1 620

Cited 0 times in

중학생 흡연과정에 대한 사례연구

Other Titles
 Case Study on the Process of Becoming a Smoker in Middle School Students 
Authors
 구은정 
Issue Date
1999
Description
지역사회간호학과/석사
Abstract
[영문]

[한글]

본 연구는 중학생의 흡연동기와 흡연 과정, 이에 영향을 주는 요인을 밝히고자 실시된

사례연구이다.

자료수집기간은 1998년 10월 2일부터 11월 10일까지였으며, 연구 목적을 달성하기 위하

여 문헌을 기초로 하여, 흡연 시작 관련 질문과 흡연 과정과 관련된 질문, 현재 흡연과

관련된 질문을 영역으로 하는 개방식 질문지를 연구자가 개발하여 심층적인 면담으로 자

료를 수집하였다.

면접대상은 중학교 3학년 남학생 12명, 중학교 3학년 여학생 2명, 중학교 2학년 남학생

이 1명이었으며, 대상 학생 모두 현재 매일 일정량의 흡연을 하는 학생들이었다. 일일 흡

연양은 10개피 이하가 가장 많았으며, 흡연 시작시기는 중학교 1,2학년 때가 가장 많았고

, 금연을 희망하는 학생은 15명 중12명이었으며, 실제로 금연을 시도해 본 학생은 8명이

었다.

흡연 동기로는 친구들의 흡연 장면 목격이나 권유가 직접적이었다 라는 경우가 가장 많

았으며, 이들의 흡연 호기심을 부추기는 요인으로는 성인의 흡연에 대한 동경, 친구 흡연

에 대한 선망, 규율이나 규제에 대한 반항심 등이었다.

흡연 과정으로는 5단계로 구분할 수 있었는데, 흡연 전 호기심 단계와 흡연 시도 단계,

흡연 학습 단계, 흡연 습관 형성 단계, 흡연 갈등 단계의 순 이었다. 각 단계별 특성을

살펴보면 다음과 같다.

제1단계, 흡연 전 호기심 단계는 흡연 호기심이나 충동을 경험하는 단계인데, 어른들이

나 매스컴 흑은 주위 동료들의 흡연 모습을 보면서 느낀다.

제2단계, 흡연 시도 단계는 주로 담배를 이미 시작한 친구들이나 선배들과 어울리는 기

회가 늘어나면서 우연한 기회에 타인의 권유에 주저하면서 시도하거나, 혹은 친구들에 대

한 동조성과 이전의 담배에 대한 호기심에 의해서 자발적으로 피우게 된다.

제3단계, 흡연 학습 단계는 주변 친구들의 가르침으로 겉담배에서 속담배로 자연스럽게

담배에 익숙해지며 차츰 흡연양도 늘어나고, 친구들과는 물론 혼자서도 흡연을 하지만,

담배가 없어서 흡연을 하지 못하는 경우에는 그 요구가 강하진 않다.

제4단계, 흡연 습관 형성 단계는 일정한 시간이나 상황에서는 항상 흡연을 하는 습관이

형성되는 시기로, 스트레스나 무료한 상황에서 흑은 당구장이나 노래방과 같은 놀이장소

에서는 항상 흡연을 한다.

제5단계, 흡연 갈등 단계는 흡연 습관 형성 이후 신체적, 일상적 흡연 피해로 인하여

금연을 해야겠다는 생각을 하거나 간헐적으로 시도도 하지만, 흡연을 하지 않으면 상당한

불편감을 경험하여 어쩔 수 없이 흡연을 선택하게 되는 단계이다.

흡연 과정에 영향을 주는 주요 요인으로는 흡연 전 단계에서는 흡연에 대한 호기심이,

흡연 시도 단계에서는 흡연 친구와의 접촉과 무료한 일상들이, 흡연 학습 단계에서는 역

시 흡연 친구들과의 접촉, 가정이나 학교 생활상의스트레스와 흡연 장난의 재미가 영향을

끼치게 된다. 흡연 습관 형성 단계에서는 흡연 친구들과 흡연 행동을 하게 되는 분위기

에서의 여가활동이나 흡연의 해로움에 대한 지식의 결여가, 마지막 흡연 갈등 단계에서는

금연 시도의 실패와 무미건조한 생활의 연속이 영향을 주는 요인으로 밝혀졌다.

이에 성인들은 청소년의 행동에 있어 본보기가 될 수 있다는 책임의식을 고취하여야 하

며, 청소년의 흡연시작을 예방하고, 흡연학생의 특성에 맞는 적합한 금연대책을 적극적으

로 세워나가야 할 것이다.





Case Study on the Process of Becoming a Smoker in Middle School Students



Eun Jeung Koo

Graduate School of Health Science and Management Yonsei University

(Directed by Professor Ka Sil Oh R.N., Pk.D.)



Recently the smoking rate in teenagers has increased rapidly and this threatens,

not only the health of the teenagers themselves but also, the future of our nation.

In relation to the problem of smoking in teenagers, this study was carried our to

identify motivation to smoke, the process by which middle school students become

smokers, and the factors which affect motivation and the process. This case study

was carried out through personal interviews with fifteen Seoul middle school

students who smoked.

The data were collected from October 2, 1995 to November 10, 1998. The

questionnaire was developed based on previous studies and the data collected by

depth interviews. The questionnaire has three categories; beginning to smoking, the

process of smoking and the present state of smoking.

The interviewees were twelve male third-year middle school students, two female

third-year middle school students and one male second-year middle school student.

All of them smoked daily. Most of them smoked less than ten cigarettes a day and

started smoking when they were in the one or second-year of middle school. Twelve

of the fifteen students wanted to stop smoking and actually eight students had

tried to quit smoking.

Most students started smoking because of witnessing smoking or inducement to

smoke by their friends. Proctors that instigated curiosity to smoke were,

admiration for an adult who smoked, and friends who smoked or resistance to rules.

The smoking process could be divided into five stages in the following order:

"curiosity before smoking", "the first attempts to smoke", "loaming to smoke",

"formation of a smoking habit" and "complications related to smoking".

The characteristics of each stage are as follows.

First, in the "curiosity before smoking" stage, a student experiences the

curiosity or impulse to smoke. He/She feels an impulse to smoke by witnessing the

smoking of adults or friends, or smoking as shown through the mass communication

media.

Second, in the "attempting to smoke" stage, a student loafing around in the

company of a group of smoking friends and elders, accidently and hesitantly tries

to smoke being induced by other students who smoking. Or he smokes on his/her own

initiative because of an association with friends who smoke and from curiosity.

Third, in the "teaming to smoke" stage, a student learns deep inhalation smoking

from friends. He/she becomes familiar with smoking and smoking increases in

quantity step by step. He/She smokes in group or alone. He/she does not have any

cigarettes, and cannot smoke, and the impulse to smoke is not so strong.

Fourth in the "formation of a smoking habit" stage, a student forms a habit of

smoking. So he/she smokes regularly at specific times or in specific situations.

For example, when under stress, or when bored, or when in a billiard hall or a

singing room, he/she always smokes.

Fifth, in the "complications related to smoking" stage, a student thinks he/she

should quit smoking and sometimes tries to because of the damage to health and

everyday life. But he/she cannot but smokes because of feeling unwell if not

smoking.

The main factor which affected the smoking process was the curiosity to smoke in

the pre-smoking stage. Association with friends who smoke and the boredom in

everyday life were the main factors in the "attempt to smoke" stage.

Association with friends who smoke, stress in school life and home life, and an

interest in smoking affect the smoking process in "loaming to smoke". In the

"formation of a smoking habit" stage, the atmosphere of smoking with friends who

smoke and ignorance about the harmfulness of smoking were the main factors. Finally

in the "complications related to smoking" stage, failure to quit smoking and the

continually boring life were 17e main factors.

So grown-up persons have to be aware of their responsibility because they can be

a models for teenagers. Adults have to help prevent teenagers from starting to

smoke and consider a counterplan which is appropriate to the individual

characteristic of the student who smokes.
Full Text
https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000045710
Files in This Item:
제한공개 원문입니다.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135134
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links