45 2344

Cited 0 times in

장루 보유자를 위한 교육자료 개발

DC Field Value Language
dc.contributor.author권보은-
dc.date.accessioned2015-12-24T09:10:48Z-
dc.date.available2015-12-24T09:10:48Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135141-
dc.description간호학교육/석사-
dc.description.abstract[영문] [한글] 경제성장과 식생활의 서구화, 환경적인 변화, 생활습성의 변화로 인해 우리나라의 대장 및 직장암, 방광암의 발생빈도는 점차 증가추세에 있으며 이중90%이상이 40대 이후로 호 발연령이 40-50대로 낮아지고 있다. 장루보유자는 평생을 복벽에 만들어진 장루를 통해 배설해야 하므로 타 외과질환환자에 비해 자가간호를 할 수 있는 장루관리 기술의 습득 및 심리적인 지지등 신체적, 정신적 어려움에 대한 교육과 상담이 필요하다. 그러나 현재 우리나라의 장루 보유자들에게 충분한 정보를 줄 수 있는 교육자료가 부족한 실정이다. 본 연구의 목적은 우리나라의 장루 보유자들이 필요로 하는 교육내용을 파악하고 이를 근 거로 장루 보유자들을 위한 실용화할 수 있는 교육자료를 개발하는 것이다. 연구방법은 문헌고찰을 통해 장루 보유자들의 신체적, 정신적인 어려움, 장루 보유자들 의 간호요구에 대한 개념적 틀을 형성하였고, 이를 바탕으로 연구자가 질문지를 작성하여 사전조사와 전문가 집단의 내용 타당도를 거쳐 장루 보유자들이 필요로 하는 교육내용을 파악하였다. 장루 보유기간에 따른교육 요구를 파악하고자 서울에 위치한 Y대학 부속병 원에서 장루 형성술을 받은 입원환자 10명과 외래를 방문한 장루 보유자 8명, 그리고 한 국 장루협회의 회원 25명을 대상으로 면담과 질문지를 통해 자료를 수집하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 1. 장루형성 수술후 퇴원을 앞둔 입원 환자들은 장루로 인한 신체상의 손상, 절망감, 소외감, 두려움 등에 대한 정서적 지지가 요구되는 간호를 우선적으로 요구하였고, 신체 적인 간호요구로는 기구교환법, 피부관리, 식이와 영양, 의복에 대한 내용을 요구하였다. 2. 장루형성 수술후 외래를 방문한 장루 보유자들은 배변조절(변비, 설사, 가스), 피부 관리, 기구교환법, 식이와 영양, 장 세척법, 목욕, 의복, 응급상황 대처방법 등의 항목의 내용에 대해 높은 교육적 요구를 나타내었다. 3. 장루를 보유한지 3년 이상이 된 한국 장루협회의 장루 보유자들은 의복, 운동이나 여행, 목욕법, 응급상황 대처방법, 부부생활의 내용에 대한 교육적 요구가 높은 우선순위 를 차지하였다. 4. 위 세 집단의 교육요구에 따른 교육내용을 통합하여 정상 소화기관의 구조와 기능, 정상 방광의 구조와 기능, 장루의 종류, 피부관리, 기구 교환법, 장 세척법, 식이와 영양 , 운동, 부부 생활, 의복, 목욕법, 여행, 합병증관리 및 응급상환 대처방법 등의 내용으 로 교육자료를 개발하였다. Development of an Educational protocol for ostomates Kwon, Bo-Eun Dept. of Nursing, The Graduate school of Education Yonsei University According to changes of economic development, diet pattern, environment and life style, the incidence rate of colon cancer, rectal cancer and bladder cancer is increasing rapidly. Furthermore the age of incidence is now getting younger. Because of ostomates expel their body wastes, especially stool and urine, through stoma that make permanently in abdominal wall, they need to acquire not only skills for stoma care but also in the aspects of physical and psychological ,supports. The purpose of this study was developing educational protocol for the Korean ostomates based on their educational and emotional need throughout need assessment. For this study, a conceptual framework was developed through a review of the literature and pre-test(n=33) in The Korean Ostomy Association. Research design was a descriptive study, total numbers of sample were 43(n=43), which was composed of three groups: in-patients with stoma, out-patients with stoma, and members of the Korean Ostomy Association. Research tool was 23 questionnaire which consisted of 3 domains; General information, stoma-related information and educational background related to stoma care. Also tool was tested content validity by 3 experts and reliability of tool was Cronbach' a = 7442. The results of the study are summarized as follows: 1. The group of in-patients with stoma needed emotional supports for damage of body-image, despire, isolation and fear prior to skills of stoma care : how to change pouches, peristomal skin care, diet and nutrition and clothing. 2. The group of out-patients with stoma expressed high grades of educational needs for control of elimination(constipation, diarrea and gas), peristomal ,skin care, how to change pouches, diet and nutrition, bowel irrigation, clothing, bathing and coping skills for emergency situation. 3. The group of members of The Korean Ostomy Association who has been made stoma over 3 years needed information about clothing, exercise or sports, travel, bathing, coping shills for emergency situation and sexual life. 4. Finally educational protocol for ostomates was composed of following contents: Structure and function of gastrointestinal tract, structure and function of bladder, types of stoma, how to change pouches, how to attach pouches, diet and nutrition, exercise or sports, sexual life, clothing, bathing, travel, how to manage the complication of stoma and coping skills for emergency situation. In conclusion, this educational protocol is applicable to the Korean ostomates to encourage and develop their self-care and rehabilitation. However, there are some parts needed to be further investigated.-
dc.description.statementOfResponsibilityrestriction-
dc.publisher연세대학교 교육대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title장루 보유자를 위한 교육자료 개발-
dc.title.alternativeDevelopment of an Eduational Protocol for ostomates-
dc.typeThesis-
dc.identifier.urlhttps://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000045921-
dc.contributor.alternativeNameKwon, Bo Eun-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.