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간호사의 수술 후 통증에 대한 지식과 태도가 환자 통증관리 만족도에 미치는 영향

DC Field Value Language
dc.contributor.author유희정-
dc.date.accessioned2015-11-21T07:46:48Z-
dc.date.available2015-11-21T07:46:48Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/125109-
dc.description간호학과/석사-
dc.description.abstract[한글]본 연구는 수술 후 통증관리에 대한 간호사의 지식과 태도가 환자의 통증관리 만족도에 미치는 영향을 파악하기 위해 시행되었다. 연구 대상은 서울시내 Y대학 부속병원에 전신마취로 수술을 받은 후 48시간 이내에 있는 환자 152명과 외과계열 병동에 근무하는 환자의 담당간호사 101명이었다. 자료 수집은 2009년 9월 7일부터 2009년 10월 21일까지였다. 수술을 받은 환자를 직접 개별 방문하여 일대일 설문을 통하여 수집하였고, 외과계열 병동에 근무하는 간호사들에게 설문지를 배부하여 회수하였다. 연구 도구는 문헌 고찰과 선행 연구를 바탕으로 만들어진 설문지로 통증에 대한 일반적 지식 23문항, 진통제에 대한 지식 22문항으로 구성되었으며, 태도는 수술 후 통증에 대한 간호사의 태도 21문항으로 구성하였다. 통증관리 만족도 조사지를 이용하였다. 수집된 자료는 SAS 9.1 통계 패키지를 이용하여 자료를 분석하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 수술 후 통증에 대한 지식정도에서 간호사는 평균 16/23점의 정답률을 나타냈으며, 진통제 사용에 대한 지식은 평균 13.7/22점의 정답률을 나타냈다. 일반적 특성에 따른 통증에 대한 지식은 근무연수가 증가할수록 통증에 대한 지식이 유의하게 낮았다. 둘째, 간호사의 수술 후 통증에 대한 태도에서 ‘수술환자 간호에서 통증관리는 중요하다’고 100%가 응답했으며, ‘수술 후 환자들은 통증조절 간호를 받기 원한다’에 100%가 그렇다고 응답하여 통증관리 태도가 매우 긍정적이었다. 수술 후 통증에 대한 간호사들의 태도와 연관성이 있는 간호사의 일반적인 특성은 근무연수와 결혼상태였다. 근무연수가 증가할수록 통증관리태도가 부정적이었으며, 미혼에 비해 기혼인 경우에 태도가 긍정적이었다. 셋째, 환자의 통증관리 만족도는 5단계로 구성되어 있으며 만족 이상과 보통 이하로 나누어 비교했을 때 전반적인 만족도에 있어 61.8%, 간호사의 업무수행에 대한 만족도에 대해 66.5%, 통증약물 및 기구에 대한 만족도에 대해 65.8%가 만족 이상인 것으로 나타났다. 각 부분에 대한 만족도 점수의 평균은 약 4점으로 높은 편으로 나타났다. 넷째, 간호사의 업무 수행능력에 대한 환자 만족도와 관련하여 간호사의 태도가 긍정적일수록 환자의 만족도가 높았고, 통증 약물 및 기구에 대한 환자 만족도와 관련하여 간호사의 통증에 대한 지식, 진통제 지식, 태도는 유의하지 않았다. 환자의 통증관리 전반적인 만족도와 관련하여 간호사의 태도가 긍정적일수록 환자의 만족도가 높았다. 이상의 결과를 종합하여 보면, 수술 후 통증관리는 충분한 진통제 사용뿐만 아니라 환자나 의료진의 태도와 의견이 더 중요하다. 이전의 연구는 단지 지식과 태도의 부족에 초점을 맞췄다면, 앞으로는 간호활동에서 환자의 이야기를 들어주는 자세, 질문이나 의문에 성실하게 대답해주는 태도, 필요한 정보를 제공해주고 처치에 관해 설명해주는 자세, 환자를 더 이해하고 인정하려는 태도를 가지고 간호수행을 하면 간호의 중요한 목표인 전인간호를 제공할 뿐만 아니라 간호서비스의 질을 향상시켜 환자의 만족도에 큰 영향을 미칠 것이다. [영문]This study was designed to evaluate the knowledge and attitude of nurses regarding pain management, which is a factor influencing the satisfaction of patients with pain control. The subjects were 152 patients who had undergone surgery under a general anesthesia within 48 hours, and 101 nurses in charge of surgical wards at an affiliated hospital in Seoul. Data was collected from Sep. 09 to Oct. 21, 2009. which was collected from patients through face-to-face interviews, and from nurses through a written questionnaire. The nurse survey included 23 items related to general knowledge of pain, 22 items on anodyne (a pain killer) and 21 items on the attitude of nurse toward patient's pain after operation. For patients, the pain management satisfaction survey was used. Collected data were analyzed with SAS 9.1 version, and the results were as followings. First, the score by nurses on pain knowledge was 16/23 on average, and knowledge of anodyne was 13.7/22. It was found that those who worked for a longer term in the hospital had relatively poor knowledge about general pain. Whether the nurses had taken pain study courses had no relation to the scores. Second, in terms of the attitudes of nurses on pain after operation, 98% of nurses answered that 'patients had more pain than average,’ and 100% answered that 'pain management is very important for surgery patients,' and 'patients want to have pain control nursing,' which is a very affirmative attitude toward pain management. The marital status and working years of nurses were found to relate to their attitudes toward pain. Negative attitudes on pain management were found among those who had been working for a longer term, while married nurses had a more affirmative attitude than those who are not married. No relation was shown with those who had taken a pain course of study. Third, the satisfaction of patients with pain management consisted of five steps. The general satisfaction rate was 61.8%. The nurse duty performance satisfaction rate was 66.5%. Medicines and instrument satisfaction was 65.8%. Average point marked was four for satisfaction with each field. Fourth, with regard to nurse performance, an affirmative attitude from nurses would result in higher patients' satisfaction. Pain medicines and instruments were not a factor for which patients care most. High satisfaction came with an affirmative attitude from the nurse. As described above, attitudes of nurses on postoperative pain is valuable elements for the effective postoperative pain control. Focusing on listening to the patient’s feeling, encouraging them to explain about the pain they feel, answering questions from patients in a proper way, providing due information, and explaining about treatment and nursing are effective ways of improve patient's satisfaction and to enhance nursing services.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title간호사의 수술 후 통증에 대한 지식과 태도가 환자 통증관리 만족도에 미치는 영향-
dc.title.alternativeEffect of nurses' knowledge and attitude in the management of postoperative pain on patients' satisfaction-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameYoo, Hee Jung-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis

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