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인터넷을 기반으로 하는 직장인 비만교육의 효과 및 사이트평가

Other Titles
 (The) efficacy of internet-based obesity teaching program for workers and the quality evaluation of an obesity-related web site : 웹뷔페 사 
Authors
 김경숙 
Issue Date
2009
Description
건강증진교육학과/석사
Abstract
[한글]본 연구의 목적은 사이트의 질 평가와 체중조절의 효과 및 식사습관의 변화를 연구하고, 웹뷔페 사이트의 건강정보의 질을 향상시켜 소비자들이 양질의 정보를 제공 받도록 하며, 나아가 영양관련 웹사이트 평가에 대한 기초 정보를 제공하고자 한다. 본 연구는 웹뷔페 사이트를 일반소비자 37명과 영양전문가 43명에게 사이트의 질 평가와 주관적 만족도 평가를 실시하고, 일반소비자에게 한 달 동안 사이트를 체험하도록 한 후 체중조절 효과와 식습관의 변화가 있는지 알아보았다. 웹뷔페 사이트를 체험하여 신체계측에 사전과 사후 모두 응한 대상자는 36명, 식사습관의 설문 입력에 응한 대상자는 16명이었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사이트의 질 평가는 사이트의 내용(contents), 사이트의 기능성, 디자인, 화면 구성, 읽기 쉬운 정도/글의 스타일, 학습체험, 유형 스타일, 색깔 사용, 사진/그림/기호 총 9개 영역으로 평가하였는데 각 항목의 특성에 따라 차이가 있었다. 둘째, 사이트의 주관적인 만족도는 전체 평균 50점 이상으로 보통 수준이었지만 소비자 집단에서 57점으로 전문가 집단의 51점보다 만족도가 높았다. 셋째, 소비자에게 웹뷔페 사이트를 체험하고 난 후 체중 조절의 변화는 체중, 체질량 지수, 허리둘레, 복부지방율에서 유의적인 감소를 보였고, 식사습관의 변화도 규칙적인 식습관, 지방섭취, 염분섭취, 간식 섭취에서 긍정적인 변화를 보였다. 웹뷔페 사이트가 영양개선 측면에서는 효과가 있음 을 알 수 있었다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 첫째, 영양교육 웹사이트에 대한 질 평가와 만족도에 대한 영양전문가와 소비자의 양 측면에서 동시에 분석한 유일한 연구이다. 둘째, 사이트 질 평가 기준에서 영양교육 사이트에 대한 평가 도구의 사용을 국내에 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 우리나라의 영양교육 관련 웹사이트의 증가와 소비자들의 관심이 높아짐에 따라 영양교육 웹사이트를 소비자 입장에서도 평가할 수 있는 도구의 개발과 소비자들에게 양질의 웹사이트를 선택하도록 교육하고 계몽하는 프로그램도 필요할 것으로 사료된다.
[영문]This study was conducted to evaluate the quality of an obesity-related web site, to research on the efficacy of weight control and eating habits, to give consumers good health information, and furthermore to present the basic information on evaluating nutrition-related web sites. 37 consumers and 43 nutritionists were selected to evaluate the quality of an obesity-related web site and the subjective satisfaction. we made consumers use the web site for a month, and then analyze the efficacy of weight control and the change of eating habits. 36 consumers were joined in physical exam both before and after the use of the web site, and 16 consumers were joined in the survey of eating habits. The main findings are summarized as follows; 1. The results showed that there were significant differences in the score of quality evaluation by 10 categories such as site contents, site functionality, design, layout, readability/writing style, learning experience, type style, use of color, photos/illustrations/symbols. 2. The overall mean score of subjective satisfaction was over 50, and consumer group had significantly higher score than nutritionist group. 3. After consumers used the web site, their weight, BMI, girth, waist-hip ratio were significantly lower than before. Eating habits were better than before as well. So we found that webbuffet site was effective in terms of nutrition improvement. This study was the only one about the quality evaluation of web site and subjective satisfaction both by nutritionists and consumers, and introduced an evaluation tool for nutrition-related web sites in Korea. In conclusion, for assuring the good quality of health information, internet web sites should be evaluated and monitored continually by professionals and consumers. In addition, effective evaluation tools and teaching programs for consumers to choose good health information should be developed urgently.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/124449
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