237 650

Cited 0 times in

SLI 아동과 정상아동 어머니의 대화 형태 비교

DC Field Value Language
dc.contributor.author박은미-
dc.date.accessioned2015-12-24T09:29:28Z-
dc.date.available2015-12-24T09:29:28Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135870-
dc.description언어병리학 협동과정/석사-
dc.description.abstract[영문] [한글] 아동에게 노출되는 언어적 환경은 아동의 언어 습득 및 발달에 중요한 역할을 하게 된다 그러나 정상 발달하는 아동과는 달리 단순언어장애(SLI) 아동들은 어떤 기질적 원인이 없 음에도 불구하고 생활연령에 비해 지체된 언어능력을 보이게 되며, 이에 따라 단순언어장 애 아동 어머니는 정상아동 어머니와는 다른 대화 형태를 보일 것이라고 가정할 수 있다. 본 논문에서는 단순언어장애 아동과 어머니 10쌍과 언어연령을 맞춘 정상아동들과 어머 니 10쌍을 대상으로 하여 자연스러운 놀이상황에서의 대화형태를 비교 분석해 보았다. 어 머니 발화를 평균발화길이, 의미적 연결성, 지시성 영역으로 나누어 분석하였고, 아동 발 화 또한 발화수와 의미적 연결성 측면에서 분석하였다. 또한 어머니와 아동간 대화 형태 의 상관 관계를 살펴 보았다. 결과는 다음과 같다. 1. 어머니의 평균발화길이와 아동과의 평균발화길이 차에서 단순언어장애군과 대조군 사 이에 유의한 차이가 보이지 않았다. 2. 의미 영역에서 어머니의 대화형태 분석 결과, 단순언어장애군 어머니의 경우 정상아 동 어머니에 비해 비연결 발화와 무반응 빈도수가 유의하게 더 높았다. 즉 단순언어장애 아동 어머니는 보다 어머니 주도적인 대화 형태로 놀이를 이끌어 가고 있었다. 3. 지시성 영역에서 어머니의 지시적 발화에 속하는 어떤 유형도 단순언어장애군과 대조 군 사이에 유의한 차이를 보이지 않았다. 어머니의 총질문수나 어머니의 정보요구 질문 빈도수에서도 집단간 차이를 보이지 않았다. 4. 아동의 대화형태 분석 결과에서는 단순언어장애 아동의 비연결 발화 빈도수 가 대조 군보다 유의하게 높았다. 5. 아동의 비연결 발화가 어머니의 비연결 발화나 무반응과 모두 통계적으로 의의 있는 상관관계를 가지고 있었다. 이상으로 단순언어장애아동 어머니일 경우 어머니 주도적인 대화 형태를 띄었지만 마찬 가지로 단순언어장애 아동의 경우에도 비연결 발화 사용이 더 많아서 아동과 어머니의 상 호작용이 한쪽의 일방적인 흐름으로 이루어지기보다는 서로간에 영향을 미칠 수 있음을 시사한다. 본 연구 결과로 인해 임상현장에서 단순언어장애아동 어머니의 대화형태에 대 한 관찰과 이에 대한 어머니 교육이 아동의 치료 예후에 미치는 긍정적인 효과를 기대할 수 있을 것이다. 그리고 본 연구에서 특히 의미 있었던 점은 생활연령으로 집단간 짝을 이루게 한 선행연구들과 달리 본 연구는 언어능력이 같은 아동들을 대상으로 하였기 때문 에 새로운 각도에서의 해석이 가능했던 것이다. 후속연구에서는 아동의 형제관계나 어머니와의 평균놀이시간에 대한 변수를 통제하기 위 한 좀더 세심한 실험 설계가 요구되며 비연결 발화나 무반응 이외에 연결발화의 세부적 유형 분석도 필요할 것이다. Comparison between mothers' styles of conversation with SLI and normal children Eun-Mi Park Graduate Program in Speech Pathology, Yonsei University (Directed by Professor Eun-Sook Park) Maternal linguistic input plays an important role in child's language aquisition and development. But SLI(specific language impairment) children's delayed language development can lead to mothers' inappropriate conversation style, which might also influence the language development of the children. From the perspective of this view, it can be assumed that the communicative behaviors of SLI children's mothers may be different from mothers of normal children. The purpose of our study is that SLI children were compared with normally developing children similar in MLU, and it was investigated whether mothers of SLI children differed from mothers of normally developing children in communicative features like MLU, semantic contingency and directive mode. It was also examined whether SLI children differed from MLU-matched normal children in frequency of utterances and semantic contingency. The results were as follows 1. There were no significant group differences on mothers' MLU. Also, there were no statistical significance in the mother-child MLU difference. 2. SLI children's mothers utterances were more noncontingent to children's utterances, behaviors and focus of play. And they produced significantly fewer responses to children's utterances. 3. There was no differences between two mothers' groups in any items of directive mode. And the frequency of total questions and information-seeking questions is not significantly differed between two mothers' groups. 4. When children's communicative features were compared, SLI children showed more noncontingent utterances than normal children. 5. There was a high correlation between mothers' noncontingent utterances and children's noncontingent utterances. And there was a high correlation between mothers' no responses and children's noncontingent utterances. From these results, SLI children's mothers showed more mother-lead communicative features than normal children's mothers. However, SLI children's utterances also were more noncontingent than normally developing children. Therefore the communication between mothers and children may be in a reciprocity not in one-way. Major clinical application of this study is in the education for mothers after observing the interactions between mothers and children. Surely it can lead to better prognosis. And a strong point of this study is that SLI children and normally developing children are not age-matched but language-matched, that makes possible to interpret more exactly. Finally, further studies should control the siblings whose language might affects SLI children's language development. More concrete analysis of contingent utterances is needed, and the mean time of play of the mothers and the children in a day should be further investigated.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.titleSLI 아동과 정상아동 어머니의 대화 형태 비교-
dc.title.alternativeComparison between mothers' styles of conversation with SLI and normal children-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNamePark, Eun Mi-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.