Cited 0 times in
만성 신부전 관련 지식정도 및 교육 요구도 조사
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 임효순 | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-24T09:57:11Z | - |
dc.date.available | 2015-12-24T09:57:11Z | - |
dc.date.issued | 2005 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/136810 | - |
dc.description | 간호학교육 전공/석사 | - |
dc.description.abstract | [한글] 국내의 만성 신부전 환자 현황을 보면 2003년 현재 약 3만8천 여 명의 말기 신부전 환자가 있으며 매년 10%정도씩 지속적으로 증가하고 있는 추세에 있다. 이러한 만성 신부전을 조기 발견하고 관리를 함으로써 말기 신부전으로의 진행을 지연시키고 투석 및 이식의 요구 및 합병증을 감소시켜 환자의 임상경과를 향상시키고, 더 나아가 투석 환자의 삶의 질을 향상 시킬 뿐만 아니라 전체적인 의료비용을 절감할 수 있으므로 투석 전 만성 신부전 환자에 대한 연구 및 여러 분야가 협력한 체계적인 교육 및 관리 프로그램이 중요하다고 할 수 있으나, 현재 국내에서는 투석 전 만성 신부전 환자를 대상으로 한 연구와 교육이 미진한 실정이다. 이에 본 연구는 투석 전 만성 신부전 환자의 질병관련 지식정도와 교육 요구도를 파악하여 효과적인 교육 자료 및 교육 프로그램을 만드는데 기초 자료를 제공함으로써 환자들의 자가 관리 증진을 도모하며, 긍정적으로 투석 치료를 시작 할 수 있도록 하고자 시도되었다. 본 연구의 대상자는 서울 소재의 Y대학 부속 2개 병원과 경기도 소재 1개 종합병원에서 만성 신부전 진단을 받고 통원으로 6개월 이상 관리를 받고 있는 환자 116명이었으며, 조사기간은 2004년 10월 11일에서 10월 29일까지였다. 연구도구는 임영애(1996)가 혈액투석환자의 지식과 교육 요구도를 측정하기 위해 개발한 도구를 본 연구의 목적에 맞도록 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS PC Program을 이용하였고, 구체적인 연구 목적에 따라 t-test와 one-way ANOVA, Pearson Correlation Coefficient로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 만성 신부전 관련 지식정도는 20점 만점에 평균 8.8점, 정답 률 43.7%로 낮은 편이었고, 항목별 정답률은 약물요법에서 가장 높게 나타 났으며(54.3%), 치료방법(52.4%), 위험요인(48.7%), 식이요법(46.3%), 운동 및 일상생활(46%), 질병의 특성(36.5%), 정기관리(35%), 합병증 예방(30.7%)순이었다. 문항별 지식에서의 정답률은 ‘고염식이 섭취 시 문제점’(72.4%), ‘신장 이식’(71.6%), ‘신장 독성 약물’(62.1%)의 순으로 나타났다. 반면 지식정도가 가장 낮은 문항은 ‘고인혈증의 증상’(14.7%)이었고, 그 다음은 ‘포타슘(칼륨) 상승 시 증상’ (24.1%), ‘신장의 역할’(28.4%) 등으로 나타났다. 2. 대상자의 만성 신부전 관련 교육 요구도는 최대 평점 5점에 대해 평균 4.15로 비교적 높게 나타났다. 항목별 교육 요구도는 위험요인 (4.36±0.68), 합병증 예방(4.31±0.74), 식이요법(4.23±0.66), 질병의 특성(4.13±0.64), 치료방법(4.11±0.75), 약물요법(4.04±0.70), 정기관리(4.04±0.70), 운동 및 일상생활(4.01±0.74)순 이었다. 교육요구가 가장 높게 나타난 문항은 ‘악화요인’(4.36±0.68), ‘진행 지연 방법’ (4.35±0.74), ‘합병증 종류와 원인 및 예방법’(4.31±0.74), ‘진행 정도와 치료 계획''(4.28±0.75), ‘제한이 요구되는 식이와 그 이유’(4.25±0.73)등 이었고, 교육 요구도가 낮은 문항은 ‘성생활의 변화와 적응방법’(3.72±1.04),‘신장의 역할 (3.90±0.77)’과 ‘체중 혈압 맥박 체온 혈당 측정법 자가 주사법''(3.93±0.79)등으로 나타났다. 3. 대상자의 일반적 특성 및 질병관련 특성과 만성 신부전 지식정도와의 관계에서는 연령이 낮을수록(t=6.27, p<.01), 학력이 높을수록 (F=5.37, p<.01), 직업을 가지고 있을수록(t=2.71, p<.01), 월수입이 높을수록(F=10.77, p<.01), 교육 참여 경험이 있을수록(t=3.98, p<.01), 교육 참여 의사가 있을수록(t=4.28, p<.01) 지식정도가 높은 것으로 나타났다. 4. 대상자의 일반적 특성 및 질병관련 특성과 교육 요구도와의 관계에서는 연령이 낮을수록(t=5.37, p<.01), 직업을 가지고 있을수록(t=3.31, p<.01), 월 총 수입이 높을수록(F=8.22, p<.01) 교육 요구도가 높은 것으로 나타났고, 질병관련 특성 중에는 만성 신부전으로 인한 합병증으로 입원 경험이 없는 경우에서 교육요구도가 높았으며(t=-2.17, p<.05), 진단받은 기간이 2년 미만인 군이 2-5년인 군에 비해 교육요구도가 높게 나타났다(F=4.21, p<.05). 교육관련 특성 중에는 교육 참여의사가 있을수록 교육 요구도가 높게 나타났다(t=5.03, p<.01). 5. 만성 신부전 지식정도와 교육 요구도는 중정도의 양적 순 상관관계가 있는 것으로 나타났다(r= .429, p<.01). 이상의 결과를 종합하면 투석 전 만성 신부전 환자의 질병관련 교육 요구는 높은 반면 지식수준은 낮은 것으로 나타났고, 교육에 대한 높은 참여 요구가 대상자들의 지식과 교육 요구를 가장 잘 설명해주는 변인으로 나타났음으로, 이들의 교육 요구를 충족시켜 질병에 대한 자가 관리를 효율적으로 할 수 있도록 돕는 체계적인 교육 자료 및 교육 프로그램의 개발과 적용이 필요하다고 생각된다. 또한 교육 요구도와 지식정도가 연령이 높고, 경제수준이 낮으며, 저학력인 대상자일수록 유의하게 낮았으므로 이러한 고 위험 집단을 위한 교육을 강화함으로써 질병 및 자가 관리에 대한 인식 및 대처 능력을 증진시켜야 할 것으로 사료된다. 또한 획일적이고 일회성인 교육보다는 대상자들에게 적합한 교육방법과 교육매체를 활용하는 차별적이고도 개별화된 단계적인 교육이 효과적일 것으로 생각된다. [영문]This study examined the level of knowledge and educational demands in 116 pre-dialysis patients with chronic renal failure. The study was a cross-sectional survey design and the subjects were collected from two university affiliated large hospitals in Seoul and a general hospital in Kyunggi-Do, from October 11 through October 29, 2004. Level of knowledge about and educational demands for dialysis was measured with a scale, which was developed by Lim Young-ae (1996), and was modified by the investigator in this study. Data were analysed with inferential statistical methods (t-test, one-way ANOVA, Pearson Correlation) using the SPSS PC program. The results of this study are as follows; 1. Subjects'' level of knowledge about chronic renal failure scored 8.8 (43.7%) out of 20 grade, which is relatively lower. The item for which they scored highest was medication(54.3%), followed by treatment(52.4%), risk factors(487%), diet(46.3%), exercise and activity in daily life(46%), characteristics of the disease(36.5%), regular management of the disease(35%) and prevention of complication (30.7%) in their order. The rate of correct answers was highest in the item ‘problems of high sodium foods’(72.4%), followed by ‘kidney transplantation’(71.6%) and ‘nephro toxic drugs’(62.1%) in their order. On the other hand, the item about which the subjects knew least was ‘hyperphosphatemias'' symptoms’(14.7%), followed by ‘hyperkalemias'' symptoms’(24.1%) and ‘Kidney functions’(28.4%) in their order. 2. Subjects'' educational demands scored 4.15 out of the total 5 points on average, which is relatively high. The item for which they scored highest was risk factors (4.36±0.68), followed by prevention of complication(4.31±0.74), diet(4.23±0.66), characteristics of the disease(4.13±0.64), treatment(4.11±0.75), medication(4.04±0.70), regular management of the disease(4.04±0.70) and exercise and activity in daily life(4.01±0.74) in their order. The area of education desired most by the patients was ‘worsening factors’(4.36±0.68), followed by ‘methods of delaying the progression of the disease’(4.35±0.74), ‘types, causes and prevention of complication’(4.31±0.74), ‘progression of the disease and treatment plan’(4.28±0.75) and ‘prohibited foods and reasons’(4.25±0.73) in their order. The area of education desired least was ‘changed sexual life and method of adaptation to it’(3.72±1.04), followed by ‘kidney functions’(3.90±0.77) and ‘method of measuring weight blood pressure pulse body temperature self-injection’(3.93±0.79) in their order. 3. As a result of analyzing subjects'' level of knowledge about their disease depending on their demographic variables and characteristics of their disease, it was found that the younger they were(t=6.27, p<.01), the higher academic background they had(F=5.37, p<.01), the more active their job life was(t=2.71, p<.01), the higher their monthly income was(F=10.77, p<.01), the more they had participated in an education program(t=3.98, p<.01), and the more they intended to participate in an education program(t=4.28, p<.01), they knew more about their disease. 4. As a result of analyzing subjects'' educational demands depending on their demographic variables and characteristics of their disease, it was found that the younger they were(t=5.37, p<.01), the more active their job life was(t=3.31, p<.01), and the higher their monthly income was(F=8.22, p<.01), their educational demands were higher. On the other hand, those patients who had never been hospitalized for a complication of the chronic renal failure had a higher educational demand(t=-2.17, p<.05), while the group who had been diagnosed as chronic renal failure patients within last two years had a higher educational demand than the group who had been diagnosed 2-5 years before(F=4.21, p<.05). And the more the intended to participate in an education program, they had a higher educational demand(t=5.03, p<.01). 5. It was found that patients'' level of knowledge about their disease was moderately and positively correlated with their educational demand (r= .429, p < .01). In summary, chronic renal failure patients'' educational demand was high, while their level of knowledge about their disease was low. Since the high intention to participate in an education program was a variable explaining most about subjects'' level of knowledge and their educational demand, it is deemed necessary to meet their educational demand by developing some systematic education data and program useful to the patients in their self-management of disease. In addition, since patients'' educational demand and level of knowledge about their disease were lower when they were older, poorer and less educated, it is deemed required to intensify the education for this high-risky group and thereby, help them to be aware of their disease and handle it appropriately. On the other hand, a differentiated and individualized phased education program using an educational method and material suitable to the patients would be more effective than a uniform and one-off education program. | - |
dc.description.statementOfResponsibility | open | - |
dc.publisher | 연세대학교 교육대학원 | - |
dc.rights | CC BY-NC-ND 2.0 KR | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ | - |
dc.title | 만성 신부전 관련 지식정도 및 교육 요구도 조사 | - |
dc.title.alternative | Level of knowledge and educational demands in pre-dialysis patients with chronic renal failure : 투석 전 만성 신부전 환자를 대상으로 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.alternativeName | Lim, Hyo Soon | - |
dc.type.local | Thesis | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.