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일 보건소 의료보호대상자의 의료보호에 대한 인식 및 반응에 대한 연구

Other Titles
 (A) study on the subjects' perception and response about national medical aid program of a health center 
Authors
 김미희 
Issue Date
1979
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

의료보호제도란 정부의 제4차 경제개발 5개년 계획의 주요 내용인 사회개발사업중 하나로서 건강문제가 있어도 경제적인 능력이 없어서 도움을 받지 못하는 영세민에게 의료보호를 줌으로서 건강한 생활을 영위하도록 한 사업이다. 이 사업은 1977년 1월 4일부터 시행되었으며 이를 시행하기 위하여 정부에서는 생활보호대상자와 저소득자를 대상으로 황색카드, 녹색카드의 진료증을 구분 발부하였다. 또한 진료지역을 구분하고 1차 진료기관과 2차 진료기관을 지정하여 총 2백9만5천명의 생활보호대상자 및 저소득자를 대사으로 진료사업을 벌여 왔다.

본 연구의 목적은 첫째, 일 보건소 의료보호이용자의 일반적인 특성, 의료보호에 대한 인식과 보건소 이용 후 반응을 실태조사 함으로서, 둘째, 의료보호 분야의 보다 진보된 연구활동 및 의료보호사업 수행에 기여하고자함으로 하였다. 연구대상은 1978년 10월 현재 한달간 보건소를 방문하는 대상자로 하였다. 표집대상추출은 한달을 대표할 수 있는 일주일을 표본추출하여 이 기간동안 방문한 대상자를 전수조사 하였다. 자료수집은 본 연구조사를 위하여 훈련된 면접자가 1978년 10월 16일부터 21일까지 6일 동안 질문지를 가지고 대상자를 직접 면접하여 타기식 방법으로 기록하였다. 통계적 분석방법은 대상자의 일반적 특성과 각 문항별 응답은 백분율을 사용하였고, 일반적 특성과 의료보호에 대한 지식과의 관계는 T-test와 F-test를 사용하였으며 일반적 특성과 보건소 이용 후 반응과의 관계는 x**2-test를 사용하여 유의성의 차이를 검정하였다.

연구결과를 요약하면 다음과 같다.

1. 일반적인 특성

보건소를 방문한 의료보호대상자는 남자 36.3%, 여자 63.7%로 나타났다. 교육정도는 국민학교 교육이수자 이하가 21.2%로 나타났다. 한달간 월수입은 5만원 미만이 69%, 5만원 이상이 31%로 나타났다. 지난 한달간의 의료비 지출로서 지출이 없는 경우가 54.8%, 5,000원 미만이 21.3%, 5,000원 이상이 23.9%였다. 아픈 경우 돋 보건소에 오는 경우는 30.8%, 오지 않는 경우는 69.2%로 나타났으며 곧 보건소로 오지 않는 겅우 약방이용 38.9%, 자가치료 38.9% 병원이용 15.3%, 한약방이용 6.9%로 나타났다.

2. 의료보호에 대한 인식

보건소에서 제공하는 서비스 종류에 관한 질문에서 평균은 14점 만점에 6,796으로 나타났다. 50% 이상의 응답자가 보건소에서 할 수 있다고 응답한 항목은 가슴사진, 소변검사, 대변검사, 예방접종, 고혈압치료, 위궤양 등 5항목이었으며 50%이하의 응답자가 보건소에서 할 수 있다고 응답한 항목은 건강진단, 피검사, 응급처치, 의, 간단한 수술, 매독치료, 경중의 화상, 식중독, 예뻐지는 성형수술 등 9항목이었다. 전체적으로 모르겠다라고 응답한 율은 44.5%로 정확한 지식이 없어 인식정도가 �C다는 것을 나타내고 있다.

의료보호에 대한 지식은 진료증이 있으면 아무 병원이나 갈 수 있다는 항목(63.7%)외의 다른 항목은 지식 정도가 낮았다. (의료보호 종류 14.2%, 녹색카드 환자가 입원시 정부보조 20.4%, 국가에서 보조해 준 돈 갚는 년수 10.6%, 거주지 변경확인처 16.8%.) 의료보호에 대한 인식정도는 나이가 적을수록 (F=2.2123 d.f.=112, P<0.1), 교육정도가 높을수록 (F=4.6486 d.f.=112, P<0.05) 높게 나타났다.

3. 보건소 이용 후 반응

보건소 방문 전 서비스에 대한 기대와 그 결과에서 약처방이 제일 높아 기대 85.8%, 결과 94.7%를 나타내고 있다. 기타 병의 원인을 안다(기대 15.0%, 결과 24.8%), 확실한 진단명을 안다(기대 23.9%, 결과 33.6%), 집에서 주의해야 할 점을 설명한다(기대 9.7%, 결과 33.6%)등의 항목들은 기대 및 결과가 낮았다.

치료에 만족도는 63.7%가 만족한다고 응답했다. 의료기관 이용은 진료증이 생긴 이후 전보다 더 이용한다 69.6%, 별 차이 없다가 30.4%로 나타났다. 일반적 특성에 따른 보건소 이용 후 반응은 치료에 만족한 사람이 보건소를 계속 이용한다고 나타났다.

[영문]

National Medical Aid Program is one of the government's social development enterprises of the 4th economic development plan. It is for needy people whose health problem can not be solved by themselves because of their economic conditions with the hope of their being able to lead healthy lives by means of health benefits.

This program was put into operation from January 4, 1977. In order to do this, the government insued two kinds of medical treatment certificate card, yellow card for those who need life protection and green card for low income people. Health

service areas were also classified as primary and secondary treatment organizations. Until now the total number of subject people is 2,095,000.

This study is a descriptive study attempted in order to present some data helpful for the betterment of the health benefit enterprise by surveying the subjects' perception and response about National Medical Aid Program and examining the relationship between some characteristics and the subjects' perceptions and

responses.

The subjects for this study were a time sample of one week selected from one month. The total number of subjects was 113.

Data was collected for 6 days from October 16th to October 23th, 1978 through personal interviews with questionaires by well trained interviewers. Statistical analysis of the data were percentage for each item, T-test and F-test for the relationship between general characteristics and subjects' perception about

National Medical Aid Program, and X**2-test for the relationship between general characteristics and response.

Result of this study can be summarized as follows.

1. General characteristics of subjects

There were 63.7% female and 36.3% male subjects.

Seventy seven point nine percent of the subjects educational level was under elementary school graduations and only 22.1% of the subjects completed middle school course. 69.9% of the heads of subjects' household were unemployed, 21.2% were laborers. Sixty nine percent of respondents' income during one mouth were

under 50,000 and 31% were over 50,000.

when they were sick, 30.8% of the subjects came to the Health center and the rest 69.2% didn't come. Those who didn't come to the Health center, 38.9% were using the pharmacy, 38.9% were staying at home without any treatment, 15.3% were using hospitals, 6.9% were using Chinese clinics.

2. Subjects' perception about National Medical Aid Program The average of subjects' perception about the kinds of service which the Health center provide was 6.796 (total 14) and standard deviation was 3.88a3. 44.8% of subjects responded "don't know well"

chest x-ray, urinalysis, stool examination, vaccination, Hypertension treatment, ulcer treatment were the items which over 50% of subjects responded that the Health center provide, and the items which under 50% of subjects responded were physical check up, hematology, emergency care, simple surgery, syphillis treatment, mild burn care, food poisoning, plastic surgery.

Subjects' perception about National Medical Aid Program was low with the exception of the item 'Subjects can utilize every health care facilities with certificate card. (63.7%) Other were; the kinds of card (14.2%), amounts of government's subsidy when one uses the green card for admission to hospital (20.4%), years one is allowed to pay back government's subsidy(10.6%), the place

one should notify when they move (16.8%).

In the relationship of the general characteristics of the subjects' perception; the group with younger age (F=2.2123 df=112 P<0.1) and higher education (F=4.6486 df=112 P<0.05) had a tendency for higher perception about National Medical aid Program.

3. Subjects' response after receiving service Concerning subjects' expectations for service before visiting the Health center and results after receiving service, the percents of results after receiving service were higher than expectations. Drug prescription was highest; expectation (85.8%), result (94.7%).

Subjects' satisfaction with treatment were 63.7%.

In the relationship of some characteristics of the subject's response after visiting the Health center, the group who visited the Health center more frequently were more satisfied with the service (X**2=15.47 df=4 P<0.05), the group who satisfied with the service visited the Health center more than unsatisfactory

group. (X**2=8.87, df=1 P<0.05)
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/126852
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