2308 1132

Cited 0 times in

초등학교 고학년생의 안전교육프로그램 개발 및 효과 평가

Other Titles
 Development and effect of safety education program for higher grade students of elementary school 
Authors
 권상순 
Issue Date
2005
Description
지역사회간호학과/석사
Abstract
[한글]본 연구는 초등학교 고학년 아동에게 안전지식과 실천행동을 향상시키기 위하여 안전교육프로그램을 개발하고 적용한 후 얼마나 변화가 있었는지에 대해 그 효과를 평가하고자 시도되었다.

안전교육프로그램은 문헌고찰과 학부모요구도, 교육인적자원부의 학년별 안전교육내용, 안전사고의 사례 건수 등을 근거로 하여 안전지식과 실천행동향상을 위한 12차시로 구성된 안전교육프로그램을 개발하였다.

프로그램의 효과를 검증하기 위하여 2004년 9월 9일부터 10월 22일 까지 대상자 선정기준에 적합한 초등학교 고학년 실험군 214명, 대조군 214명을 대상으로 비동등성 대조군 전 .후 유사 실험연구를 하였다.

연구절차는 임의표집 하여 예비조사를 실시하였고 실험군과 대조군 모두 교육 전 조사를 하고 실험군은 연구자가 개발한 안전교육프로그램을 토대로 주 2시간씩 6주간 실시하였으며, 교육중간과 교육 후에 조사를 실시하였고, 대조군은 교육 없이 3주후, 6주후 각각 조사를 실시하였다. 안전교육은 보건교육실에서 40분씩 12회를 영역별 내용을 중심으로 이루어졌다.

본 프로그램이 아동의 안전지식과 실천행동의 효과를 평가하기 위하여 교육 전 . 중 . 후의 안전지식과 실천행동에 대한 조사하였다.

자료 분석은 SPSS/Win 10.1을 이용하여 통계처리 했으며 x2-test와 t-test, paired t-test, two-way ANOVA, 공변량 분석, 반복측정법에 의한 차이검증으로 프로그램의 효과를 검증하였다.



연구의 결과는 다음과 같다.

1. 교육과정에 맞는 적합한 내용으로 구성된 초등학교 안전교육프로그램을 개발 하였다.

2. 실험군과 대조군의 일반적 특성에 있어서는 모의 학력과 가족수를 제외하고 두군 간에 동질 하였다.

학교생활 특성은 유의한 차이가 없어 두 군 특성이 동질 하였다.

3. 제 1가설 “학교 안전교육프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 안전지식이 높을 것이다”와 제 2가설인 “학교 안전교육프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 안전 실천행동정도가 높을 것이다”를 검증하기 위하여 교육 전 . 중 . 후 세 시점 안전지식분석, 공변량 분석에 의한 안전지식 차이, 영역별 안전지식 변화, 학년별 안전지식 변화의 유의성을 비교하였고 가설은 모두 지지되었다.

실험군과 대조군 교육시점에 따라 안전지식과 실천행동정도를 t-test와 반복측정법에 의한 two-way ANOVA 분석에서 안전지식과 실천행동에서 교육 전에 비해 교육 중 . 후 모두 유의한 차이가 있었으며, 두 집단군과 교육시점의 교호작용 후에 통계적으로 유의하게 차이가 있었다.

모의 학력과 가족수 에 관계없이 안전지식과 실천행동에서 안전프로그램의 효과가 있는 것으로 나타남으로서 가정 내에서 안전에 대한 교육이 이루어지지 않음을 미루어 짐작해 볼 수 있으며, 이는 학교에서 안전에 대한 체계적 교육의 필요성을 제시하고 있다고 하겠다.

두 집단간 영역별 안전지식과 실천행동의 차이에서 반복측정에 의한 실험군의 경우 학교안전, 생활안전, 가정안전 모두에서 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 학년별 안전지식과 실천행동의 변화 추세에서 4, 5, 6학년 모두 교육 전, 중, 후에 점진적인 상승효과가 있었다. 4학년에 비해 5, 6학년의 경우 교육이 진행 될수록 지식과 행동이 향상되는 것으로 나타났다. 이는 학년이 낮을수록 주의 집중이 낮은 것 때문으로 보인다.

이상의 연구결과는 교육과정에 맞는 구성과 내용으로 , 체계적인 안전교육프로그램을 통한 지속적인 교육이 아동의 안전지식과 실천행동을 향상시킨다는 근거를 제공하였으며, 안전교육의 중요성을 인식하면서도 교육프로그램이 없어 수업을 소홀히 하였던 학교현장에 하나의 틀을 제공하였다는데 그 의의가 있다.

이 논문을 계기로 학교현장에서 안전교육의 필요성을 인식하고 선진국과 같이 하나의 독립된 교과로 탄생하여 프로그램에 따른 체계적인 교육이 될 수 있도록 지속적, 장기적 연구를 통해 본 연구에서 검증하지 못한 과제들을 밝히는 연구를 제언한다.



[영문]This study was conducted for the purpose of evaluation the effects of how much of a change was made by the application of safety education program developed for improving the safety knowledge of students in higher grades of elementary school and their conducts regarding safety.

Safety Education Program consists of 12 sessions for the improvement of safety knowledge and conduct of behavior was developed based on studies of literature, parents demand, and the contents of Ministry of Education and Human Resource Development''s safety education for each grade and number of accident cases.

A nonequivalent control group with pre-post test was designed to examine the effects of the program. Date collection was done from September, 2004 to October, 2004.

For the procedure of study, preliminary investigation was conducted on random sampling. Pre-educational survey was conducted on both the test group and control group and the test group students were given 2 lessons for 6 weeks based on the safety education program developed by the researcher. Surveys were made during and after the program and post facto survey was conducted on the control group after 3 weeks with no safety education given to them. Safety education was given at the Health Education Room and each of the 12 session lasted 40 minutes, focusing on contents per areas of safety.

In order to evaluate the program''s effect on children''s knowledge in safety and conducts, a survey on safety knowledge and conducts before and after the program was surveyed.

The data were analyzed using SPSS

Win 10; x2-test, t-test, paired t-test, two-way ANOVA covariant analysis and repeated measure method were utilized.



The results were as follows:

1. Safety Education Program for elementary school students of which the contents are apt for education course, is developed.

2. For the general characteristics of test group and control group, the two were same except for mothers'' level of education and number of family members.

There were no significant difference between the two groups.

3. The hypothesis supported The experimental group which was given school safety education program will show higher score in safety knowledge than control group( p<0.001, F=68.9). The hypothesis supported The experimental group which was given school safety education program will show higher score in safety behavior than control group( p<0.001, F=52.3). All hypotheses were sustained.



The experimental group and control group showed significant difference during and after the program in both knowledge in safety and safety conducts when their knowledge in safety and safety conducts were comparing in two-way ANOVA analysis by t-test and repeated measure method.

Regardless mothers'' level of education and number of family members, the results showed the program had effect in safety knowledge and conducts and therefore one can assume that education is not provided in the family and thus the suggestion that there is need for systematic education on safety at school.

In the safety knowledge and conducts by their areas between the two groups, the test group by repeated measure showed significant difference in all of school safety, living safety, and home safety and in the trend of safety knowledge and conduct change, 4 th, 5 th, and 6th grades showed gradual improvement before, during, and after the education was given to them. Compared to the fourth grade students, the fifth and sixth grade students showed improvement in knowledge and behavior compared to the fourth grade students. This seems to be because of the fact that the students have lower level of concentration in lower grades.

The above results of study provide the basis that continuous education through systematic safety education program that has structure and contents suitable for education course improves children''s knowledge in safety and conducts of actions and its significances lies in that it provides an outline to schools where safety education has been neglected due to absence of education program although the importance of safety education had been recognized.

With this thesis as an opportunity, I suggest a conduct of study that reveals the problems this study was not able to verify through continuous and long term study so that systematic education according to program can be achieved by making safety education program an independent subject like the case in advanced countries.
Files in This Item:
TA00904.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135939
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links