553 417

Cited 0 times in

초등학생의 과외학습과 삶의 질과의 관계

Other Titles
 (The) relationship between extra-curricular activities and quality of life in elementary school students 
Authors
 박은영 
Issue Date
2005
Description
지역사회 간호학과/석사
Abstract
[한글]

초등학생들의 과외학습과 삶의 질의 관련성을 분석하기위해 서울시 일 지역의 2개 초등학교 6학년 450명을 대상으로 설문지에 의한 조사방법을 시도하였다. 자료수집기간은 2005년 3월 29일부터 4월 2일까지였으며, 자료분석은 SAS 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 산출하였고, t-test, 상관분석, 다중회귀분석을 시행하였다.연구결과는 다음과 같다.1. 과외학습 특성에 있어 과외학습 형태는 학원수강이 84.6%로 가장 많았고, 교과목 유형은 주지교과(국어, 수학, 사회, 과학 등)가 86.5%였다. 과외학습 과목수는 평균 4과목이며, 5과목 이상도 38.7%나 되었다.2. 자아존중감은 5점을 기준으로 평균 3.36점이었으며, 하위영역별로는 가정영역이 3.63점으로 가장 높았으며, 학교 영역이 3.05점으로 가장 낮았다. 과외학습 부담감은 5점을 기준으로 2.27점이었다.3. 삶의 질 정도를 영역별로 분석하였을 때, 5점을 기준으로 신체적 영역이 4.47점으로 가장 높았으며, 학업 영역 4.39점, 사회적 영역 4.36점, 정서적 영역이 4.15점 순 이었으며, 평균은 4.36점이었다.4. 과외학습 특성에 따른 과외학습 부담감은 과외학습 교과목 유형이 지식위주 과외학습인 경우, 예․체능 기능 과외학습보다 과외학습 부담감을 더 많이 느끼는 것으로 나타났고(t= 2.16, p=.04), 과외학습 과목 수(r=.23, p<.0001)나 시간수(r=.18, p<.0004)가 많아질수록 과외학습 부담감을 더 느끼는 것으로 나타났다.5. 자아존중감과 과외학습 부담감 간에 부적인 유의한 상관관계를 보였으며(r=-.32, p<.05), 과외학습 부담감과 삶의 질간에도 부적인 상관관계를 보였다(r=-.32, p<.05).6. 삶의 질에 영향을 미치는 요인으로는 과외학습 부담감, 자아존중감, 또래관계였으며 이들 요인들은 삶의 질을 32.6% 설명해주고 있었다.이상의 결과를 종합해보면 초등학생들이 지식위주의 과외학습일수록, 과외학습 과목 수나 과외시간이 많을수록 과외학습 부담감이 높았고, 자아존중감이 낮을수록 과외학습 부담감이 더 높았으며, 과외학습 부담감이 삶의 질에 부정적 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 삶의 질에 영향을 미치는 요인으로 과외학습 유형이 직접적인 설명요인이 되지 않고, 과외학습특성이 부담감에 영향을 미치고, 과외학습 부담감이 다시 삶의 질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 삶의 질을 예측하는 주요 변인은 과외학습 부담감, 자아존중감, 또래관계로 나타났다.초등학생들의 전인적인 발달을 위해 과도한 과외학습에 대한 대책이 요구된다.



[영문]This study was designed to analyze the relationship between extra-curricular activities and quality of life in elementary school students. Four hundreds and fifty 6th grade students from 2 elementary schools in Seoul were surveyed. Data was collected from 29 Mar. 05 to 2 Apr. 2005. Data were analyzed by frequency, percent average, standard deviation, t-test, pearson correlation and multiple regression in SAS program.The results were as follows :1. The types of extra-curricular activities was taking courses in an institute (84.6%). Subjects were Korean, math, social studies and science (86.5%). The average number of courses was 4 per week, and 38.7% of students had above 5.2. On a scale from 1 to 5, average scores of self-esteem was 3.36, and among its sub-dimensions, the highest was the ''''family'''' with 3.36, and the lowest was the ''''school'''' with 3.06. Respondents rated the burden of extra-curricular activities 2.27 on five point scale.3. When quality of life was analyzed, the highest was the physical dimension with 4.47, followed by the academic dimension with 4.39, the social dimension with 4.36, and the emotional dimension with 4.15 respectively. The average total score of was 4.36.4. The burden from taking lessons in main subjects was higher than from minor subjects (t=2.16, p=.04). The more subjects (r=.23, p<.0001) and time (r=.18, p<.0004) taken, the more burden students felt.5. There was a negative correlation between self-esteem and the burden of extra-curricular activities (r=-.32, p<.05), and another negative corelation between the burden of extra-curricular activities and self-esteem (r=-.32, p<.05).6. The quality of life showed a significant difference according to burden of extra-curricular activities, self-esteem and peer relationships. The combination of those 3 variables accounted for 32.6% of the quality of life.Through this study, it was found that elementary school students felt more burden when they took more extra-curricular activities, more subjects, more time lessons, and when they had low self-esteem. The burden of extra-curricular activities also negatively affected quality of life. We could predict that quality of life of elementary school students are affected by the burden from extra-curricular activities. There must be a strategies to solve the problems related to excess extra-curricular activities of elementary school students from the viewpoint of their growth and development.
Files in This Item:
T008781.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122590
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links