(A) comparison of smoking prevention effect with role play and lecture education for elementary students
Authors
송재현
Issue Date
2006
Description
지역사회간호학과/석사
Abstract
[한글]흡연을 시작하는 시기가 중학교나 초등학교시기로 점차 저령화 되어가고, 이 시기의 흡연이 건강상 막대한 피해와 함께 청소년 비행 측면에서 매우 심각한 현상으로 대두되고 있는 바, 초등학교 시기의 체계적인 흡연예방교육은 반드시 필요하다. 그러나 현재 초등학교 흡연예방교육은 흡연 유해성 중심의 비디오를 이용하는 강의식 방법이 주를 이루고 있는 실정으로 이는 지식은 증가시키지만 행동이나 태도를 변화시키기에는 불충하다는 문제점을 가지고 있다. 따라서 흡연지식을 태도나 행동으로 유도하기 위한 체계적인 교육중재방법이 필요하며, 본 연구에서는 초등학생에게 역할극과 강의식 흡연예방교육을 실시하고 그 효과를 확인하고자 시도되었다.연구 대상자는 부천시에 있는 1개 초등학교 6학년 4학급(159명)을 무작위로 추출하여 2학급(79명)은 실험군으로 2학급(80명)은 대조군으로 배정하였다. 실험군은 역할극 흡연예방교육을 실시하였으며, 대조군은 강의식 흡연예방교육을 실시하였다.자료수집은 2006년 3월 6일부터 4월 11일까지 하였다. 설문조사는 흡연예방교육 실시 전에 사전조사, 역할극과 강의식 흡연예방교육 직후에 1차 사후조사, 4주후에 2차 사후조사를 실시하였다.수집된 자료는 SAS 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구목적에 따라 빈도와 백분율, - 검정, t- 검정, 이변량 분산분석을 이용하였으며 연구결과는 다음과 같다.첫째, 제 1가설인 ꡐ역할식 흡연예방교육을 받은 실험군과 강의식 흡연예방교육을 받은 대조군의 흡연에 대한 지식점수는 같다.ꡑ는 지지되었다(F=2.66, p=0.10).둘째, 제 2가설인 ꡐ역할식 흡연예방교육을 받은 실험군과 강의식 흡연예방교육을 받은 대조군의 흡연에 대한 태도점수는 같다.ꡑ는 기각되었다(F=8.88, p=0.003).셋째, 대상자의 특성에 따른 교육 전 흡연지식 정도에 차이를 보인 변수는 학교생활 만족도와 학교성적, 흡연경험이였으며, 대상자의 특성에 따른 교육 전 흡연태도 정도에 차이를 보인 변수는 성별, 집안의 경제상태, 학교성적이였다.이상의 연구결과로 역할극을 이용한 흡연예방교육은 흡연태도를 변화시키는데 효과적인 방법이였으며, 기존의 강의식 교육위주의의 흡연예방교육만으로는 흡연에 대한 태도변화를 가져올 수 없으므로 궁극적으로 흡연지식, 흡연태도를 변화시키기 위해서는 강의식 흡연예방교육과 함께 역할극 흡연예방교육을 병행해야 함을 제언한다.
[영문]As those who begin smoking become younger and younger down to the middle school or elementary school level and smoking in this period can ruin health significantly and become a serious phenomenon in relation to juvenile delinquency, it is essential to provide systematic smoking prevention education at the elementary school level. Still, the current smoking prevention education in the elementary school level is mainly provided by a lecture method using video based on harmfulness of smoking, which can increase relevant knowledge but is not enough to change behaviors or attitudes toward smoking. It is therefore necessary to provide systematic educational intervention to develop knowledge of smoking into attitudes or behaviors; this study aimed at providing elementary school children with role play based and lecture based smoking prevention educations to determine effectiveness.The research subject students are selected at random from 4 classes among the 5 classes of the sixth grade of elementary school which is located in Bucheon-si Gyeonggi-do korea. They are divided into two groups of an experimentation group of 2 classes with 79 students and a contrast group of 2 classes with 80 students.This research data were collected from March 6th, 2006 to April 11th,2006. As for a survey, pretest was conducted before smoking prevention education, followed by the primary post-test right after role play based and lecture based smoking prevention educations and the secondary post-test four weeks after the programs.Collected data are analyzied by using the SAS program. Frequency, percentage, -test, t-test, and two-way ANOVA were used, obtaining the following results.1. The first hypothesis was supported that 'the experimental group provided with role play based smoking prevention education gets the same knowledge of smoking with that for the control group provided with lecture based smoking prevention education.'(F=2.66, p=0.10)2. The second hypothesis was rejected that 'the experimental group provided with role play based smoking prevention education gets the same attitude of smoking with that for he control group provided with lecture based smoking prevention education.'(F=8.88, p=0.003)3. Variables which contributed to differences in knowledge of smoking before the education according to subjects' properties were school satisfaction, academic performance, and experience of smoking; variables which contributed to differences in attitudes toward smoking before the education according to subjects' properties were gender, economic level of household, and academic performance.To put these results together, smoking prevention education using role play is an effective method to change attitudes toward smoking and it is ultimately necessary to provide role play based smoking prevention education together with lecture based smoking prevention education to change knowledge and attitudes toward smoking because it is difficult to change attitudes toward smoking through the existing lecture based smoking prevention education alone.