0 903

Cited 0 times in

신설3차 진료병원과 기존 대학병원의 행정부서간 갈등수준 비교 분석

Other Titles
 Comparative analysis of level of conflict among administrative departments in a newly established tertiary hospitals and other existing university hospitals 
Authors
 김종래 
Issue Date
1998
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글]

이 연구는 최근 대기업 또는 대기업 관련 비영리 법인에서 설립한 3차 진료병원에 종사하는 행정직원들의 부서내 및 부서간의 갈등의 원인과 수준을 측정하고 갈등 해결 방법을모색하고자 기존의 사립 대학병원과 비교 분석하였다. 개원 3년 미만의 대기업 관련 3차 진료병원 2개와 기존 민간 대학병원 2개를 서울을 포함한 경인 지역의 700병상 이상의 병원급에서 임의로 추출하여 그곳에서 종사하고 있는 299명의 행정직원을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 기존병원과 신설병원의 부서내와 부서간 갈등수준을 알아보기 위하여 이변량분석과 병원별로 행정부서간 갈등수준과 관련된 요인을 구

명하고자 연구대상자의 특성, 부서내 갈등요인, 부서간 갈등요인을 독립변수로하여 다중회귀분석을 실시하였다. 주요 결과는 다음과 같다.

1. 연구대상자의 특성에 따른 부서간 갈등수준은 기존병원은 30∼39세 연령층에서만 갈등수준이 통계학적으로 유의하게 높은 반면 신설병원의 경우 연령이 높을수록, 총경력이 오래될수록, 현재 근무 병원 경력이 짧을수록 부서간 갈등수준이 통계학적으로 유의하게

높았으며 대학원 이상의 고학력자와 구매/물자관리부서, 전산부서 그리고 1,000병상 이상대형 병원에서 전입온 직원들의 부서간 갈등수준이 통계학적으로 유의하게 높았다.

2. 행정부서의 갈등요인과 갈등수준과의 관련성은 기존병원의 경우 부서내에서의 신뢰성, 업무관련성 요인은 부서내, 부서간 갈등수준과 통계학적으로 유의한 양의 상관관계가 있었다. 부서간의 상호의존성과 목표/지각차이로 인한 갈등요인은 부서내, 부서간 갈등수준과 통계학적으로 유의한 양의 상관관계가 있었다. 신설병원의 경우도 기존 병원의 경우와 결과가 일치하였다.

3. 부서간 갈등수준에 영향을 미치는 요인을 다중회귀분석한 결과 여자는 남자에 비해,병원경력이 오래될수록 통계학적으로 유의하게 높았으며 이 모형에 채택된 요인은 51.0%의 설명력을 가졌다. 부서내 갈등 요인중 신뢰성 요인과 업무관련 요인은 통계학적으로 유의하지는 않았으나 부서간 갈등 요인에서는 상호의존성 요인과 목표/지각차이 요인은 통계학적으로 유의한 '양'의 관계를 보였다.

4. 병원별로 부서간 갈등수준에 영향을 미치는 요인은 기존병원의 경우 여자는 남자에 비해 부서간 갈등수준이 높았으며, 부서내 요인 중 유의한 관계가 있는 변수는 없었다. 부서간 요인 중에는 상호 의존성 요인이 통계학적으로 유의한 영향을 미쳤으며, 부서간 갈등수준과 '양'의 관계를 보여주었다. 신설병원의 경우는 직급이 주임/일반사원급에 비해 과장급이상의 고직급에서 통계학적으로 유의한 영향을 미쳤으며 부서간 특성 중에는 상호의존성 요인과 목표/지각차이 요인은 통계학적으로 유의한 영향을 미쳤으며, 부서간

갈등수준과 '양'의 관계를 가지고 있었다.

5. 신설병원의 직원들은 갈등이 발생할 경우 어떤 형태로든 표현을 하나 해결노력은 기존병원에 비하여 부족하고, 두 병원군 모두 갈등이 발생하면 주로 동료들과 의논하며 고충상담기구를 이용하지 않았다.

이 연구결과로 미루어 보아 신설병원은 직급과 연령과 경력이 높은 직원과 구매, 물자관리, 전산부서 직원들이 가지고 있는 부서간 갈등을 감소 시키기 위하여 인원, 예산의 증대 또는 효율적 배분과 업무분장의 명확화 등의 세심한 관리와 개원 초기의 미비한 병원 체계를 조속히 안정 시키는 노력이 필요하다고 보며, 기존병원은 부서내와 부서간 갈등이 오히려 저조함에 따른 조직의 침체나 비효율이 우려되는바 갈등의 촉진이 필요하다고 판단되며, 아울러 기구 조직의 재검토와 정보전달의 효율성 등을 제고하고 젊고 낮은

직급 직원들의 갈등을 해소하는 노력이 필요할 것이다. 이연구는 대기업 관련 신설 3차병원의 행정직원과 기존 사립 대학병원의 행정직원들의 부서간 갈등을 실증적으로 비교 연구하였다는데 그 의의가 있다고 생각한다. 그러나 향후 조직갈등 관리와 병원관리를

위해서는 연구자료의 제한으로 이 연구에서 비교 분석하지 못한 부서간 갈등수준과 병원조직 효과(업적)간의 상관 관계에 대한 연구가 진행되기를 기대한다.

[영문]

The purpose of this study is to assess the cause and level of conflict arising within and between departments among administration office workers who work in a recently established tertiary hospitals of a major cooperation or related non-profit cooperation and to find methods for resolution of such conflict and compared with other existing university hospitals. The subject population included 299 business administration office workers randomly selected in two cooperate related tertiary hospitals of less than 3 years in its existence and two university hospitals over 700 beds in Seoul and Kyong In area.

Data was collected by survey questionnaire. In order to measure the degree of conflict within and between departments of the existing hospitals and the new hospitals bivariate analysis was performed. To define related factors for the level of conflict among departments in each hospitals multivariate regression analysis was done. Independent factors were characteristics of subjects, conflicting factors within and between the departments. The results are as follows:

1. According to the characteristics of the study subjects those group in the 30-39 years of age had statistically higher significant level of conflict between departments. Those working in the new hospitals, who were older and had long term tenure, and those with short term job experience at current working hospital had higher level of conflict between the departments with statistical significance.

Those with postgraduate level of education and those working specifically in the Purchase/Material Department and Computer Department, and those who have transferred from the corporate group affiliated companies had higher level of conflict among

departments with statistical significance.

2. Concerning the involvement of conflicting factors and the level of conflict in the administration there was statistically significant positive correlation between reliability and job related intra- and interdepartmental level of conflict in existing hospitals. There was positive correlation with statistical significance between intradepartmental conflicting factors of mutual dependence, difference in goal/ orientation and intra- and interdepartmental level of conflict. The results of the new hospital matched with those of existing hospitals.

3. On multivariate regression analysis, females, more than males, and those who had worked for many years in hospitals had statistically significant influence on the factors involved in the interdepartmental level of conflict, and this selected model

showed 51.0% explanatory power. Among the factors of intradepartmental conflict, reliability and job related factors were not statistically signigicant, but among those of the interdepartmental conflict mutual dependence and goal/orientation factors showed statistically significant positive relationship.

4. According to the factors influencing the level of conflict between departments in each hospitals, in existing hospitals sex was a significant factor which showed that females compared to males had higher level of interdepartmental conflict. Among the

interdepartmental factors, mutual dependence had statistically significant influence and showed positive relationship with interdepartmental level of conflict. In the new hospitals, job position was a significant factor which showed that those in high

position such as section chief and above, compared to those in managerial or general position had high level of conflict. Among the interdepartmental characteristics, factors of mutual dependence and goal/orientation had statistically significant

influence and showed positive relation with interdepartmental level of conflict.

5. When conflict occurs in those working in the new hospital, efforts are made to express in many ways, but efforts at resolution is more lacking compared to existing hospitals. When conflict occurs discussion with colleagues are made but utilization of counseling center was lacking in either group of hospitals.

As a result, in the new hospital setting efforts to reduce conflict in areas among workers with high position, old age, and long tenure and those in Purchasing, Material and Computer Department should be made and prudent management and plan for improved manpower and increased budget or efficient allocation and clear definition of job description is necessary to adequately assess and make improved efforts for rapid stabilization of the premature hospital system from its inception, In the existing hospitals lack of conflict within and between departments may give rise to stagnation or inefficiency of the organization. Also, reexamination of the organizational

structure and efficient conveyance of information and efforts to resolve conflict among young workers with low position is needed. This study has its own merit in comparing empirically the conflict among administrative workers in the department of newly

established tertiary hospitals of major corporation and existing university hospitals.

Due to the limitation of the study more investigation need to be made in the future with respect to the relationship between interdepartmental level of conflict and the effectiveness of the hospital organization for improved resolution of conflict in the

organization and hospital management.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/125903
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links