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병원의사의 직무만족과 조직성과에 관한 연구

Other Titles
 (A) study on the relationship between hospital doctors' job satisfaction and organizational performance : 수도권지역의 국공립병원을 중심으로 
Authors
 강철완 
Issue Date
2004
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글]이 연구는 국공립병원 전문의의 개인별 특성이 직무만족, 조직인식, 직업인식, 조직몰입에 미치는 요인이 무엇인지를 구명함으로서 병원의사의 직무만족과 조직성과에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 연구 자료는 이 들 5개 병원에 근무하는 127명의 전문의를 대상으로 설문조사된 자료이다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다.



1. 연구 대상자의 병원별, 교수 유무, 남여 특성에 따른 주요 설문 결과 직무만족을 고취할 수 있는 방법 중 가장 선행되어야 할 조건으로 좋은 근무환경을 선호하는 것으로 응답자의 55%가 설문 하였다.



2. 특성변수에 영향을 미치는 요인분석 결과 조직몰입은 월평균소득과 일평균 근무시간에 따라 유의한 정의 관계를 보였고, 조직인식은 월평균소득이 높아질수록 유의한 정의 관계를 보였다. 직업인식은 임상시험심사연구실적과 유의한 음의 관계를 보였으며, 직무만족은 일평균 재원환자수와 유의한 정의 관계를 보였다.



3. 의료수익과 조정환자수에 영향을 미치는 변수에 대한 회귀분석결과 의료수익의 경우 병원설립형태는 국립 보다는 특수법인일때, 병상수의 규모에 따라 의료수익에 유의한 차이가 있었다. 조정환자수의 경우 병원설립형태가 국립 보다는 특수법인일때, 병상수 규모에 따라, 주평균 외래(수술) 세션수는 많을수록, 일평균 근무시간에 따라, 조직인식은 높을수록 조정환자수는 많았다. 따라서 병원의 조직성과를 높이기 위해서는 연구결과에서 구명된 조정환자수와 조직인식이 유의한 정의 관계에 있기 때문에 이러한 조직인식을 제고할 수 있는 방안을 마련하여야 할 것이다. 따라서 국공립병원 의사의 직무만족을 통한 조직성과에서 가장 중요한 것은 조직인식에 유의한 관련 특성들을 중점 관리하여야 한다.

결론적으로 병원의 조직성과를 높이기 위해서는 연구결과에서 구명된 특수법인 설립형태의 병원보다 국립 병원이 의료수익과 조정환자수는 낮고, 또한 병상수 규모에 따라 의료수익과 조정환자수에 차이가 있으므로, 이는 현재 국립 병원의 운영 형태를 특수법인 병원의 운영 형태로 점진적으로 진료 등 시스템을 제도적으로 개선함이 필요하리라고 사료되며, 또한 의료수익과 환자수를 증대하는데 있어서 대형병원이라고 해서 반드시 의료수익과 조정환자수가 높아지는 것이 아니라고 보아지기에 국공립병원 특성에 맞도록 적정 규모를 구축하여 중장기적인 병원별 미션 및 비전을 구체화하여야 할 것이다. 이를 테면, 특화센터 위주의 진료과를 육성하고, 의료정책 및 보험수가 등 현실화를 위한 보험제도의 개선이 필요하며, 정부기관 및 국가차원에서 병원별 투자비율을 확대하여야 한다고 보아진다. 또한 근무 및 진료환경의 직무만족을 통하여 생산성 향상을 고려하여야 할 것이다. 향후 병원의사에 대한 직무만족을 통한 조직성과를 향상시키기 위하여 국공립병원과 사립병원간, 진료과별 분석으로 조직성과에 차이가 있는지 이 연구에서 제기된 문제점을 보완한 관련된 요인을 연구할 필요가 있다.



[영문]The purpose of this study is to analyze the effect of the individual characteristic of medical specialists at national and public hospitals on their job satisfaction and organizational performance by identifying the factors of the individual characteristics influential on job satisfaction, organizational cognition, job cognition and organizational commitment. Research data used in this study were collected through a questionnaire survey of 127 medical specialists working at one of five hospitals.



First, according to the result of the questionnaire survey by the medical specialists'' hospital, whether they teach or not, and their gender, 55% of the respondents replied that the most immediate prerequisite condition for enhancing job satisfaction is good working environment.



Second, according to the result of analyzing factors affecting attribute variables, organizational commitment showed a significant positive correlation with monthly average income and daily average working hours, and organizational cognition showed a significant positive relation with monthly average income. Job cognition showed a significant negative relation with achievements in clinical experiments and researches, and job satisfaction showed a significant positive relation with the daily average number of patients in the hospital.



Third, according to the result of regression analysis on variables affecting medical revenue and the adjusted daily number of patients, a significant difference was found in medical revenue between national medical institution and special medical corporations and according to the number of beds. The adjusted number of patients was larger in special medical corporations than in national medical institutions, in hospitals with a large number of beds, when the weekly average number of outpatient (surgery) sessions was large, when the daily average number of working hours was large, and when organizational cognition was high. Because the adjusted number of patients is in a significant positive relation with organizational cognition as found in this study, there should be a plan to enhance organizational cognition in order to promote the organizational performance of hospitals. Accordingly, the most important thing in organizational performance based on the job satisfaction of national and public hospitals is to manage characteristics significantly related to organizational cognition.



In conclusion, because medical revenue and the adjusted number of patients are smaller in national hospitals than special medical corporations and they are different according to the number of beds as found in this study, it is necessary to improve the current operation system of national hospitals gradually to that of special medical corporations in order to enhance the organizational performance of hospitals. In addition, considering that large-sized hospitals are necessarily advantageous in increasing medical revenue and the number of patients, it is necessary to build national and public hospitals at a size fitting to their characteristics and clarify the intermediate- and long-term missions and visions of each hospital. For example, it is necessary to develop specialized medical departments, to improve medical insurance system in order to make medical policies and medical insurance premiums reasonable, and to expand investment for each hospital in the dimension of governmental organizations and in the national dimension. Furthermore, productivity should be enhanced through job satisfaction with work and clinical environment. In order to improve organizational performance through job satisfaction of hospital doctors, it is necessary to study whether there are differences in organizational performance between national

public hospitals and private ones as well as among medical departments and to examine factors related to problems posed in this study.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
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https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128864
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