Changing situation and influencing factors of desired carrier among medical students.
Authors
권성준
Issue Date
2001
Description
보건정책 및 관리학과/석사
Abstract
[한글]
이 연구는 의과대학생들의 희망진로 변화실태를 알아보고 진로변화에 영향을 미치는 요인을 다각적인 측면에서 조명하여 의과대학 학생의 진로지도 및 교육과정 개발의 기초 자료로 삼고자 시행하였다.
이 연구의 조사를 위해 구조화된 설문지를 2001년 4월 Y대학교 의과대학 재학생 700명에게 자기기입식 조사방법으로 실시하였으며, 이 중 자료로서 활용이 가능한 354명의 설문내용을 그 분석대상으로 하였다.
연구의 모형은 첫째, 독립변수인 사회인구학적 특성과 입학동기특성이 종속변수인 희망진로변화와 어떠한 관계가 있는지를 분석하였으며, 둘째 사회인구학적 특성과 입학동기 특성이 연구자가 개발한 다섯개 항목(직업관, 학교생활, 학습능력 및 적성, 교과과정 개편 요구도, 의료사회환경 인식도)의 매개변수에 어떠한 관련이 있는지를 분석하였다.
그리고 마지막으로 사회인구학적 특성과 입학동기특성 그리고 직업관, 학교생활, 학습능력 및 적성, 교과과정 개편요구도, 의료사회환경 인식도를 종합하여 의과대학생들의 희망진로 선택에 영향을 주는 요인을 분석하였다.
분석방법으로서는 SAS program을 이용하여 각 변수별 빈도분석, 변수와 변수간의 t-test, ANOVA, chi-검정과 로지스틱 다중회귀분석을 시행하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 의과대학생들의 희망진로변화와 입학동기특성과의 관계를 볼 때 의과대학생들의 희망진로는 의과대학 진학을 결심한 시기와 누구의 권유에 의해 지원을 하였는지에 따라 차이가 있다.
둘째, 의과대학생들의 직업관, 학교생활, 학습능력 및 적성, 교과과정 개편 요구도는 진학동기와 관계가 있다.
셋째, 의과대학생의 희망진로 변화에는 학생들의 "학습능력과 적성", "본인의 의과대학 입학동기", "희망진로"가 중요한 영향요인이라고 할 수 있으며, 이러한 요인을 고려해 다양한 분야의 진로지도와 다방면의 학생을 선발하고 훈련시킬 수 있는 교육과정 편성 등이 강조되어야 할 것이다.
이상의 결과를 종합하여 볼 때 의과대학에서는 학생수준에 맞는 의료정보매체의 개발이 필요하며, 의료문제에 대하여 객관적이고 체계적인 교육이 활발하게 이루어져야 할 것으로 보인다.
또 학생들을 위한 학년별 진로지도 프로그램을 마련하여야 할 것이며, 신입생을 선발할 때에 있어 학생의 인성과 입학동기를 적극 반영하여야 할 것이다. 또 학생들이 학교생활에 쉽게 적응하고 풍부한 경험을 할 수 있도록 적성과 성적에 따라 학습지도 프로그램을
개발하여야 할 것이다.
마지막으로 이 연구에서 제한점으로 말할 수 있는 것은 첫째, Y대학교 의과대학을 표본으로 하여 실시한 결과인 만큼 이를 전체 의과대학생들의 의식으로 일반화하는 것이 어렵다. 앞으로 후속 연구에서는 전국 의과대학생을 모집단으로 한 연구가 필요할 것이다. 둘째로, 매개변수의 깊이있는 연구가 좀더 필요할 것이다.
이러한 제한점을 보완한 연구가 앞으로도 많이 진행될 수 있기를 기대한다.
[영문]
The purpose of this study is to investigate the tendency to change in choosing the prospective professional carrier among medical students, and to identify the influencing factors from various aspects so that the results can be used as a fundamental resource for developing carrier guidance and education program in
medical school.
For this research, structured survey was completed by 700 students from Yuniversity medical school on April 2001 in a self-entry format and 354 usable entries were selected for final analysis.
The study model, at first, analyzes how two independent variables, the socio-demographic characteristic and the motivation for the entrance to medical school, are related to the dependent variable, the change in choosing the future carrier. Secondly, it tests how the two independent variables are related to five parameters developed by the researcher, the view on profession, the campus life, the academic ability and aptitude, the demand for curriculum reform, and the understanding of medico-social environment. Finally, by putting all the variables
together, the factors influencing medical students' choice for the prospective carrier paths were analyzed.
Variance analysis, t-test, ANOVA, χ2-test, and logistics multiple regression analysis were performed on the data by using SAS program and the results are following.
First, from the relationship between the changes in deciding future professional carrier paths in medical students and the motivation for the entrance to medical school, the future carrier paths chosen by the medical students differ depend on the period when they decided to enter medical school and the person who gave the recommendation to apply for the medical school.
Second, there is significant relationship between the parameters, the view on profession, the campus life, the academic ability and aptitude, and the demand for curriculum reform with the independent variable, the motivation for the entrance to
medical school.
Third, the academic ability and aptitude, the motivation for the entrance to medical school, and the desired carrier path, are important influencing factors in changing the prospective carrier path, and it should be focused to develop carrier guidance program for various specialty fields and to organize the curriculum in order to select and to educate students with various interests.
By concluding these results, it is necessary to develop a suitable media for medical information for student use, and to educate students about the medical problems in objective and systematic ways.
In addition, it is required to have a carrier guidance program for each grade, and the personal character and the motivation for the entrance should be more weighed during admission process. To help students adjusting to campus life more easily and to enrich them with various experiences, a study aid program should be developed
for various levels of aptitude and academic achievements.
Finally, since the study is based on the result from Y University medical school as a sample group, there is a limitation to generalize the results to the whole medical student community. In the following study, the nation-wide medical student group should be used as a sample. More in-depth research should be done on the parameters chosen as well.
It is expected that more research be done actively to overcome the limitation of this study in future.