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한방의료기관평가제도에 대한 한방병원 근무자의 인지도

Other Titles
 (A) study on Korean medicine hospital staff's perception of the Korean medicine hospital evaluation system 
Authors
 전현숙 
Issue Date
2008
Description
병원행정학과 병원행정전공/석사
Abstract
[한글]

한방의료기관 평가제도 실시에 따른 한방의료기관의 인지도와 영향을 미치는 요인을 파악하여 기초자료와 보완대책을 제시하기 위하여 2008년과 2009년 시범평가를 받는 26개 한방병원 320명의 한방병원 근무자를 대상으로 구조화된 조사표를 이용하여 자기 기입식 방법으로 연구자료을 수집하였다. 연구에서 분석된 표본 응답수는 302명이었으며 주요 결과는 다음과 같았다.

첫째, 한방의료기관 평가에 대한 한방근무자의 인지도는 높았으며, 인지도에 영향을 미치는 요인은 다른 요인을 보정한 후 연령(30대 연령군), 직종(간호직, 진료지원직)에 따라 높은 유의한 결과와, 병원의 소재지(경상남북도)에 따라 낮은 유의한 결과를 보였다.

둘째, 한방의료기관 평가는 한방병원 및 한방병원 근무자가 중심적 역할을 맡아 환자의 만족도 향상과 한방의료의 임상 질 지표를 마련하여 한방병원 내부의 질 관리 노력을 유도하는 지침과 계기로 활용하기를 기대하고 있었다.

셋째, 한방의료기관평가는 전문가에 의한 관찰조사로 평가결과를 5등급화 하여 산출하고 평가결과에 대한 공표와 더불어 보상은 보험수가에 가산률을 둔 금전적 보상을 기대하였다.

넷째, 한방의료기관 평가제도 실시에 대한 당위성을 인정하며 한방의료기관의 인식도 개선과 충분한 교육과 준비로 2010년에 실시하는 것이 적합하다는 의견을 보였다.

다섯째, 한방의료기관 평가제도 실시에 따른 제약점은 시설 및 인력문제와 임상 질 지표에 대해 제약을 느끼며 한방의료기관의 특수성이 잘 반영된 평가도구와 질향상을 위한 한방 임상 질 지표의 개발이 선행되어야 한다는 의견을 보였다.

이상의 연구결과에서 한방의료기관은 한방의료기관 평가제도에 대한 필요성을 인식하고 있으며, 인지도에 영향을 미치는 요인에 따라 직급별, 직종별, 지역별 특수성에 맞는 교육과 정보제공이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 제안한 한방병원 근무자의 의료기관 평가에 대한 기대와 제약점, 선행조건과 개선방안에 대한 의견은 향후 한방의료기관 평가 실시에 따른 좋은 기초자료가 될 것이다.

이 연구를 기초 자료로 하여 한방의료기관 평가 실시 전?후의 한방병원 근무자의 인식과 실태 결과를 비교 분석하여 한방의료기관 평가에 적합한 정책을 마련함으로써 한방의료의 발전에 기여할 기회가 될 것이다. 또한 한방의료기관의 특수성을 반영한 한방병원 근무자의 요구도 및 소비자의 요구에 대한 연구를 통해 그 결과를 토대로 지속적인 교육과 평가도구와 방법 및 정책에 대한 수정보완이 필요할 것으로 생각한다.





[영문]

The purpose of this study was to determine the factor affecting the assessment of the Oriental medical institutions under the Oriental Medical Institution Assessment System and thereupon, provide for some basic data and alternative measures for assessment of the Oriental medical institutions. For this purpose, the researcher sampled 320 people employed by 26 Oriental medical institutions designated as model Oriental medical institutions subject to assessment in 2008 and 2009 and thereupon, used a structured and open-ended survey table for them to collect the data. The size of the final sample was n=302. The results of this study can be summarized as follows;

First, the Oriental medical institution staff were highly aware of the Oriental medical institution assessment, After adjusting the other factors by multiple regression, the factors affecting such recognition were different significantly depending on age (those in their 30's), types of job (nurses and treatment assistants) and locations of hospital (GyeongSang-do and Kyongsangbuk-do).

Second, the staff expected that the Oriental medical institutions and their staff would play a central role for the Oriental medical institution assessment system to improve patients' satisfaction and that a set of standards for improvement of the Oriental medical services would be arranged to guide their efforts to enhance quality of the Oriental medical services for themselves.

Third, the staff expected that their Oriental medical institutions would be surveyed and assessed by an expert group, the results would be rated on a 5-point scale to be open to the public, and thereby, that the insured medical fee rates would be weighted accordingly to be compensated for high assessment.

Fourth, the staff admitted that the Oriental medical institution assessment system was justifiable, and that it would be operated beginning from 2010 when it would be fully justified with sufficient education and preparation.

Fifth, the staff perceived that the Oriental medical institution assessment system was limited due to shortage of facilities and manpower as well as lack of standards. So, they felt it necessary to develop the assessment scale reflecting the special conditions besetting the Oriental medical institutions as well as the indices for improvement of Oriental medical service quality.

As shown in the above results of this study, the staff of the Oriental medical institutions are well aware of the need for the Oriental medical institution assessment system, and they expect that they would play a central role to improve the Oriental medical service quality and develop the Oriental medical services themselves. Lastly, it is believed that the results of this study about Oriental medical staff's expectations of the assessment system and their perception of its limits, the pre-conditions for the system and their opinions about reform measures would provide for some basic data useful to future assessment of the Oriental medical institutions.

In addition, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will comparatively analyze Oriental medical institution staff's perception of the assessment system before and after its operation and thereby, suggest some ideal policy alternatives for assessment of the Oriental medical institutions. Furthermore, future studies are requested to research into Oriental medical institution staff's needs and consumers' needs as well in consideration of the characteristics of the Oriental medical institutions and thereupon, suggest some alternatives for continued education, development of the assessment tools, methods and policies.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137200
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