6 821

Cited 0 times in

보건소 간호사의 보수교육 실태 및 요구도 조사

Other Titles
 (A) study of the actualities and demands for in-service education for health center nurses 
Authors
 정정순 
Issue Date
1998
Description
지역사회 간호학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구자는 보건소 간호사의 보수교육 실태 및 요구도를 조사하여 보다 효과적인 보수교육을 실시하기 위한 기초자료를 마련하기 위하여 연구를 시도하였다.

연구대상은 1998년 5월 현재 전국 보건소에서 근무하는 보건소 간호사 전수를 대상으로층화무작위추출법에 의해 선정한 49개 보건소에서 근무하는 간호사 650명을 대상으로 하였다.

연구도구는 본 연구자가 대한간호협회, 보건간호사회, 국립보건원에서 실시한 보수교육및 직무교육 자료 등을 참고로 하여 작성된 질문지를 사용하였는데 질문지는 간호학 교수2인과 공무원 훈련기관 연구사 1인의 자문을 받아 수정한 후 보건소 간호사 10인에 의하여 타당도를 검사하였다.

자료수집기간은 1998년 5월 9일 부터 25일 까지 총 16일간이었으며 배부된 설문지 650부 중 550부가 수집되었으나 결과분석이 곤란한 질문지 30부를 제외하여 최종 통계처리에사용된 것은 520부였다.

자료분석은 수집된 자료를 SAS를 이용하여 전산통계 처리하였는데 백분율, 평균, 표준편차, chi-square검증, t-검증, 분산분석 등의 통계방법으로 분석하였다.

분석된 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.

1) 1997년도 보건소 간호사의 보수교육 실태를 조사한 결과 보건소 간호사의 96%가 치매환자간호, 성상담, 심폐소생술, 기타 프로그램으로 보수교육을 이수하였다. 보수교육 결과 필요에 의해 선택적으로 참가한 기타 프로그램이 4.01로 업무향상에 도움이 많이 되었으며, 연령이 높을수록, 근무기간이 길수록, 직급은 중간보다 낮거나 높은군이 업무향상에 도움이 되었다고 나타났다.

2) 1997년도에 실시한 보수교육의 만족도는 "새로운 지식을 얻는데 도움" 3.82, "긍정적 태도와 자부심" 3.52, "강사진 선정" 3.50으로 보통정도의 만족도를 보인반면 "제한적개최일시로 참여의 어려움" 2.80, "행정업무의 도움" 2.71, "다양한 교육방법 사용" 2.89로 만족도가 낮게 나타났다. 또 보건간호사회에서 실시한 보수교육 프로그램이 대한간호협회에서 실시한 보수교육 프로그램보다 실무적용, 기술적 훈련증가, 행정업무, 인간관계형성에 도움이 되고, 강사선정이 적절하며 참가비도 적당한 것으로 제시되었다.

3) 1997년 보건소 간호사가 보수교육이외의 훈련이나 교육에 48.2%가 참여하였고, 평균참가기간은 57시간이며, 77.1%가 10시간 이상 참여하였다. 참여한 동기는 보건소 간호사의 58.3%가 업무의 효율적 수행을 위한 것으로 제시하였다. 훈련이나 교육의 주제는 성교

육 /성상담, 예방접종, 보건행정/실무, 노인보건, 방문보건사업, 재활간호, 전산과정, 성인병관리, 지역정신보건 등 순이며 훈련 및 교육기관은 국립보건원, 지방공무원교육원, 대한가족계획협회 순이었다.

4) 바람직한 보수교육 운영방법으로 보건소 간호사의 51.1%가 현재 시행하고 있는 시간제로 하되 보건소 이외의 보건의료관련기관에서 12시간 이상의 직무교육을 보수교육으로 인정해 줄 것을 요구하였다. 보수교육 실시 기관으로는 대한간호협회보다는 보건간호사회에서 실시하기를 원하는 보건소 간호사가 더 많았다. 보수교육에서 가장 중요하다고 생각하는 요인으로 1위에는 '보수교육의 질적 개선', 2위에는 '보수교육 내용의 다양화',3위에는 '우수한 강사진', 4위에는 '다양한 프로그램'을 제시하였다.

5) 보건소 간호사들에게 필요한 보수교육 내용을 파악한 결과, 보건소 간호사들의 수행능력에 따른 교육의 필요정도는 수행능력이 보통정도 이하이며 교육 필요정도가 보통정도이상으로 나타난 업무는 보건소 사업개발 영역에서 지역사회 진단, 지역사회 사업계획, 가족진단, 건강증진 프로그램 개발, 보건소 사업관리 영역에서는 응급의료, 정신보건관리, 만성퇴행성질환 관리, 장애인 재활관리, 간호활동 영역에서는 신체사정, 검사, 상처관리, 질환관리, 건강증진유지관리, 지역사회 주민참여 유도, 지역사회 의뢰망 구축, 행정지도 영역에서 조직, 인력, 정보관리이었다. 단 교육상담 영역의 보건교육이나 상담업무는 수행능력은 보통정도 이상이나 교육필요정도는 비교적 필요하다고 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 보건소 간호사의 보수교육은 지역주민의 요구에 의해 변화

된 보건소 기능과 역할에 따라 보건소 간호사가 전문인력으로서 확대된 역할수행을 하는데 필요한 보수교육 프로그램이 개발되어야 한다. 동시에 새로운 지식과 기술을 습득할 수 있는 지속적이고 체계적인 보수교육 프로그램이 실시되어야 할 것이다.

[영문]

This research was done to provide fundamental data for more effective in- service education for nurses in public health centers by identifying the demands and conditions under which they work.

The subjects for the research all of the were 650 nurses,who were working,when the research was done in May.1998, in the 49 public health center which were selected by stratified random sampling for inclusion in the study.

For the research method, this researcher used a questionnaire developed for use by the Korea Nurses Association,Public Health Nurses Association and the National Institute of Health. This questionnaire is used in in-service education for nurses and also in job training. It was examined for validity by ten public

health center nurses after being modified with the help of two nurse professors and a researcher from the Offical Training Organization.

The date collection period was 16 days from May 9 to May 25,1998. A total of 550 questionnaires of the 650 which were distributed, were returned but only 520 were used for the final analysis as 30 could not be analyzed. The data were analyzed with SAS using percentages, averages, Standard variation, chi-square,

t-test and ANOVA.

The research outcomes are summarized as follows.

1) Of the respondents reporting on the actual condition of nurse training in the public health centers in 1997. 96% of them reported having had training in nursing patients with dementia and in sex counseling and some other programmes.

As a result of the training in those programmes they were able to participate more fully in meeting the needs of their clients and they found the programmes helpful in improving their work. These programms were found to be more helpful to nurses who were older or had longer work experience and to those in higher or lower positions as compared to those in middle positions.

2) High Satisfaction for the training courses which came into operation in 1997,averaged 3.82 for "helpful to gather new knowledge" 3.52 for "positive attitude and self-confidence"and 3.50 for "choosing tutors". Low satisfaction averaged 2.80 for "difficulty of participation due to restricted time of program" 2.71 for "Helpfulness in administrative operation" 2.89 for "using various training methods". Also training programmes Public Health Nurse Association were reported as more helpful than progammes by the Korea Nurses Association as far as practical business applications and improvements in technical competence were concerned. Administrative operation, human relations,

choice of tutors and participation fees were reported to be suitable.

3) Of the respondents, 48.2% had participated in other programmes in 1997. The average participation time was 57 hours and 77.1% of them had paticipated for more than 10 hours. Of the public health center nurses, 58.3% said the motive for participating in the programmes was to be more exffective in their work. The order of subject preference in the other programmes sex counseling, vaccinations, public health administration/practical business, the health of the aged, health visiting, nursing at birth, computer programmes, managing diseases of adult people and mental health. The order of preference for programmes according to educationinstitute was the National Institute of Health, local publicservice employes' education institute, and the Planned Parenthood Federation of Korea.

4) On the requirements for continuing education 51.1% of the respondents reported as consider in-service education and this would be a need for 12 hours or more of training at health medical allied institutions other than the public health centres as the desirable method of managing the training.

The number of nurses who prefered the Public Health Nurses Association for training was higher than those which preferred the Korea Nurses Association.

The most important things that they reported about the training was first"improvements in the quality the training" second, "the varied content of the training" third, "excellent tutors" and fourth, "the wide range programmes".

5) As for how the results of the content of the training met the needs of the respondents they reported that, the tasks that needed more than average training were community diagnosis, community business planning, family diagnosis, and developing health promotion programmes. For health center business, the

development part was emphasize, in the health center business management part, emergency medical care, health management for mental,and health management for the elderly, and health management for patients with chronic diseases,and managing rehabilitation for handicaps,in the nursing activity part, physical examination, managing injury, managing disease, managing health promotion/ maintainance, increasing community resident participation and contracting for community requests and, in the administrative guidance part, organization, workforce and managing information. However, the score for the achievment of

ability in consulting or health training in the consulting training part ware higher then average but the respondents said the training was necessary.

In the summary, training should be continuous to enable the participants to gain new knowledge and technics. At the same time, in developing training programmes the need for the nurses to carry out their role as professional workers has to be extended forward so that the role and function of the public

health center changs to meet the needs of the local residents.
Files in This Item:
제한공개 원문입니다.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/125886
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links