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의료보험통합일원화의 정책결정과정에 관한 연구

Other Titles
 (The) study on the policy-making process for the unification of medical insurance 
Issue Date
1998
Description
보건정책 및 관리학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구는 한국의료보험정책에서 오랜 기간동안 정책의제로 제기되어 온 '의료보험통합일원화'를 사례연구의 대상으로 선정하였으며 현행관리체계의 주요 쟁점을 근거로 하여 의료보험관리체계를 공교, 지역의료보험조합으로 통합시키는 정책결정이 이루어지기까지의 과정을 규명하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 조사방법은 면접조사와 문헌고찰로 이루어졌으며, 면접조사의 대상자는 보건복지위원회 소속의원의 보좌관 또는 비서관으로 선정하였다. 의료보험통합일원화의 논의가 정책의제로 제기된 시기는 1980년 5월 신임보건사회부장관이 취임을 하여 의료보험 실태의 개혁의 뜻을 내비친 바 의료보험통합일원화의 정책의제 논의가 시작되었으며, 그 당시 대통령은 비서실의 반대 건의와 안정주의의 정책목표를근거로 하여 유보적 입장이었다. 1989년에 여·야만장일치로 『국민의료보험법』안이 통과하였으나 대통령이 거부권을 행사함으로써 이를 보류하게 되었다. 1992년 제14대 대통령선거의 공약사항으로 민자당을 제외한 각 정당은 통합의료보험제도를 내걸었으며, 1997년제15대 대통령선거에서도 각 후보자들을 위시한 정당에서 이를 정강으로 제시하여 그에따른 정책대안이 마련되었다. 이는 현행의료보험관리체계의 문제점을 그 근거로 한다. 현행의료보험관리체계는 다음과 같은 문제점으로 대별이 된다. 첫째, 직장조합은 재정이 비교적 안정되어 있으나 지역조합의 재정은 불안정하여 조합간 재정격차가 상존한다. 특히 농·어촌지역조합의 경우 상대적으로 노령인구가 많고 경제활동인구가 적어 재정력이 취약하다. 둘째, 보험료부과기준이 직장, 공교, 지역조합마다 상이하므로 계층간·지역간의 불형평성이 야기된다. 셋째, 조합에서 인건비의 비중이 크며, 일부 소규모 조합은 위험분산기능이 취약하여 관리운영비가 과다하게 소요된다. 따라서 이를 시행하고자 야당 및 여당과 의료개혁위원회에서는 각각의 정책대안을 제시하였으며, 이에 따른 대안의 비교·검토 등 평가가 이루어졌다. 첫째, 야당에서는 야당의원입법안으로『국민건강보험법』안을 발의하여 공·교공단, 직장·지역조합을 통합하는 전국적 통합일원화를 제시하였다. 둘째, 여당에서는 여당의원입법안으로『국민의료보험법』안을 발의하여 1단계에서는 지역조합을 전국단위로 통합, 2단계에서는 직장조합의 통합, 3단계에서는 직장 및 지역과 공·교의료보험의 전체통합을 제시하였다. 셋째, 의료개혁위원회에서는 지역조합의 경우 거점조합을 중심으로 인근조합을 2-4개의 시·군조합으로 통폐합하는 생활권역별 광역화를 1차로 건의하였다. 넷째, 의료개혁위원회의 제12차 회의에서는 현행 시.군.구별로 설립된 227개의 지역조합을 16개 시.도 단위로 통합하는 지역조합의 시·도단위 광역화를 의결하였다. 제시된 대안들간의 절충을 통하여 국회 보건복지위원회에서는 여당에서 제시한 『국민의료보험법』안을 보건복지위원회의 대체입법으로 상정하였으며, 1997년 12월 31일 동법이 공포되어 1998년 10월 1일부터 시행할 예정으로 '의료보험통합일원화'에 대한 정책결정이 형성되었다. 이와 같은 정책결정형성에 주요 정책결정권자인 보건복지위원회 소속의원들은 정책적 가치, 철학 및 이념, 소속 정당에의 충성심, 지역구의 이익, 제15대 대통령선거인 정치적사건, 이익집단 및 시민단체의 여론 등의 요인으로 정책결정과정에 영향을 받았다. 특히 여·야정당의 통합일원화에 관한 당론과 제15대 대통령선거는 의료보험통합일원화정책이 결정될 수 있었던 가장 크게 작용한 요인으로 생각된다.
[영문] This study is on the unification of medical insurance which has been on the agenda of Korean medical insurance policy for long. It aims, based on major issues in current management system, to examine the policy-making process, during which medical insurance program for self-employed and medical insurance program for government employees and private school teachers were combined into one program. For this research reference review and interview were carried out. Secretaries and assistants of legislators of public health and welfare committee were selected as the subject. In May, 1980, newly appointed the Minister of Health and Social Affairs expressed his intention of reforming medical insurance. Subsequently the discussion on the unification began. The then president reserved his decision due to the objection from his aides and his own policy objective of stability. In 1989, opposition and ruling parties were unanimous in passing the bill of 『national medical insurance』in the National Assembly. The bill, however, was deferred due to president's veto. In 1992, during the 14th presidential election, all parties but Min ga dang pledged unified medical insurance system. In 1997, during the 15th presidential election, candidates and their parties proposed the issue as their party principle and made a draft. A series of activities shown above focus on current medical insurance management system and its problems. Present system has following problems. 1. There is financial gap. Medical insurance program for industrial workers is financially stable, while the program for self-employed is not. Farm villages and fishing villages have relatively large population of the aged and are less populated with economically active people. So their financial capability is fragile. 2. Each program for industrial-workers, for self-employed, for government employees and private school teacher has their own standard for insurance fee levy, which causes unbalance in social strata and in relevant areas. 3. Personnel expenditure occupies large proportion. Certain small size programs have poor ability in risk management, which causes overly expensive operation expense. To address these problems, ruling party, opposition party, and medical reform committee presented their own proposals to be reviewed and evaluated. 1. The opposition party proposed the bill of 『national health insurance』introducing nation-wide program unification. 2. The ruling party proposed the bill of 『national medical insurance』 introducing the unification in 3 steps ; The program for self-employed to be unified in national-scale, the program for industrial workers to be unified . All programs to be unified. 3. Medical reform committee suggested, as a first step, to expand the coverage of the programs for self-employed by regrouping them into 2-4 city/town programs with stronghold program in the center. 4. In the 12th meeting, committee decided to expand the coverage of the programs for self-employed by streamlining 227 city/town/district programs for self-employed into 16 city/province programs. With these proposals having been compromised, the public health and welfare committee, the National Assembly presented the bill of『national medical insurance』 of the ruling party as their legislation. On the 31st, December, 1997, the act was promulgated. It will become effective from the 1st, October, 1998. This summarizes the policy-making process for the unification of medical insurance. In the process, factors such as policy value, philosophy, royalty to the party, interests of local constituency, the 15th presidential election, interests groups, public opinion influenced main decision-makers, i,e., the legislator of Public Health Committee. Especially the 15th presidential election are regarded main factors influencing the decision-making.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/125892
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2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
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