Cited 0 times in
프리셉터의 역할인식과 소진과의 관계
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 전원설 | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-24T10:03:55Z | - |
dc.date.available | 2015-12-24T10:03:55Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137071 | - |
dc.description | 간호학교육전공/석사 | - |
dc.description.abstract | [한글]본 연구는 프리셉터의 역할인식과 소진정도의 관계를 분석하기 위해 시도된 서술적 조사연구방법으로 이루어졌다.연구 도구는 프리셉터 역할인식 40문항과 소진정도에 대한 21문항, 대상자의 일반적 특성 17문항으로 구성되었으며 자료수집기간은 2006년 10월 23일부터 11월 1일까지 이루어졌다. 연구 대상은 경기도 소재 745병상 규모의 일개 종합병원에 근무하는 임상경력 3년 이상의 간호사 200명 중 신규간호사를 교육한 프리셉터 139명을 대상으로 하였다수집된 자료는 SPSS WIN(Ver 12.0)을 이용하여 ANOVA, t-test, Pearson's Correlation, 단계적 다중회귀분석을 실시하였다.연구결과를 요약하면 다음과 같다.1. 프리셉터로서 경험하는 소진정도는 책임간호사인경우가 일반간호사인 경우에 비해 높았으며(t=2.54, p=.01), 간호사로서의 총 근무경력 기간이 6-10년인 경우가 10년 이상이거나 5년 미만인 경우보다 소진정도가 높은 것으로 나타났으며(t=4.60, p=.01), 확실하게 자신의 근무예정기간을 계획하고 있는 경우가 그렇지 않은 경우에 비해 소진정도가 낮은 것으로 나타났다(t=10.01, p=.00). 직무만족도는 매우만족과 만족인 경우 소진이 가장 낮았으며 매우 불만족이라고 한 경우 소진이 가장 높았다(t=8.24, p=.00).프리셉터와 관련된 특성에 따른 역할인식과 소진은 프리셉터 교육을 받은 경우 받지 않은 경우에 비해 역할인식이 높았고(t=3.56, p=.00) 소진이 낮았으며(t=2.31, p=.03), 총 프리셉터쉽 기간이 2개월 이상인 경우 역할인식이 가장 낮았으며 1개월 미만보다 1-2개월 미만에서 역할인식이 가장 높아(t=3.78, p=.03) 통계적으로 유의한 차이를 보였다.2. 프리셉터 역할인식의 총 평균점수는 평점 5점 만점에 3.98점으로 약간 높게 나타났으며, 하부영역 중에서는 교육설계자로서의 역할인식이 4.01점으로 가장 높게 나타났고, 역할모델로서의 역할이 3.95점으로 가장 낮았다. 프리셉터 소진의 총 평균점수는 평점 5점 만점에 2.99점으로 중간보다 약간 높게 나타났고 하부영역별로는 신체적 영역에서의 소진이 3.78점으로 가장 높고, 정신적 영역에서의 소진이 2.42점으로 낮았다.3. 프리셉터의 역할인식과 소진과의 관계는 유의한 역상관관계(r=-.23, p=.01)가 나타났다. 즉, 프리셉터 역할인식이 높을수록 소진은 낮았다.4. 프리셉터의 소진에 영향을 미치는 요인은 근무예정기간, 직무만족도, 역할인식으로 나타났으며 근무예정기간에 의한 설명력은 10.8%였으며 직무만족도와 역할인식을 포함시키면 전체 설명력은 총 20.3%인 것으로 나타났다.본 연구에서 나타난 프리셉터 역할인식이 높을수록 소진이 감소되는 결과는 프리셉터를 대상으로 프리셉터쉽에 대한 효율적인 역할인식교육 프로그램을 개발할 필요성과 프리셉터쉽을 수행하는 간호사들의 소진을 감소 또는 예방시키는 다양한 정책적 지원 및 전략이 필요함을 시사한다. [영문]The purpose of this descriptive study was to analyze the relationship between preceptors' role-awareness and their burnout.For this purpose, the researcher designed a questionnaire consisting of 40 items about preceptors' role-awareness, 21 items about their burnout and 17 items about their demographic variables. The data were collected through the questionnaire survey from October 23 through November 1, 2006. The subjects sampled for the survey were 139 preceptor nurses who had ever educated novice nurses; the population were 200 nurses working for a general hospital with 745 sickbeds in Gyeonggi Province.The collected data were processed using the SPSS WIN (Ver. 12.0) program for ANOVA, T-test, Pearson's correlation coefficients and phased multiple regression analysis.The results of this study can be summarized as follows;1. Junior nurses experienced more burnout as preceptors than senior nurses (t=2.54, p=.01), and those nurses who had worked as nurses for 6-10 years experienced higher burnout than those who had worked for 10 years or longer or those for less than 5 years (t=4.60, p=.01), and those nurses who were sure expecting their career length experienced lower burnout than those who were not sure (t=10.01, p=.00). On the other hand, those nurses highly and normally satisfied with their job experienced the lowest burnout, while those much dissatisfied with their job experienced the highest burnout (t=8.24, p=.00).In view of preceptors' demographic variables, it was found that those nurses who had been educated on preceptor were more aware of their roles as preceptors (t=3.56, p=.00) and experienced less burnout (t=2.31, p=.03) than those who had never been educated on preceptor, and that those nurses engaged in preceptorship for 2 months or longer were significantly least aware of their roles as preceptors, and that those engaged for 1-2 months were significantly more aware of the roles than those engaged for less than a month (t=3.79, p=.03).2. The sample nurses scored 3.98 on average on the 5-point scale of nurses' role-awareness, which was a little higher than normal. To break down, the sub-area of their role-awareness which scored highest was role-awareness as education designer (4.01), and the sub-area scoring lowest was role-awareness as model (3.95). Nurses' average burnout scored 2.99 on the 5-point scale of burnout, a slightly higher than normal, and the sub-area of burnout scoring highest was physical area (3.78), while that scoring lowest was mental area (2.42).3. Preceptor nurses' role-awareness was negatively correlated with their burnout (r=-.23, p=.01). Namely, the more the nurses were aware of their preceptor roles, their burnout was lower.4. It was disclosed that the factors affecting preceptor nurses' burnout was period of expected career, job satisfaction and role-awareness. The explanatory power of expected career length was 10.8%, while the total explanatory power of these three variables was 20.3%.All in all, the conclusion of this study that preceptor nurses' role-awareness was negatively correlated with their burnout may suggest the need to develop an effective program conducive to preceptor nurses' role-awareness as well as diverse policy supports and strategies helpful to relief or prevention of their burnout. | - |
dc.description.statementOfResponsibility | open | - |
dc.publisher | 연세대학교 교육대학원 | - |
dc.rights | CC BY-NC-ND 2.0 KR | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ | - |
dc.title | 프리셉터의 역할인식과 소진과의 관계 | - |
dc.title.alternative | (A) study on relationship between preceptors' role-awareness and their burnout | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.alternativeName | Jeon, Won Seol | - |
dc.type.local | Thesis | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.