763 852

Cited 0 times in

건강방송프로그램 시청취 정도에 따른 건강행태와 프로그램에 대한 인식

Other Titles
 Health behavior and program cognition by audience's attitude toward health program of broadcast 
Authors
 유혜선 
Issue Date
2001
Description
역학 및 질병관리학과/석사
Abstract
[한글]이 연구는 유선 및 공중파 TV 방송과 라디오에서 다양한 형태로 방송되고 있는 건강프로그램의 시청취 정도에 따른 건강인지와 건강행위실천 정도, 건강프로그램에 대한 요구도를 조사분석 한 것이다. 서울 및 경기지역에 거주하는 만 20세 이상 인구 500명을 대상으로 설문조사한 자료를 이용하여, 기존의 건강방송프로그램에 대한 시청취정도에 따라 적극적 시청취군과, 소극적 시청취군으로 분류하여 비교 분석하였다. 주요 분석 결과를 요약하면 다음과 같다.



첫째, 연령이 45세 이상군일수록, 교육수준이 낮을수록, 기혼일수록, 한달 평균 수입이 높을수록 건강방송프로그램을 적극적으로 시청취하였다.



둘째, 건강방송프로그램을 적극적으로 시·청취한 군은 건강에 대하여 걱정과 관심이 있으며, 본인이나 가족이 질병이나 부상을 경험하였으며, 병·의원 외래를 이용한 경험이 있었다. 또한, 소극적 시청취자군보다 건강행위 실천정도가 유의하게 높았다.



셋째, 보건의료와 관련된 주된 정보 취득원은 방송매체였으며, 적극적 시청취군이 건강행위에 대한 정보를 방송매체에 더 많이 의존하였다. 프로그램 내용을 구성하는 주제의 다양성, 시간대, 진행방법, 방송시간 (정보의 양), 난이도, 방송 진행자와 출연자 각 항목에 대한 만족도는 적극 시청취자군이 소극적 시청취자군 보다 높았다.



넷째, TV 건강방송프로그램의 형식과 관련된 요구도를 분석한 결과 건강전문프로그램을, 방송시간은 30분-1시간, 시간대는 취침전 저녁 시간, 그리고 전문가의 강연이나 대화 형식을 선호하였으며, 라디오 프로그램에 대해서는 건강전문프로그램을, 30분 미만으로, 주중에, 점심시간이나 오전 시간에, 그리고 역시 전문가의 강연이나 대화 형식을 선호하였다. 방송의 주제와 관련해서는 적극적 시·청취군은 암, 운동 및 규칙적인 생활, 노인 건강, 만성질환의 순으로, 소극적 시·청취군은 암, 운동 및 규칙적인 생활, 성, 그리고 사고예방 및 응급처치의 순으로 높은 요구도를 나타내었다.



방송매체가 제공하는 건강방송프로그램은 국민의 보건의료에 관한 주된 정보 취득원이 되므로 전문 교양프로그램으로서의 이미지 제고와 만족도 전반의 향상을 위한 노력을 필요로 한다. 이를 위하여 현재 질병의 진단과 치료 중심의 주제에서 탈피하여 보다 다양한 주제를 다루되, 전문성을 높이고, 방송 시간대도 재편성하는 등 건강프로그램에 대한 일반대중의 요구를 반영할 필요가 있다.



[영문]This study is about audience's cognitions, attitudes in relation to health activities and demands toward health programs of TV(cable and aerial) and radio. The subject of this study was 500 residents over 20 years old living in Seoul and Kyong-ki province. They were categorized into 2 groups according to their attitudes toward health programs : the active audience group and the passive audience group. The main findings are as follows:



1. The audience group consisting of people who were over 45 years old, had high education, were married, and who had high average monthly income showed an active attitude toward health programs.

2. The active audience was more concerned about health. They had experi- ence of illness or injury. They also had experience of being anout-patient in a hospital or a clinic. It is significant to note that the active audience practiced health-related activities more than the passive audience.

3. TV and radio were two major information sources. The active audience depended heavily on TV and radio to get information about health-related activities. The active audience group was more satisfied with health programs than the passive audience group in following items: diversity , broadcast time, format, duration (the quantity of information), difficulty level, program presenters and guest speakers.

4. Audience's demands toward health programs were analyzed. Both groups said they preferred TV programs which are in the format of professional lectures or talk-shows broadcasted at night around bedtime for thirty minutes up to one hour. As for radio, they preferred programs which are in the format of professional lectures or talk-shows broadcasted in weekday morning/lunch time for less than thirty minutes.

The active audience group cited cancer, exercise, regular life, health for old age, and chronic illness as their priorities, while the passive audience group cited cancer, exercise, sex ,regular life, accident prevention and first aid as their priorities. TV and radio programs function as major information sources for health services. So it is necessary to enhance the image and satisfaction rate of these programs. Currently these programs focus on the diagnosis and treatment of illness. In order to meet the ever increasing public demand, programs should be diversified and specialized in terms of its contents and format.
Files in This Item:
T006506.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127351
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links