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행위별 수가 지불제도 하에서의 데이터웨어하우징 기법을 적용한 사례관리

Other Titles
 Data warehouse-based case management in fee-for-service reimbursement system 
Authors
 최미영 
Issue Date
2003
Description
보건정보관리학과/석사
Abstract
[한글] 최근 의료환경은 과거 어느 때보다도 급변하고 있다. 의료기관은 의료기관 간의 경쟁 심화와 함께 낮은 의료보험 수가, 의약분업 시행 등으로 인해 어려워진 경영 현실에 처해 있다. 더불어서 국민의 의료관련 의식은 증대되어 감으로 인해 의료의 질은 향상시키되 비용은 절감해야 하는 노력을 도모해야 하는 어려운 과제를 안고 있다. 병원의 효율적인 운영을 측정할 수 있는 대표적인 지표 중의 하나는 평균 재원기간이며 재원기간의 단축은 곧바로 경영의 수익 향상으로 이어진다. 또 한편 극심한 경쟁체제 하에서 병원의 생존을 위해서는 비용은 감소시키면서도 의료의 질은 같은 수준을 유지하거나 더 향상되도록 하기 위한 질 관리가 필수적이다. 이를 위하여 본 연구에서는 현행 행위별 수가제 하에서 의료기관의 효율적인 경영을 도모하기 위해 사례관리를 도입하고 이의 구체적인 평가와 조정을 위하여 데이터웨어하우징 기법을 적용한 사례관리시스템을 개발, 이를 임상에 적용함으로서 경영개선 효과와 경제성을 측정하고 분석하고자 하였다. 이 연구를 위해 서울 지역의 일 대학병원을 대상으로 2002년 6월 1일부터 12월 31일까지 6개월 간의 퇴원환자들에 대한 기본정보 데이터베이스, 처방 및 검사 데이터베이스 등 저장된 데이터를 이용, 사례관리를 위한 데이터웨어하우스를 구축하고, 구조적 시스템 분석기법으로 사례관리업무를 분석한 후 시스템을 구축하였다. 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사례관리시스템은 이용도 관리, 표준진료지침 관리, 질 지표 관리 등 업무별로 기능을 구성하여 의료행위와 동시에 의료의 질 감시 및 이용도 감시가 이루어질 수 있도록 구성하였다. 둘째, 사례관리시스템을 이용하여 2002년 11월 1일부터 2002년 12월 31일까지 2개월 간의 총 퇴원 건수를 대상으로 계획에 없는 재입원률에 대해 조사한 결과 총 퇴원 건수 11,960 건 중 계획에 없는 재입원률은 2.3% 였으며 그 중 진단명, 진료과, 주치의가 동일한 재입원 건수는 전체 퇴원 건수 중 0.07%를 차지하였다. 성별-연령별 특성은 통계학적으로 유의한 차이가 없었으나 1차 입원의 입원경로와 2차 입원의 입원 경로 간에는 유의한 차이가 있었다(χ2=17.696, p<0.001). 또한 1차 재원기간이 짧은 환자들이 2차 재원기간도 짧았으며 이는 통계학적으로 유의하였다(χ2=23.819, p<0.001). 셋째, 시스템 도입 후 경제적 효과를 추정하기 위하여 경제성 분석을 실시하였으며, 해당연구기관에서 사례관리 도입 후 전년도에 비하여 2.9%의 재원일수가 단축되었기 때문에, 사례관리시스템 도입 후 일 대학병원 전체의 재원일수는 2.9%가 단축된다고 추산할 수 있었다. 이 경우 비용-수익 분석 시 순수익은 약 2억 8천만원, 가치 가속 분석 시 향후 5년간 누적 이익은 약 14억 7천만원, 가치 연결 분석 시 향후 5년간 이익은 약 35억 6천만원에 이르렀으며, 1년 간 운영할 경우 순수익은 약 16억원에 이르는 것으로 추계되었다. 본 연구는 의료기관에서 효율적인 자원의 사용으로 비용을 감소시키고 의료의 질 수준을 향상시키기 위한 기존의 사례관리 체제에 데이터웨어하우징 기법을 적용, 그 효과를 측정하고 평가하고 경제성을 예측해 보았다. 특히 의료이용도 관리를 통한 재원일수의 감축, 다양한 표준진료지침의 개발 및 활용이 가능하도록 한 응용 프로그램, 질 지표 관리를 통한 의료의 질 수준 감시 및 질 향상 활동은 이 시스템을 통해 사례관리자는 효과적 지원을 받을 수 있으며 이는 더 나아가서 병원 경영의 효율적이고 이상적인 도구로서도 이용할 수 있다는 것을 밝힌 점도 본 연구의 중요한 의의 중의 하나라 하겠다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다양한 의료정보시스템이 개발된다면 의료의 질 향상과 병원의 경영개선, 경제성 개선을 위해 많은 기여를 할 수 있을 것으로 기대된다.
[영문] Recently, we have experienced various changes in the healthcare environment. Healthcare organizations are facing a financial crisis due to more competitive relationships among themselves as well as low health insurance fees. As patients'' healthcare needs are increasing, healthcare organizations make numerous efforts to maintain or improve the quality of care with low cost. Into this changing healthcare universe has emerged a new management system: the case management system, which is an effective approach to reduce healthcare cost while maintaining or improving the quality of care. Under the current fee-for-service reimbursement system, many healthcare organizations have introduced the case management system to improve their financial management status. The purposes of the current study are: (1) to develop a data warehouse-based system for evaluating and monitoring the case management activities, and (2) to measure and analyze its effects. In order to collect the data for the study, the database on discharged patients was utilized at a university hospital located in Seoul from June 1, 2002 through December 31, 2002. Initially, a data warehouse was built for the case management system. The case management activities were analyzed using structured methodology to establish the case management system. The findings of the study are summarized as follows: (1) The case management system was developed to make it possible to monitor the quality of care and resource utilization by possessing the monitoring functions in the utilization reviews, critical pathways, and clinical indicators. (2) Utilizing the case management system, unplanned readmissions were examined among total discharged patients for two months (November 1, 2002 thru December 31, 2002). The unplanned readmission rate was 2.3% in a total of 11,960 discharges and 0.07% of total discharges displayed the identical diagnoses and physicians. While no significant differences were found in the demographic variables such as gender and age among the patients, there was a significant difference between the admission routes at the first admission and the second one (χ2=17.696, p < 0.001). The patients with short length of stay at the first admission also demonstrated short length of stay at their second admission (χ2=23.819, p < 0.001). (3) It was estimated that the total length of stay in the hospital would be reduce to about 2.9% after implementing the case management system. In this case, the cost-benefit analysis showed that the net benefit would be 2,796 thousand Won and the value acceleration analysis displayed that cumulative benefit for the prospective five years would be 1,414 million Won. Also, the value linkage analysis demonstrated that the cumulative benefit for the prospective five years would be 3,405 million Won and net benefit for one year would be 1,646 million Won. In conclusion, the importance of the present study would be not only implementing the knowledge management system into existing case management activities, but also evaluating its effects and estimating its financial benefits. The study suggested that the case management system would be a supportive tool for monitoring and improving the quality of care, and a cost-effective tool for healthcare organizations. It is recommended that the development of various information systems may contribute in improving the quality of healthcare as well as the economics of healthcare organizations.
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128593
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2. Thesis / Dissertation (학위논문) > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Master's Degree (석사)
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