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응급실 경유 입원한 심혈관질환자의 응급실 서비스 만족도

DC Field Value Language
dc.contributor.author오선영-
dc.date.accessioned2015-12-24T10:11:34Z-
dc.date.available2015-12-24T10:11:34Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137368-
dc.description응급간호전공/석사-
dc.description.abstract[한글]본 연구는 응급실을 경유하여 병동 또는 중환자실로 입원한 심혈관질환자를 대상으로 응급실 이용 시 진료와 간호에 대한 만족도를 조사하고, 만족도와 관련된 요인을 조사한 연구이다.본 연구를 위해 2009년 4월30일부터 2009년 5월 30일, 9월 1일부터 10월 30일까지 일개 Y대학교 부속 병원 응급실을 방문하여 진료를 받고, 병동 또는 중환자실로 입원한 심혈관질환자 50명을 대상으로 구조화된 설문지 및 의무기록검토, 면담법 등을 이용하여 자료 조사 하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 응급실 환자의 일반적인 특성 및 이용 현황에 관한 문항과 전체적인 간호 만족도 측정 문항으로 구성되었다.통계분석은 SAS Windows version 8.02프로그램을 사용하였다.본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다.1. 대상자 중 남자가 31명(62%), 여자 19명(38%)이었고, 연령분포는 51-60세가 15명(30%), 41-50세 10명(20%), 61-70세가 9명(18%)으로 나타났다. 학력은 고졸이상이 25명(50%), 대학졸업 이상이 17명(34%)으로 나타났다.2. 응급실 이용 진료 만족도에 있어서는 전체 평균은 5점 만점에 2.96점이었다. 초기진료 절차 만족도가 높게 측정된 항목은 ‘증상을 듣는 간호사의 태도’로 평균 3.36점으로 나타났고, 낮게 측정된 항목은 ‘응급관리 비용에 대한 설명’, ‘내부 환경’ 평균 2.56점으로 나타났다. 응급실 전체진료 만족도에서 전체 평균은 3.22점이었다. 만족도가 높게 측정된 항목은 ‘담당간호사의 검사, 처치에 대한 설명시기’로 평균 3.34점으로 나타났고, 낮게 측정된 항목은 ‘진료결과, 치료계획에 대한 담당의사의 설명’으로 평균 3.04점으로 나타났다.4. 응급실 환자의 간호만족도 전체 평균은 5점 만점에 3.49점이었고, 항목별 간호만족도 평균은 정보제공이 평균 4.02점, 기술적 숙련도 평균 4.01점, 정서적 안위 평균 3.49점, 퇴원교육은 평균 3.09점으로 나타났다. 5. 응급실 이용에 따른 초기진료 만족도, 전체진료 만족도, 간호만족도 간의 상관관계를 보기 위해 Spearman correlation을 시도하였다. 응급실 간호에 대한 평균값은 전체 평균 5점 만점 중에 평균 3.49점으로 나타났다. 기술적 숙련도는 응급실 초기진료, 응급실 전체진료와 간호만족도, 정서적 안위, 정보제공과 유의한 양의 상관관계를 나타났으며, 정보제공은 응급실 초기진료와 전체진료 만족도, 정서적 안위에서 정서적 안위는 퇴원교육, 정보제공, 기술적 숙련도에서 퇴원교육은 정보제공과 기술적 숙련도에서 양의 상관관계를 나타냈으며, 이는 통계적으로 유의하게 나타났다(p<0.05).본 연구결과에 의하면 응급실을 경유하여 입원한 심혈관환자들의 경우 정보제공과 기술적 숙련도가 높을수록 응급실 이용 진료 만족도와 간호만족도가 높았다. [영문]This research examined the factors related to satisfaction of emergency service for patients with cardiovascular disease (CVD). The participants of the study were 50 CVD patients who were admitted to via ER. Data collection was done from Apr. 30, 2009 to May 30, 2009, from Sept. 1 to Oct. 30 by interview using a structured questionnaires and the examination of medical records. The participants were admitted to a ward or ICU, after receiving emergency medical treatment at the ER of one university affiliated hospital in Seoul. The questionnaire included the questions on the general characteristics, past ER visits, and general nursing satisfaction. Data analysis was done using SAS Windows version 8.02 program. The results of the study are as follows: 1. Participants included 31 (62%) males and 19 (38%) females. Fifteen (30%) were 51.60 years of age, 10 (20%) were 41.50 years, and 61.70 years old were 9 (18%). Fifty percent graduated from high school and 17 participants had university degree. 2. The average satisfaction score was 2.96 (1.5 range) for overall medical treatment. The item with the highest satisfaction score on the initial treatment procedure was .nurse.s attitude to listen to the symptom. which was 3.36. The lowest score items were .the explanation on cost of emergency care. and .orientation to ER setting. which scored 2.56. The average score for overall ER service was 3.22. The item with the highest score was .the explanation on the diagnosis and treatment procedures by the nurse. (3.34), and the lowest item was .the physician.s explanation on the test results and treatment plan. (3.04). 3. The average satisfaction score of the nursing service at the ER was 3.49 (1.5). The item with the highest score was .providing information. (4.02) then .the expertise in technical skill. (4.01). The .emotional support. scored 3.49. 4. The results of correlational analysis show that technical skill had statistically significant relation with satisfaction at the initial treatment. Providing information showed significant with satisfaction at the initial treatment in ER, overall ER treatment, and the emotional support. Based on the results of this study, the overall satisfaction of ER service and the nursing service was significantly related to the information provision and expertise in technical skill among CVD patients who were hospitalized via ER. The overall score needs to be improved, but the items with the lowest scores were on discharge teaching which were not considered urgent for the patients who would be hospitalized. However, it is suggested that the ER nurses develop patient teaching protocols for CVD patients at ER to increase satisfaction of clients and continuing education to update necessary nursing skills.-
dc.description.statementOfResponsibilityrestriction-
dc.publisher연세대학교 간호대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title응급실 경유 입원한 심혈관질환자의 응급실 서비스 만족도-
dc.title.alternativeThe generative naming ability and its related variables in preschool children of Multicultural families-
dc.typeThesis-
dc.identifier.urlhttps://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000077607-
dc.contributor.alternativeNameOh, Sun Young-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis

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