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의료기관 평가제도에 대한 소비자의 인식과 태도

Other Titles
 Consumer perception, attitude and use of hospital performance report 
Authors
 김순정 
Issue Date
2007
Description
보건정책관리학과/석사
Abstract
[한글]이 연구는 의료기관 평가제도에 대한 소비자의 인식과 태도를 조사하고, 소비자의 특성에 따라 인식과 태도에 차이가 있는지, 나아가 인식과 태도가 의료이용에 영향을 미칠 것인지를 분석하였다. 자료 수집은 2006년 8월 20일부터 9월 1일까지 구조화된 설문도구를 이용하여4대 종합병원에 내원한 고객 385명 대상으로 면접원에 의한 면담설문조사를 실시하였다. 제도에 관한 인식과 태도에 관련요인, 그리고 결과 이용에 영향 요인을 분석하고자 chi-square, ANOVA, regression, logistic regression 을 실시하였다.이 연구의 주된 결과로는 첫째, 의료기관 평가제도에 대해선 절반 수준의 대상자가 제도를 인지하고 있었으며 2005년보다 2006년에 제도에 대한 인식수준이 높았고 4개 병원 내원자들의 인식수준이 병원간 유의한 차이가 있었다. 둘째, 제도에 대한 태도는 긍정적인 응답비율이 높았으며 태도에 영향을 미치는 요인은 여성일수록, 건강상태가 양호할수록, 제도에 대한 인지도와 용어 이해도가 높을수록 긍정적인 태도를 보였다. 셋째, 소비자의 인식 및 태도와 결과 활용의 관련성 분석에서는 소비자 인지도가 더 높고, 태도가 더 긍정적인 경우에 유의하게 결과 활용을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 구체적으로 결과 활용에 미치는 유의한 영향 요인은 먼저 우수 병원을 추천하겠다는 활용 의견에서 평가결과에 대한 신뢰가 있으며, 질 증진에 효과성이 기대되는 경우 높았다. 평가결과를 보고 내원 병원을 변경할 의사에 대해서는 제도가 의료기관 선택에 도움이 되고 질 증진의 효과성이 기대되는 경우에 유의하게 변경할 의사가 높았다. 자료로서 활용하기 위해 저장하겠다는 경우에는 이상의 변수와 더불어 진료과, 외래 방문횟수, 건강상태, 제도에 대한 인상, 용어 이해도 등이 유의하게 영향을 미치는 요인이었다.이 연구 결과를 종합해 볼 때, 제도에 대한 인지도는 아직 제도 초기단계로서 낮은 수준으로 영향력이 크다고 보기는 어렵지만 소비자가 의료기관 평가제도를 잘 인식하고 긍정적 태도를 가질수록 이러한 정보를 활용하려는 의지도 높다고 요약할 수 있겠다. 중요한 점은 의료기관 평가제도의 긍정적 효과로서 제도가 제공하는 정보가 유익하고 신뢰할만하며 의료기관의 질을 높이는데 효과적인 경우에 결과활용 의지가 높다는 것이다. 정책입안자들은 의료기관 평가제도가 소비자 행태에 미칠 영향을 고려하여 제도에 대한 인지도를 높이고, 신뢰성 있는 평가결과를 확보할 수 있도록 타당성 제고에 노력해야 하며, 평가제도가 의료기관의 질 개선 활동에 긍정적 역할을 할 수 있도록 제도개선에 경주할 필요가 있겠다. 이 연구는 연구대상자가 임의추출방식으로 일반 소비자를 대표할 수 없다는 제한점을 가지고 있는 바, 일부 소비자의 의견으로 참고되어야 하겠지만 향후 제도개선방안을 모색할 수 있는 기초자료로 활용되기를 기대한다.

[영문]This study evaluates the impact on consumer views of hospital performance report. The objective of this study were (1) to describe consumer perception and attitude toward public hospital performance report, (2) to examine whether these perception and attitude differ by consumer's demographic characteristics and health service utility, and (3) to examine whether these perception and attitude influence on consumer use of hospital performance report.Interview survey was conducted wth 385 customer visiting OPD in four university hospital in Korea. Data wera collected during the period from August 20 through September 1, 2006. After descriptive analyses, Chi-square tests, ANOVA, regression and logistic regression were performed to analyze variables associated with knowledge and attitude regarding hospital performance report and variables influencing on consumer's use of public report.The results of the study are summarized as follows:First, a half of the respondent(49.1%) had the awareness of hospital performance report. Mean scores on perception of hospital performance report were higher in 2006 than 2005. It was observed that hospital was significant predictors for customer awareness and perception of public report.Second, mean scores on attitude toward hospital performance report were significantly higher level among women, those in good health condition. It was observed that sex, age, health condition, the awareness and evaluation indicator understanding was significant predictors for consumer attitude of public report.Third, more than half of the respondents who have a awareness of public report said significantly that the information about public report would have influenced on their use related to the choice of hospital.More than half of the respondents appeared that they would recommend a better hospital for a family member and change the their follow-up hospital. Significant major predictors for their views were hospital, the confidence of public report and effectiveness for quality improvement.The finding indicates that making performance information report generated positive attitude among the consumer perceiving this report. Furthermore, we can conclude that consumer perception and awareness of report would lead them to choose their hospital. That is, consumers would use comparative performance report to make health provider and plan.So, It is suggested that policy promoters increase the consumer awareness and provide the valuable public report because it can impact on consumer's use.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137040
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