1741 1628

Cited 0 times in

웹기반의 원격교육시스템을 이용한 혈액투석환자 간호 교육프로그램 개발과 효과에 관한 연구

Other Titles
 Development and effectiveness of hemodialysis nursing education program using web-based learning system. 
Authors
 정현정 
Issue Date
2000
Description
보건정보관리학과/석사
Abstract
[한글]



본 연구는 웹기반의 원격교육 시스템을 이용한 혈액투석 환자간호 교육프로그램을 개발하고, 그에 대한 효과를 평가하는 것으로 개발, 운영 및 평가 3단계로 이루어졌다. 4주간의 원격교육시스템 운영 후 40명의 간호사들 가운데 75.5%가 "인터넷을 이용하여 학습하는 형태에 만족한다"고 하였고, 87.5%가 "다른 간호사 교육내용에도 이러한 시스템을 적용하기를 추천하겠다"라고 답하여 학습자 만족도는 긍정적인 결과를 보였다.

학습교재 관련 특성 중 '인터넷으로 제공된 학습자료의 효과성'에 대하여 긍정적으로 답한 경우 학습자 만족도가 높았고, 시스템 관련 특성 중 '학습자의 시스템 사용 평이성'과 '화면의 크기, 해상도의 명확성'에 대하여 긍정적으로 답한 경우 학습자의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 그리고 학습전랙의 적절성과 화면구성에 대하여 긍정적으로 답한 경우 부정적으로 답한 경우보다 학습자 만족도가 각각 2.24배(CI:1.19-4.24),5.54배(CI:1.40-21.90) 높게 나타났다.

원격교육을 제공받은 군과 받지 않은 군의 학습효과를 평가하기 위하여 혈액투석 환자간호 지식을 측정하여 평가한 결과 실험군에서의 평균은 86.88점, 대조군에서의 평균은 75.83점으로 실험군의 평균이 11.05점 높았으며, 두군간의 평균의 차이를 t 검정한 결과 유의하게 차이가 있는 것으로 나타났다.

본 연구의 결과를 통하여 웹기반의 원격교육 시스템 설계 및 운영에서 고려해야 할 요소를 제시할 수 있었고, 간호사들의 계속교육에 원격교욱을 적용할 수 있다는 가능성을 제시할 수 있었다.

[영문]

The objective of this study was to develop hemodialysis nursing program using web-based learning system and to evaluate its effectiveness.

The program was developed in two steps, development of the contents using CVI, and programming with HTML. And the system was operated to forty-five nurses for four weeks. The data was collected from forty nurses using questionnaires.

The results of satisfaction study showed that 75.0% of subjects were satisfied with the web-based learning system and 87.5% of them stated that they would recommend this system to the other nursing educational program.

In the educational materials characteristics, much higher satisfaction was induced when the subjects answered positively to the item 'effectiveness to the educational materials provided with internet'. In the system characteristics, much higher satisfaction was also induced when the subjects answered positively to the item 'convenience in system usage 'and 'monitor size and resolution power'.

In terms of 'the relevance of learning strategy' and 'screen configuration', satisfaction level in subjects showed 2.24 times and 5.54 times higher score respectively if they answered these areas positively.

The results of evaluation in knowledge toward hemodialysis nursing indicated that distance learning group showed statistically significant difference(t=7.34, p<0.05) compared with control group that didn't receive a distance learning program.

It is concluded that if web-based learning system is operated considering all the above factors, it would be one of the best qualified continuing educational method for nurses.
Files in This Item:
T006271.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127116
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links