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입원환자가 제공받은 건강정보의 만족도에 관한 조사연구

Other Titles
 A Study Regarding Patients' Health Information and Satisfaction During Hospitalization 
Authors
 이명숙 
Issue Date
1979
Description
간호학과/석사
Abstract
[영문]

[한글]

건강한 사람이라도 자신의 건강상태를 유지하기 위해서는 당면하고 있는 건강문제를 알

고 있어야만 한다. 그러므로 현재 질병을 보유하고 입원한 환자에게는 건강문제에 관련된

제반의 정보가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 입원해 있는 환자에게 제공된 정보의 종

류와 정보제공자 및 그에 대한 환자의 만족도를 알아보기 위하여, 연구의 대상을 일개의

종합병원에 입원한지 5일째 되는 내과, 외과에 입원한 환자 95명을 대상으로 하여 그들이

제공받은 건강정보에 대한 만족도를 알아보았다. 연구기간은 1979년 9월 25일부터 10월1

3일까지 3주간이었으며 연구방법은 질문지법을 사용하였으며, 통계적 처리방법으로는 백

분율과 X**2-test를 사용하였다.

연구결과를 요약하면 다음과 같다.

A. 응답자의 일반적 특성

연구대상자중 남자 환자가 60.0%로 과반수이사이었고, 연령별 분포는 16∼30세의 젊은

연령층이 55.79%로 과반수 이상이었다.

또한 내과로 입원한 환자가 54.74%로 반수이상이었고, 질환명별로는 소화기계 질환이 3

7.89%로 가장 많았고, 대다수(71.58%)가 기혼자였으며, 직업은 서어비스업이 31.59%였고,

경제 상태는 중류이상이 55.79%로 가장 많았고, 종교는 기독교가 34.74%로 가장 많았다.

B. 입원기간동안 제공받은 건강정보 종류

선택된 22가지의 건강정보 종류중에서 들었다고 하는 응답율이 50.0% 이상인 것은 진단

명, 치료종류, 치료방법에 대한 내용이었다.

1) 제공된 정보 내용중 가장 높은 응답율을 나타낸 문항은 진단명에 대한 설명이 86.32

%이고, 가장 낮은 응답율을 보인 문항은, 수술전 필요한 준비에 대한 설명으로 15.79%였

다.

2) 정보 제공자별로 본 건강정보내용을 보면, 간호원에게 주로 들은 건강정보는 수술전

피부준비, 관장 및 투약에 관한 설명이 80.0%, 진단하기 위한 검사방법에 대한 설명이 5

0.0%, 제공된 치료나 간호의 목적에 대한 설명이 40.0%로 나타났고 의사에게서 주로 들은

건강정보는 치료방법이 95.83%, 치료 종류에대한 설명이 91.23%로 나타났다.

3) 제공된 건강정보에 대한 만족도

문항별로 본 전반적인 만족도는 수술 후 교육에 대한 설명이 90.0%로 가장 만족도가 높

았고, 진단명에 대한 설명은 55.79%로 가장 불만족한 문항으로 나타났다.

4) 영역별(질병문제, 질병예방, 건강증진)의 응답자의 제특성과 만족도에 관한 결과.

22가지의 문항을 질병문제, 질병예방, 건강증진의 세 가지 영역으로 나누어 이들과 환

자들의 일반적인 특성간의 만족도에서는 질병문제에 관한 영역에서 제특성별로 만족도가

높게 나타났다.

5) 제공된 정보와 환자의 입원과, 교육정도, 질환별의 관계; 건강정보내용 중 환자들이

들었다고 응답한 문항의 30.0%이상되는 정보 종류와 이들에 대한 입원과, 교육정도, 질

환명별에 의한 관계에서는 통계적으로 유의하지 않은 결과가 나왔다.

환자에서 효과적인 교육을 계획하고 실시하기 위해서 간호원은 병원내에서 제공되는 정

보를 환자들이 어떻게 받아들이는지를 인식하여 올바른 정보제공 활동이 있어야 한다.





A Study Regarding Patients' Health Information and Satisfaction During

Hospitalization.



Lee, Myung Sook

Department of Nursing, The Graduate School, Yonsei University

(Directed by Professor Choi, Yon Soon.)



This Study was done to determine what information the patients received and

patient satisfaction during hospitalization. The subjects in this study were 95

medical and surgical patients who had been hospitalized for at least 5 days. Data

was obtained from September 25th to October 13, 1979, by means of a questionaire

which was constructed by the researcher. This questionaires contained, 22 items

related to disease problem, disease prevention and health promotion. Three graduate

nurses were trained to explain and assist with completion of questionaire.

Percentage and X**2-test were used for data analysis.

The results are as follows:

A. General Characteristics of the respondents:

1) Sex; greatest number of male patients 60.0%.

2) Age; greatest number in 16-30 year range 55.79%.

3) Admission unit; greatest number in internal medicine 54.74%

4) Diagnostic category; greatest number with gastrointestinal illness 37.89%

5) Level of Education; greatest number of high school graduates 65.26%

6) Marital status ; greatest number married 71.58%

7) Occupation; greatest number in business & service occupations 31.59%

8) Religion; greatest number believer in Christianity 34.75%

9) Economic Status; greatest number above middle class 55.79%

B. Health information give to patients.

Out of the 22 selected questions related to health information, over 50.0% of the

information received was related to; diagnosis, type of treatment and method of

treatment.

1. HEALTH INFORMATION TYPE

· The information received pertained to diagnosis 86.32% and the least amount of

information received pertained to pre-operative care 15.79%.

2. HEALTH INFORMATION RECEIVER

The information patients received from nurses pertained to pre-operative skin

care, enema and pre-operative medication 80.0%, method of examination for diagnosis

50.0% and purpose of nursing care accompanying medical treatment 40.0%.

Information received for physicians pertained to treatment method 95.83% and type

of treatment 91.23%.

3. DEGREE OF SATISFACTION WITH HEALTH INFORMATION

Most favorable response to information was related to post-operative instruction

90.0%, and the most unsatisfactory response was regarding diagnosis 55.79%.

4. RELATIONSHIP BETWEEN SEVERAL CHARACTERISTICS OF RESPONDENTS AND SATISFACTION

RELATED TO DISEASE PROBLEM DISEASE PREVENTION AND HEALTH PROMOTION

Of the three categories most satisfaction was received from information regarding

the disease problem.

5. RELATIONSHIP BETWEEN INFORMATION AND THE KINDS OF ADMINISSION UNIT LEVEL OF

EDUCATION AND THE DIAGNOSTIC CATEGORY OF THE PATIENT

Out of 22 items, more than 30.0% of categories were "heard" about health

information yet showed no significance in relation to admission unit, level of

education or diagnostic category.

To plan and effectively implement patient teaching in nursing activity, nurses

should be aware of how patients perceive health information-giveing activity within

the hospital setting.
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https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000045939
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135388
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