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보건의료 전자상거래 활용사례

Other Titles
 (A) case study on e-commerce in healthcare sector : centering the B2B e-commerce businessmodel. : B2B 전자상거래의 비즈니스모델을 중심으로 
Authors
 안춘윤 
Issue Date
2001
Description
보건정책 및 관리학과/석사
Abstract
[한글]

인터넷의 보급이 활발해지면서 4-5년 간 여러 산업분야에서 전자상거래가 확산되었으나 보건의료분야의 전자상거래는 산업특성의 하나인 규제적 성격 때문에 크게 주목받지 못하였다. 그러나 의약분업을 계기로 1999년 후반기부터 2001년에 이르기까지 의료관련사이트가 수 천개에 이르게 되었고 전자상거래기업도 100여 개 이상 설립되면서 본격적으로 보건의료분야의 정보화산업으로 전자상거래의 확산이 시작되었다.

그러나 많은 전자상거래 중소기업이 신설되었고 수익모델의 부재, 매출의 불분명함, 미확정적 현실 등으로 많은 기업들이 또한 사라져갔다. 현재까지 생존하고 있는 기업들의 미래도 불투명하고 외형상의 사업확장은 진행되더라도 실질수익의 발생은 미약하여 경영

측면에서 어려움을 겪고 있는 현실이다. 이런 상황에서 기업과 시장현황에 대한 정리나 학술적 분석이 그동안 거의 없었다. 이에 국내 보건의료 전자상거래의 현황을 국내의 전체 전자상거래관점에서 파악하고 이를 바탕으로 보건의료 전자상거래기업과 시장을 전망

하고자 하였다. 이를 위하여 3단계로 연구를 진행하였다.

1단계로 2001년 4월을 기준으로 보건의료분야 전자상거래기업을 수집, 분류하였다. 대상기업은 1999년 6월부터 2001년 4월까지 B2B, 혹은 B2C를 운영하는 국내보건의료분야 전자상거래기업으로, 전자상거래 혹은 e-마켓플레이스를 검색어로 조사한 기업과 의료 포털사이트를 추가하여 지속적인 운영이 이루어지고 있다고 판단되는 43개 기업, 51개 사이트를 선정하였다. 대상기업을 여러 관점에서 정리한 결과는 첫째, B2B가 42개로 전체기업의 72%, B2C는 16개로 28%를 차지하였고 설립시기별로는 2000년 이후부터 2001년 4월까지 3

4개로 전체의 60%가 설립되어 의약분업을 계기로 전자상거래가 확산되었음을 보여주었다. 둘째, 주요 취급상품을 중심으로 기업들을 5개 군으로 분류하면 의약품유통업체는 13개,의료정보업체는 11개, 의료기 및 의료용품업체는 13개, 일반대상인 쇼핑몰은 9개, 기타 6

개로 의약품과 의료용품의 전자상거래기업이 50%를 차지하여 이 분야의 전자상거래가 활발함을 알 수 있었다. 의료정보분야는 사업력과 기술력이 다른 분야보다 앞서 있고 ASP방식을 도입하고 있었다. 셋째, 설립자 출신별로 보면 의사, 약사설립이 14곳, 벤처기업인과 일반인설립이 29곳으로 의료전문인들의 진출이 특징중의 하나였다. 그 외 온·오프라인을 병행하는 곳이 전체의 45%이고, 마케팅개념의 의료전문 컨설팅기업이 등장하고 의료기관을 비롯한 동종기업간에 거대기업설립, 거대쇼핑몰의 설립이 하나의 유형을 이루고있다.

2단계는 비즈니스모델이론 중 4 C에 의한 이론과 Timmers의 이론적 모형을 기반으로 기업들을 분석하였다. 그 결과는 첫째, 4 C에 의한 모형에 따르면 Contents형은 5개, Community형은 7개, Commerce형은 32개, Connectivity형은 10개로 중복된 유형을 가진 기업들도 있었다. 이 분류는 모형이 성장단계에서 초기 성숙단계로 넘어가고 있음을 보여준다.

둘째, Timmers에 의한 11가지 모델분류를 3가지로 압축 정리하면 가치사슬통합모델이 14개, 복합서비스형태가 30개, 기본적인 모델로 15개이며 복합된 유형을 가진 기업들도 있다. 이 분류를 통하여 대부분 기업들이 고부가가치서비스의 성숙된 모델을 갖고 있음을 알 수 있다.

3단계는 5개의 우량기업을 선정하여 그 기업의 세부적인 내용을 사례연구 방법으로 분석하였고 결과는 첫째, 비트컴퓨터와 메디다스는 상품특성상 low commitment 모델로 사용료,중개수수료 위주의 수익구성과 낮은 운영경비로 인한 높은 마진이 특징으로 다양한 수익

원을 위한 제휴, 출자, 해외투자 등이 활발하다. 상품특성상 모델의 구성요소에서 의약품유통업과 차이가 났다. 둘째, 팜스넷과 케어베스트는 가치흐름의 구성요소가 잘 짜여진 모델로 e-마켓플레이스인 팜스넷은 중개수수료가 주 수익원이며 e-커머스인 케어베스트는 상품유통마진이 주 수익원으로 고객에게 경영지원을 하는 부가서비스를 하며 양 사의 사업모델의 차이는 구성요소에서도 차이를 보였다. 셋째, 메디케이트는 e-detailing으로 전문성 높은 상품의 광고효과가 주목받는 사업모델로 광고가 주 수익원으로 상품의 특성상 간접적 수익발생요소로 구성되었다. 5개 기업의 공통적인 점은 높은 가치상승을 가진 사업모델을 가지고 합리적 경영을 통한 간접수익율을 높이고, 지속적인 수익원의 확보전략을 갖고 있어 경쟁우위와 다른 기업과의 차별화를 유지하고 있었다.

1, 2, 3단계 연구를 통하여 다음과 같은 결론에 접근해보면 산업적 측면에서 현재 한국의 보건의료 전자상거래시장은 가능성을 타진하는 암중모색기로 보인다. 전략적 연합과 사업의 다각화 등을 통한 탈출구를 모색하는 등 여러모로 발전방향을 모색하고 있고 성숙

된 모델을 갖고 있되 독창적인 수익모델을 정립한 기업은 많지 않다. 즉 한국의 기업들은그러한 전자상거래의 수익모델을 찾기 위한 다각도의 노력을 하고 있는 것이다.

따라서 끊임없는 수익모델의 연구개발과 내부혁신, 그리고 법적, 제도적인 외부환경의 개선이 병행하여야 경쟁우위에 설 수 있고 한국의 보건의료분야 전자상거래의 발전도 도모할 수 있다

[영문]

In recent 4∼5years period thanks to the expansion of Internet, e-commerce has become much more popular business in many industries. e-Commerce in Health and Medical industry, however, was not a popular system mainly due to the restrictions which had existed characteristically in the industry. The medical and pharmacy separation system has changed the tendency. Thousands of medical sites and more than 100 e-commerce business were newly born during the period of second half 1999 and 2001. The new era of e-commerce business in the Health and medical industry actually begins now.

In spite of appearance of many new smaller e-business firms, however, many of them at the same time had to disappear due to the absence of proper benefit models, fluctuation of sales, uncertainty of practical environment etc. Future for the firms who survive up to now is not so bright as well. Their external expansion does not comply with the lack of sufficient actual benefit and as result many of the e-business firms are suffering from their bad financial management status. In the circumstances there could be hardly any scientific researches and analysis of the firms and the market situation so far.

In this paper I'd like to find out the e-commerce situation of the Health and Medical industry from the viewpoint of the whole e-business situation in Korea.

With the findings I wish to look ahead the future of the firms and the market situation of e-commerce in the Health and Medical industry. My study is consisted of 3 stages.

At first stage, I collected and classified datas of the e-business firms in the Health and Medical industry as of April 2001. Objects were the e-business firms which had been operating B2B or B2C from June 1999 till April 2001. I checked firms and medical portal sites with e-commerce and/or e-market place as searching tool and selected 43 actually operating firms and 51 sites.

They were classified in 3 different ways.

Firstly, according to the classification of types and periods of the firms 42 firms belonged to B2B which was 72% of the total firms, 16 firms to B2C and was 28%. 34 of them were founded within the period of 2000 till April 2001 which was 60% of the total firms which means the fact that the separation system was momentum for the expansion of e-commerce. Secondly according to the calssification into 5 groups with their commodities 13 firms were medicament distributors, 11 firms were medical information suppliers, 12 were medical instrument and equipment dealers, 9

general shopping malls, 6 others. Dealers of medicament and medical instruments took 50% of total e-commerce business to show the activeness of e-commerce in this

business area. Medical information suppliers posessed better business activity and

technology than the other business area and they acccepted ASP method. Thirdly

according to the classification with the back ground of the founders 14 firms were

established by medicals and pharmacists, 29 were established by venture businessmen

and normal people. Medical professionals launching into the business could be

remarkably acknowledged in this area. Other facts found in this research were that

45% of the total firms were operating both on and off-line business together,

specialized medical consultants with the concept of marketing came into the

e-commerce business area, companies in same business line including medical

institutes tended towards merging into bigger firms, huge shopping malls.

At second stage, I intended to analyze firms according to the 4C theory of

business model theories and the theory model of Timmers.

As result according to 4c theory 5 firms were contents type, 7 were community

type, 32 were commerce type, 10 were connectivity type and some firms were mixed

with multiple types. This classification shows the fact that the model is on the

way from its maturing stage into growing stage. According to the summarized 3

classifications of Timmers' original 11 model classificatins 14 firms were value

chain integrated models, 30 were multiple service types, and 15 were basic models.

Some firms were mixed with multiple model types. We now can understand that the

majority of the firms already has fully grown model with high value added services.

At third stage, 1 selected 5 excellent companies for the case study of their

business details. Beat computer and Medidas were the low commitment models with the

characteristics of lower operation cost and higher margin, main benefit structure

of rental fees and commissions. They were active in aligning, investing inland and

overseas for the various benefit sources. According to the commodity

characteristics they were different from medicament distributors in their model

structure. Pharmsnet and Carebest had excellent value flow structure. Pharmsnet was

in e-market place with commission as their main benefit source. Carebest was in

e-commerce with commodity distribution margin as their main benefit source.

Management consulting was their additional service to the customers. Both companies

had differences from each other not only in their structural elements but also in

their business model types. Medigate was a highly specialized advertising business

model with e-detailing. Advertising fee was their main benefit source and the

company was consisterd of indirect benefit creating factors due to their commodity

characteristics. Common features of these 5 companies were that they all had high

value added business models, maximized indirect benefit rate through rational

management system, and with the strategy of securing long-term benefit sources they

could maintain competitiveness and the differentiation with other companies.

Through the 3 stage research I can come to the conclusion that the e-commerce

market of the Health and Medical industry in Korea is at moment in the period of

searching its possibilities from the industrial viewpoint. Various directions of

the developments including strategical alignments and business diversifications are

under study. Many companies already possessed highly grown models but only a few of

them have established creative benefit models of their own. Korean companies are

trying to find out proper e-commerce benefit models in many directions.

Continuos reserach and development for the benefit models together with internal

reforms, external improvements of environment in its regulations and systems are

the key-factors of the competitiveness for the Korean companies and the development

of the e-commerce in the Korean Health and Medical industry.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127591
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