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병원종사자의 조직커뮤니케이션 특성이 조직몰입에 미치는 영향

Other Titles
 (The) influence of the organizational communication on the organizational commitment of hospital employees 
Authors
 이민경 
Issue Date
2005
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글]본 연구에서는 병원조직 내 커뮤니케이션의 특성을 조사하고, 커뮤니케이션 특성이 조직몰입에 미치는 영향을 분석하였다. 연구 자료는 8개의 종합병원에 근무하는 간호사, 의료기사, 행정직원을 대상으로 실시한 615부의 설문 응답지였으며, 분석방법으로는 빈도분석, t-test, 분산분석, 상관관계분석, 위계적 다중회귀분석을 이용하였다. 이 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.1. 병원조직에서의 커뮤니케이션 유형은 대부분 하향적 커뮤니케이션이며, 상향적, 수평적 커뮤니케이션 유형은 활성화되어 있지 않았다. 직무에 관한 정보공유도는 보통 수준 이상이었으나, 개인 인사관리에 관한 정보와 경영 전반에 관한 정보 공유는 부족하였다. 상사에 대한 커뮤니케이션 만족도는 보통수준이었지만, 병원 최고 경영층에 대한 커뮤니케이션 만족도, 개인적 피드백 만족도, 수평적, 비공식적 커뮤니케이션 만족도 수준은 보통 이하의 수준으로 낮았다. 병원 종사자의 조직몰입은 보통수준이었는데, 그 중에서 정의적 몰입이 가장 높았고, 그 다음이 근속적 몰입, 규범적 몰입의 순서였다.2. 일반적 특성별로 보면 연령, 학력, 직급이 낮을수록 상향적 커뮤니케이션 유형이 활성화되지 않고 있었으며, 직무 및 개인 인사 관리, 경영 전반에 관한 정보공유도가 낮았다. 커뮤니케이션 만족도는 40세 이상, 근속연수 15년 이상, 대학원 이상, 과장급 이상의 직원에게서만 보통 수준이었고, 그 외 직원의 커뮤니케이션 만족도는 낮았다. 조직몰입 수준을 보면 남자가 여자보다, 기혼이 미혼보다, 연령과 근속년수, 학력, 직급이 높을수록 조직몰입 수준이 높았다.3. 직종으로 구분하여 보면 의료기사나 간호사가 행정직원에 비해 상향적 커뮤니케이션이 더욱 잘 이루어지지 않고 있었으며, 행정직원은 의료기사나 간호사에 비해 직무에 관한 정보공유도는 낮은 반면, 급여 및 복지 후생에 관한 정보공유도는 상대적으로 높았다. 또한, 의료기사와 간호사는 행정직원에 비해 임금, 승진관리 원칙, 성과평가의 반영 정도에 대한 인지 수준이 낮아 개인적 피드백 만족도가 낮았다. 조직몰입 수준을 보면, 의료기사의 조직몰입 수준이 가장 높았고, 그 다음이 행정직, 간호사 순서였으며, 특히 간호사의 규범적 몰입 수준이 낮았다.4. 설립주체로 구분하여 보면 커뮤니케이션 유형은 통계학적으로 유의한 차이가 없었으나, 정보공유도에서는 유의한 차이를 보였는데, 사립병원이 국공립병원에 비해 승진기회 및 급여, 복지 후생에 관한 정보공유도가 낮았다. 또한, 국공립병원이 사립병원에 비해 개인적 피드백 만족도 및 수평적, 비공식적 커뮤니케이션 만족도가 높았으며, 조직몰입 수준도 국공립병원이 사립병원에 비해 높았다.5. 커뮤니케이션 특성과 조직몰입과의 관계는 통계학적으로 유의한 양의 상관관계였다. 즉, 커뮤니케이션 유형이 다방향으로 활성화될수록, 직무에 관한 정보, 개인 인사관리에 관한 정보, 경영 전반에 관한 정보 공유도가 높을수록, 상사 및 병원 최고 경영층과의 커뮤니케이션 만족도 및 개인적 피드백에 대한 만족도가 높을수록 조직몰입이 높아졌다.6. 병원의 조직커뮤니케이션 특성이 조직몰입에 영향을 미치는 요인을 1단계로 분석한 결과, 사립병원보다 국공립병원이 조직몰입과 양의 영향관계였으며, 조정결정계수는 0.031이었다. 일반적 특성을 2단계 변수로 추가하여 분석한 결과, 여자보다 남자의 조직몰입도가 더 높았으며, 근속연수가 길수록 조직몰입도가 높아졌고, 조정결정계수는 0.110으로 증가하였다. 직종 구분을 3단계 변수로 추가하여 분석한 결과, 남녀 변수가 유의한 변수에서 제외되었고, 행정직을 기준으로 하였을 때 간호사의 조직몰입이 낮았으며, 조정결정계수는 0.117로 증가하였다. 커뮤니케이션 특성을 4단계 변수로 추가하여 분석한 결과, 상사와의 커뮤니케이션 만족도, 병원 최고 경영층과의 커뮤니케이션 만족도, 개인적 피드백 만족도가 높을수록 조직몰입이 높아졌으며, 조정결정계수는 0.392로 증가하였다.이상의 연구결과를 근간으로 할 때 병원종사자의 일반적 특성, 직종 및 설립주체의 구분에 따라 커뮤니케이션 특성 및 조직몰입 수준에 차이가 있는바, 향후 병원종사자의 조직몰입을 증가시키어 병원 조직관리의 효과를 극대화하기 위해서는 병원조직의 특수성 및 조직 구성원의 특성을 심층 고려한 조직커뮤니케이션 개선에 대한 전략적인 방법론을 모색하여야 할 것이다.

[영문]The purpose of this study is to identify the characteristics of communication in the hospital, and to analyze the influence of the communicational characteristics on the organizational commitment. The data for this study were collected through a self-administered survey with a structured questionnaire to 615 subjects from nursing staff members, medical technicians and administration staff members of 8 general hospitals. T-test, ANOVA and hierarchical multiple regression were used for the statistical analysis.The main findings of this study are as follows.1. The communication styles in the hospital were almost a downward communication, and there were not so much upward and horizontal communication. The level of information disclosure about the job was above average, but that about personnel management was below average. The level of communication satisfaction was relatively low. While the level of communication satisfaction to the superior staff was on the average level, that of the personal feedback satisfaction was lower than communication satisfaction to CEO of the hospital. The organizational commitment of hospital employees was above average. While the level of the affective commitment was higher than that of the contineous commitment, the level of the normative commitment was lower than that of the contineous commitment.2.Communication style, the level of information disclosure and communication satisfaction were dependent on respondents'' age, academic background and position. Organizational commitment was dependent on respondents'' sex, age, marrige state, academic background, position and the years of service in respective hospitals.3. According to analysis by type of occupation, the upward communication style was less activated in medical technicians and nursing staff members than in administration staffs. Administration staffs had less information about job specifications than medical technicians and nursing staff members, but more information about payroll and welfare. The level of personal feed-back satisfaction in medical technicians and nursing staff menbers was lower than that in administration staffs. Medical technicians had the highest level of organizational commitment, while nursing staff members had the lowest level of that.4. According to analysis by type of hospital foundations, the upward and horizontal communication were not activated in both of private and public hospitals. But the level of information disclosure and communication satisfaction in private hospitals was lower than that in public hostpitals. Public hospital employees had more organizational commitment than private hospital employees.5.The correlation with characteristics of communication and organizational commitment was statistically significant. The more the upward and horizontal communication was activated and the level of information disclosure and communication satisfaction increased, the higher the level of organizational commitment improved.6. The variables which influence on organizational commitment were analyzed by hierarchical multiple regression analysis. In 1-step, while the type of foundations was added, public hospital was positive variables and adjusted R square was 0.031. In 2-step, sex and the years of service in respective hospitals were positive variables and adjusted R square increased to 0.110. In 3-step, sex variables were excluded and nursing staff members were positive variables and adjusted R square increased to 0.117. In 4-step, while characteristics of communication was added, superior staff and CEO of the hospital with communication satisfaction, personal feed-back satisfaction were positive variables and adjusted R square increased to 0.392.In conclusion, these results show that the characteristics of organizational communication is significantly related to the organizational commitment of hospital employees. The characteristics of organizational communication and organizational commitment were different each other in type of occupations and hospital foundations. Therefore, in order to increase the organizational commitment and to maximize the effectiveness of hospital management, it is necessary to develope a strategic methodology of the organizational communication, considering specificity of hospital organizational system and staff members cautiously.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135807
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