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균형잡힌 성과측정지표(Balanced scorecard)의 도입 타당성 고찰 : 중소병원을 중심으로

Other Titles
 (The) validity of balanced score card in medium-small sized hospitals. 
Authors
 이종선 
Issue Date
2001
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글] 이 연구는 우리 나라 중소병원에 균형잡힌 성과측정지표(Balanced Score Card)의 도입 타당성을 고찰하기 위해 문헌고찰을 중심으로 수행되었다. BSC는 기존의 성과평가지표들이 주로 과거의 재무적 성과만을 보여주는 한계를 극복하기 위해 1993년 Kaplan과 Norton 에 의해 개발되었다. BSC는 재무, 고객, 내부비즈니스 프로세스, 학습 및 성장의 4가지 시각을 가지며, 조직의 사명과 비전에 따라 각 시각에서 전략을 달성하기 위한 성과측정지표들이 사용된다. 세계적으로 많은 기업, 비영리조직, 정부조직들과, 미국의 Mayo clin ic, Hudson River Psychiatric Center, Henry Ford Health System 등을 선두로 하는 의료조직들에서도 BSC를 이미 도입했고, 그 성과에 만족하고 있다. 병원경영환경의 악화로 인해 심각한 경영위기를 겪고 있는 우리 나라 중소병원에서 BSC는 다양한 이점을 제공할 수 있다. 중소병원의 특성상 BSC의 시각은 기본적인 4개 시각 외에 외부조직과의 연결망, 전문화 시각을 추가할 수 있으며, 각 시각에 대한 성과측정지표는 조직의 사명과 전략에 따라 신중하게 개발되고, 선택되어야 한다. 중소병원에서 BSC를 도입하는데는 자원의 부족, 조직 및 관리의 복잡성, 재정구조의 취약성, 최고경영자의인식부족과 같은 제한점을 가진다. 그러나 BSC 도입에 있어 중소병원은 의사결정 과정의 유연성과 적용의 용이성과 같은 이점을 가지며, 비효율적 경영개선 방안들의 효율화, 현재의 평가지표가 가지는 한계의 극복, 조직 구성원의 참여와 동기부여 등 다양한 성과를 유도할 수 있다. BSC의 도입은 전체 조직에 영향을 미치기 때문에 BSC의 도입 및 개발과 정, 실행과 평가, 수정은 매우 신중하게 이루어져야 하며, 최고경영자와 전체 조직 구성원들의 적극적인 참여가 중요하다.
[영문] This study was undertaken to consider that had validity which the medium-small sized hospitals in korea developed and launched the Balanced Score card(BSC). BSC was developed by Kaplan RS. and Norton DP. in 1993. The purpose of the BSC was to solve limitations of current performance measure systems which just had refuted financial performances of the past. BSC had 4 perspectives, those included financial, customer, internal business process, and innovation and learning perspective. The performance measures were used to establish strategies through the mission and vision of the organizations. There were a lot of companies and non-profit organizations, and government organizations which launched BSC, and they satisfied about the performances of BSC. In the healthcare organizations, Mayo clinic, Hudson River Psychiatric Center, Henry Ford Health System etc. developed BSC. In our country many medium-small sized hospitals had crisis in hospital management because the environment of management were get worse. The BSC development requires long times and many peoples who have to involve actively. And the medium-small sized hospitals don't have enough resources. But, BSC can make hospitals are efficient, employee are motivated, and give chances to growth and success. Two more perspectives can be added to the traditional 4 perspectives of BSC. They are out-organizations networking, and specialization. The measurements for each perspectives have to be developed and be decided to establish the mission, vision, strategies, and targets of the hospitals. BSC will influence to whole organization, because of the BSC isn't only the simple performance measurement system, but the integrated strategic management system. So, The CEO has to decide considerably whether to take BSC in the hospitals. And managers of business units, and all employee have to involve actively in the process.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127659
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