943 572

Cited 0 times in

학령전 아동의 이름대기 발달

Other Titles
 (The) development of naming ability in normal preschool children 
Authors
 김유정 
Issue Date
2001
Description
언어병리학 협동과정/석사
Abstract
[영문]

[한글]

일상적인 대화상황이나 학습상황 등에서 이름대기 능력이 많이 요구된다. 이름대기 능력

이 떨어지는 경우 언어적인 어려움을 가져올 수 있으므로 이름대기 능력은 언어문제의 유

무를 시사해주는 중요한 요소가 될 수 있다. 외국의 경우 이에 대한 연구가 활발하며 이

름대기와 관련된 아동 대상 검사도구가 개발되어 있는데 반해 아직 우리 나라에서는 이름

대기에 대한 연구가 많지 않다.

이에 본 연구는 학령전 정상아동의 이름대기 수행력을 알아봄으로써 정상 및 언어장애아

동의 이름대기 검사연구에 필요한 실증적인 자료를 얻는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서

는 그림자극을 통하여 반응 정확성을 살펴보았고, 이름대기에서 나타난 오류유형의 특성

을 분석하였으며, 단어이해와 이름대기 능력의 연관성을 알아보았다.

대상은 2∼5세의 학령전 아동들로서 서울 지역 아동 80명이었으며, 검사도구는 흑백 선

화 그림카드 49개를 사용하였다. 검사는 시각적으로 제시된 그림 자극을 명명하는 것으로

실시되었다. 추후로 단어를 이해하지 못해서 말하지 못했는지의 여부를 알아보기 위해

오류를 보인 단어들만을 대상으로 목표 단어에 대한 이해 검사를 실시하였다.

집단간 평균 차이 검정을 위해 분산분석(ANOVA)을 사용했으며, 상관관계를 얻기 위해서

는 Pearson 상관계수를 사용하였다.

본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.

첫째, 연령이 증가함에 따라 이름대기 총점이 유의하게 증가되었으며 성별에 따른 차이

는 없었다.

둘째, 오류유형은 음운적 오류를 제외한 의미적 오류와 시각적 오류, 비연관 오류, 기타

오류에서 연령에 대한 오류수의 차가 유의하게 나타났다. 또한 학령전 아동에 대한 이름

대기 오류유형의 출현순서는 기타오류, 의미적 오류, 시각적 오류, 비연관 오류, 음운적

오류 순으로 나타났다.

셋째, 연령에 따른 단어이해와 이름대기간에 연령이 증가함에 따라 유의하게 목표 단어

에 대한 이해가 높아졌고, 이해하고 있는 단어에 대해서도 이름대기 오류가 발생했다. 또

한 이름대기 총점과 그림 어휘력 검사에서는 0.919로 통계적으로 유의한 높은 상관관계를

나타냈다. 따라서 학령전에는 이해하고 있는 어휘수가 많아지면 이름대기 총점도 증가한

다는 것을 알 수 있었다.

이 연구결과를 종합해 보면, 이름대기 능력은 연령에 따라 발달하는 것이라는 것을 알

수 있었다. 또한 이름대기 오류의 질적인 측면을 파악하는데 오류유형의 분석이 도움이

되었으며, 단어이해와 이름대기간에는 상관관계가 있는 것을 알 수 있었다.





The Development of Naming Ability in Normal Preschool Children



Kim, Yoo Jeoung

Graduate program in Speech Pathology

Yonsei University



(Directed by Professor Park, Eun Sook )



Naming objects are something we learn early and do everyday and so basic to

language use. Naming is carried out rapidly and without conscious attention, except

when we can not think of the name of something.

A naming deficit has been defined as a problem in generating the specific word

that any given situation. Children and adults with oral and written language

impairment are often inaccurate when naming objects.

Therefore, naming ability has been examined repeatedly in an effort to understand

normal and disordered language behavior. However, there are few naming studies

available in Korea.

The purpose of this study is to examine the development of naming ability of 80

normal Korean children aged 2, 3, 4, 5 years and to investigate the error types of

naming. The last one is to see receptive word comprehension influence naming skill.

The results are as follows.

1. The more increased age, the more increased accuracy in naming; 62.04% in

5-year-old, 45.31% in 4-year-old, 26.65% in 3-year-old, 12.04% in 2-year-old.

2. The error types of naming were significant different according to ages. All

errors except phonological errors were changed depending on age.

3. The correlation score between receptive word comprehension and naming accuracy

was 0.919(p<0.05). Therefore the more increased word comprehension, the more

increased naming accuracy.

In conclusion, naming accuracy in Korean preschooler is influenced by age. Error

analysis is meaningful to understand qualitative aspect about naming errors. Also,

the correlation analysis shows that naming accuracy is highly correlated with word

comprehension. Through this analysis, naming ability is significant predictor of

language disability in Korean preschool children.
Files in This Item:
TA00831.pdf Download
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135869
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links