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ISO 9001 도입과 의료기관 조직 구성원의 조직행동 변화

Other Titles
 (The) introduction of ISO 9001 and the change of members' organizational behavior in medical institutions 
Authors
 배병운 
Issue Date
2006
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글]의료서비스 질 향상을 위한 ISO 9001 질 관리 시스템이 국내 몇몇 의료기관을 통해 도입되고 있다. 이에 ISO 9001을 도입한 의료기관의 조직 구성원에 대한 조직행동 변화를 분석하여 ISO 9001 도입 및 정착, 유지, 발전을 위한 기초 자료를 제시하고자 하였다. ISO 9001 도입 후 의료기관 조직 구성원들의 조직행동을 직무만족, 시간적 압박감, 이직 성향, 조직몰입 측면에서 변화를 파악하고자 ISO 9001을 도입한 4개의 병원에 근무하는 593명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 분석하였다. 분석방법으로는 빈도분석, t-test, 분산분석, 위계적 다중회귀분석을 이용하였다. 이 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.1. ISO 9001 도입에 따른 인구사회학적 특성별로 ISO 9001 요구사항 이행 인식을 보면, 최종 학력과 근무 병원에 따라 유의한 차이를 보였으며, 연령과 근무기간이 짧을수록 ISO 9001 요구사항 이행 인식이 높아지는 경향을 보였지만 유의하지는 않았다.2. 조직행동 중 직무만족에 대해 의료기관 조직 구성원들은 ISO 9001 도입 전에 비해 보통 이상으로 인식하고 있었으며 최종 학력 및 근무 병원간의 차이가 있었으며, 연령과 근무기간이 짧을수록 직무만족은 높아졌다. 시간적 압박감에서는 ISO 9001 도입 전에 비해 보통 수준이었고, 최종 학력, 근무기간, 근무 병원간의 차이가 있었고 근무기간이 길수록 시간적 압박감이 높아졌다. 이직 성향은 ISO 9001 도입 전에 비해 보통 이하였으며 연령이 많을수록, 직위가 높을수록, 근무기간이 길수록 이직성향은 낮아졌다.3. 조직몰입은 ISO 9001 도입 전에 비해 보통 이상이었으며, 최종 학력, 직위, 근무기간에 따라 차이가 있었고, 직위가 높을수록 조직몰입이 높았다. 조직몰입은 동일시, 관여, 충성심의 3가지 관점에서 보았는데, 관여가 다른 관점보다 높은 점수였다. 먼저, 동일시에서는 직위와 근무 병원에 따라 차이가 있었고, 관여는 직위, 근무기간 및 근무 병원간 차이가 있었으며, 충성심에서는 연령, 최종 학력, 직위 및 근무 병원간 유의한 차이가 있었다.4. ISO 9001 도입 후 조직행동 변화의 관련요인을 분석함에 있어 먼저, 직무만족에서는 병원의 방침과 비전의 명확한 제시, 권한과 책임의 부여, 내부 의사소통 확보, 구성원 참여와 성에 따라 영향을 받았으며, 시간적 압박감은 병원 소유구조 및 병원의 방침과 비전, 권한과 책임 부여, 내부 의사소통에 따라 영향을 받았다. 이직 성향은 연령과 병원의 방침과 비전에 영향을 받았고 조직몰입은 연령, 병원 소유구조, 병원의 방침과 비전, 내부 의사소통, 구성원 참여에 영향을 받았다.ISO 9001 도입을 통해 의료기관의 조직 구성원은 ISO 9001 도입 전에 비해 조직행동이 긍정적으로 변화됨을 알 수 있었다. 즉, ISO 9001 도입을 통해 의료기관은 양질의 의료서비스를 실현함과 동시에 조직 구성원의 조직행동 특히, 직무만족과 조직몰입에 있어 긍정적인 변화를 기대할 수 있다. 이번 연구가 의료기관에 있어 ISO 9001에 대한 긍정적인 인식과 ISO 9001 도입, 유지 및 발전을 위한 참고자료가 되길 기대한다. 그리고 ISO 9001 질 관리 시스템에 대한 다양한 연구가 심층적으로 진행되어야 할 것이다.

[영문]ISO 9001 quality management system has been introducing through some domestic medical institutions to improve the quality of medical services. This study suggests the basic data for ISO 9001 instruction and its settlement, maintenance and improvement by analyzing the organizational behavior change of members in medical institutions. The systematic questionnaire has been done so that it can analyze changes of organization members in the aspects of job satisfaction, time pressure, turnover intention, organizational commitment. The targets of study are 593 people who work at 4 hospitals that have introduced ISO 9001. A frequency analysis, t-test, a dispersion analysis, a multiple regression have been used as the analysis method. The main results are summarized as follows.1. In the view of the performance recognition of ISO 9001 requirement by sociodemographic characteristics, it shows a meaningful difference on the final educational attainments and working hospitals. The shorter an age and a working term are, the higher the performance recognition of ISO 9001 requirement is, however, it is not meaningful.2. In the aspect of job satisfaction, the members of medical institutions have recognized more than averagely and there is a difference among the final educational attainments and working hospitals. In addition, the shorter an age and a working term, the higher the job satisfaction. In the view of time pressure, it is an average comparing to previous situation of ISO 9001 introduction. There is a difference among the final educational attainments, working term and working hospitals and the longer the working term is, the higher a time pressure is. In the aspect of turnover intension, it is lower than average comparing to the previous situation. When an age and a position are higher and the working term is longer, turnover intension becomes low.3. The organizational commitment is more than average comparing to previous situation of ISO 9001 introduction. It is different among the final educational attainments, the position, the working term and the higher th position is, the higher the organizational commitment is. It has been analyzed in the view of identification, involvement, loyalty and the involvement has got a higher mark. In the view of identification, it is different among the position and working hospitals, and the involvement is different among the position, working term and hospitals. In addition, the loyalty has the meaningful difference among the working term and hospitals.4. The related factors about the change of organizational behavior have been analyzed. At first, the clear presentation of policies and visions, the grant of authority and responsibility, the guarantee of intra-communication, the participation of members and gender have an effect on job satisfaction. Time pressure has been affected by the ownership structure of hospital, hospital policies and visions, the grant of authority and responsibility and intra-communication. Ages, the ownership structure of hospital, hospital policies and visions, intra-communication and the participation of members have an effect on turnover intention.Through the introduction of ISO 9001, the organizational behavior of members in medical institutions has changed positively. That is, the medical institutions can expect the medical services of good quality and the positive change of organizational behavior, especially job satisfaction and organizational commitment. It is expected for this study to be a reference material for the positive recognition and introduction of ISO 9001, maintenance and improvement of medical institutions. Furthermore, various studies for ISO 9001 quality management system should be done thoroughly.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123181
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