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광역자치단체의 지역환경과 지방의제 21에 관한 조사 연구

Authors
 최우혁 
Issue Date
1999
Description
환경관리학과/석사
Abstract
[한글] 1992년 브라질의 리우데 자네이로에서는 지구환경정상회담이 개최되었는데, 여기에서 지구환경보전에 대한 약정서가 작성되었고 그것이 바로 의제21(Agenda 21)이다. 본 연구에서는 1992년에 제정된 의제 21( Agenda 21)의 제 28장에서 권고된 지방의제 21을 작성한 우리나라 13개 광역자치단체의 지방의제21과 15개 광역자치단체의 지역환경에 대하여 조사·연구를 실시하였다. 지방의제 21을 추진절차, 제정배경, 사후평가 및 실천전략으로 나누어 비교·분석을 하였고 지역환경의 질을 측정하기 위하여 환경현황지수와 환경행정지수로 나누어 요인분석을 하였다. 우리나라에서 제정된 지방의제들의 주체들을 공공주도형, 민간주도형, 공공민간합동형으로 나누어 볼 때, 본 연구의 대상지역중 서울시는 공공민간합동형에, 인천시·광주시·대전시 등은 민간주도형에, 부산시 대구시·강원도·경상남도·경상북도·충청남도·충청북도·전라북도·전라남도 등은 공공주도형에 속한다. 우리나라에서 제정된 지역의제 21들은 파트너쉽의 형성과 참여, 지역개황, 지역적 이슈들에 대해서는 효과적으로 제정이 이루어진 반면에 지구환경보전, 국제적 연대, 기업의 참여전략, 환경관리체계 등에 대해서는 미흡하게 제정이 이루어졌다. 추진체계나 평가체계를 살펴보았을 때 민간주도형은 민간단체의 참여와 모니터링이 보다 더 효과적이고 체계적으로 이루어질 수 있도록 만들어 졌으며 시민들의 이해를 도모하는 지표의 내용이나 설명들이 다양하게 수록이 되어져 있다. 반면에 공공주도형은 추진체 계나 평가체계 등이 추상적이고 원론적인 방향 제시에만 그치고 있는 의제들이 많아 효과적인 실천에는 한계가 있을 것으로 사료가 되어진다. 요인분석결과에서는 환경행정지수들이 전반적으로 지역경제가 양호한 시지역에서 비교적 높은 점수대를 나타낸 반면에 환경현황지수들은 대부분의 지역이 낮은 점수대를 나타내었다. 이러한 경향성들은 지역적인 환경문제에 대하여 지방자치단체의 환경행정이 보다 더 강화되어가고 있으며 쾌적한 환경에 대한 시민들의 욕구가 환경행정에 반영이 되어진 것으로 사료된다. 이러한 현황앞에서 지역의제21이 지방정부, 시민, 기업간의 유기적인 연결 망을 통하여 효과적으로 실행이 되어져야 할 것으로 보여지며, 자치정부에서는 모니터링과 평가체계 그리고 자치단체의 ISO 인증을 추진하여야 할 것으로 사료가 되어진다.
[영문] An agreement about protection of earth, Agenda 21, was estalished in the Earth Summit conference opened in Rio de Janerio, Brazil in 1992. Charpter 28 of Agenda 21 describes the role of local government in connection with the protection of earth. A Local government has been suggested to establish a Local Agenda 21 for regional environmental conservation. Especially, Our Local governments have established their agenda since confernence annoounced the necessity of the agenda. Agenda 21 established by a local government in Korea can be divided into three cases by the character of leading participants such as : local authority's case, NGO's case and the case of local authority co-ordinated with NGO's. Seoul belong to local authority co-ordinated with NGO's case. Inchon, Kwangiu, and Taejun belong to NGO's case. Pusan, Taeku, Kangwon, Kyongbuk, Kyongnam, Chungbuk, Chungnam, Chonbuk, and Chonnam belongs to local authority's case. Established belongs Local Agenda 21 in Korea seems to be effective in some items including formation, participation, partnership, and community profiles. However the protection of earth, the world links, the corporate strategies, and the environmental management system do not seem to be set up effectively. Research implementation or monitoring system in NGO"S case leading role of formation had accomplished the participation of civilian group and had various content of index or explanation to help the civilian to understand it. On the other hand, implementation or monitoring system of local authoriy's case was abstract and theoretical in most Agendas. Therefore, it is likely to be difficult to put it in practice. The factor analysis showed that the region in higher regional economic status made a better score in the administative index of environment than regions in lower status in regional economic, but the almost obserserved regions had a low score in the current environmental quality. This tendency indicates that autonomy's environmental authority does not reflect effectively regional environmental issues on the administration in effect. Local government has effective partnership with civil and enterprise. We recommend that the current local agendas should be enforced more on implementation, monitoring system and the confirmation of ISO of local autonomy to put Agenda 21 in practice effectively.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/124426
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