689 669

Cited 0 times in

시뮬레이션 교육이 보건계열 학생의 기본소생술 수행능력에 미치는 효과

Other Titles
 (The) effect of the simulation-based training on the competence of basic life support of the students majoring in public health 
Authors
 고종현 
Issue Date
2007
Description
보건정보관리학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 시뮬레이션 교육이 보건계열 학생의 기본소생술 수행능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 비동등성 대조군 전후 유사 실험 설계로 수행되었다. 연구대상은 제주도에 소재하고 있는 C대학의 보건계열 학생을 대상으로 실험군 24명과 대조군 24명으로 구성하였으며, 자료수집은 2007년 4월 16일부터 4월30일까지 이루어졌다.본 연구에서 사용된 시뮬레이션 교육 프로그램은 이론과 실습을 병행한 교육으로 구성되며, 대상자들에게 교육 전 기본소생술 수행능력에 대한 평가를 통해 실험군과 대조군을 점수별로 짝짓기로 할당한 후 실험군에게는 시뮬레이션 교육을 제공하고 대조군에는 전통적인 교육을 제공하여 교육 종료 즉시 사후조사를 실시하였다.기본소생술 지식의 측정도구는 미국심장협회(American Heart Association, AHA, 2005)에서 제시한 기본소생술에 관한 지식측정도구를 사용하였으며, 수행기술의 측정도구는 미국심장협회에서 제시한 기본소생술(Basic Life Support, BLS) 체크리스트 평가도구를 근거로 연구자가 수행기술 측정 체크리스트를 작성하여 측정하였다.수집된 자료는 부호화하여 SPSS/WIN 12.0 통계 패키지를 이용하여 통계처리 하였으며 실수와 백분율, 평균과 표준편차로 t-test, paired t-test, ANOVA를 이용하여 분석하였다.본 연구의 결과는 다음과 같다.‘시뮬레이션 교육을 받은 군은 전통적 교육을 받은 군보다 기본소생술 지식점수가 높을 것이다’ 라는 제 1가설은 이론 교육 경험자에서 실험군 69.38±20.43점, 대조군 76.25±21.33점(t=-0.658,p=0.531)이며, 이론과 실습교육 경험자는 실험군 82.86±10.86점, 대조군 79.33±15.45점(t=0.705,p=0.487)으로 두군 간에 통계학적으로 유의한 차이가 없어 제 1가설은 유지되지 않아 교육방법에는 별 차이가 없는 것으로 나타났다.‘시뮬레이션 교육을 받은 군은 전통적 교육을 받은 군보다 기본소생술 수행기술 점수가 높을 것이다’ 라는 제 2가설은 이론 교육 경험자에서 실험군 65.75±7.66점, 대조군 46.88±13.48점(t=-3.442,p=0.004)이며, 이론과 실습 교육 경험자는 실험군 79.50± 11.40점, 대조군 62.13±11.44점(t=4.091,p=0.000)으로 두군 간에 통계학적으로 유의한 차이가 있어 제 2가설은 유지되어 교육방법에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 대상자의 교육 전·후 비교에서는 실험군에서 교육 전·후에 지식과 수행기술에서 매우 유의 한 변화가 있었고, 대조군 역시 유의한 변화를 보였으나 실험군이 대조군 보다 교육 전·후 지식과 수행 기술의 변화 폭이 큰 것으로 나타나, 전통적인 교육 방법보다 시뮬레이션 교육 방법이 기본소생술 수행능력을 향상시키는 교육방법 임을 증명할 수 있었다.추가분석으로 대상자의 일반적 특성, 교육경험 및 교육 내용에 따라 기본소생술 지식과 수행능력과는 유의한 관계가 없었다. 하지만 교육 대상자의 일반적 특성에 따른 교육 전·후 지식과 수행기술의 변화 차이를 분석한 결과 실험군은 성별 및 기본소생술 교육을 받은 기간과 교육방법에서 영향이 있었고, 대조군은 호흡곤란 경험 여부와 기본소생술 인지여부, 기본소생술 교육방법에서 영향이 있는 것으로 나타났다.이상과 같이 연구결과를 종합해볼 때 시뮬레이션 교육을 받은 군이 전통적인 교육을 받은 군 보다 기본소생술 수행능력 향상에 긍정적인 효과를 보여 시뮬레이션 교육이 보건계열 학생들의 임상실무 능력향상에 도움이 되는 교육 방법임을 확인할 수 있었다.



[영문]This research aimed to figure out the effect of the simulation-based training on the competence of basic life support of the students majoring in public health. To this end, the nonequivalent pretest-posttest-quasi-experimental design using a comparison group was conducted.The simulation-based training in this research consists of theory and practice. Before the training, target students took a test on the competence of basic life support. Based on the result, they were separated as the subject group and comparison group. The simulation-based training was offered to the subject group and the traditional training was given to the comparison group. As soon as the training was completed, a follow-up study was conducted.The research results are as follows.The first hypothesis was that 'The group who took the simulation-based training would show higher points in the knowledge of basic life support than the group who took the traditional training.' Among those who took prior theory education, the subject group showed 69.38±20.43 points while the comparison group showed 76.25±21.33 points (t=-0.658, p=0.531). Among those who took prior theory education and training, the subject group showed 82.86±10.86 points while the comparison group showed 79.33±15.45 points (t=0.705, p=0.487). Since there were no significant statistical differences between the two groups, the first hypothesis didn't hold. It showed few differences between the two training methods.The second hypothesis was that 'The group who took the simulation-based training would show higher points in the basic life support skills than the group who took the traditional training.' Among those who took prior theory education, the subject group showed 65.75±7.66 points while the comparison group showed 46.88±13.48 points (t=-3.442, p=0.004). Among those who took prior theory education and training, the subject group showed 79.50±11.40 points while the comparison group showed 62.13±11.44 points (t=4.091, p=0.000). Since there were significant statistical differences between the two groups, the second hypothesis held. It showed substantial differences between the two training methods.Moreover, in the comparison before and after the training of the target group, the subject group showed significant changes in knowledge and skills. The comparison group also showed significant changes. However, the subject group showed more considerable changes than the comparison group. It proved that the simulation-based training is a better method to improve the competence of basic life support than the traditional training.In addition, there were no significant correlations between general characteristics and education, and Basic Life Support (BLS) knowledge and skills. However, in the analysis of knowledge and skills before and after training based on the general characteristics of the target group, the subject group was affected by gender as well as their BLS training period and method. Meanwhile, the comparison group was affected by their experience of respiratory difficulty, their awareness of BLS, and BLS training method.In conclusion, the group who took the simulation-based training showed more positive effects on the competence of basic life support than those who took the traditional training. Therefore, it is confirmed that the simulation-based training is a useful method to improve clinical work performance of the students majoring in public health.
Files in This Item:
T009815.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123624
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links