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한글 주소 (Chief complaint) 표현에 관한 연구

Other Titles
 (A) study of representation of chief complaints 
Authors
 김미정 
Issue Date
2005
Description
보건정보관리학과/석사
Abstract
[한글] 이 연구는 한글주소 표현에 관한 모델을 제시하기 위한 목적으로 시도되었다. 연구 자료는 인천 소재 일 대학병원에서 2003년 1월 1일부터 3월 31일까지 호흡기내과를 초진 방문한 외래환자 중 주소(Chief Complaints)가 입력된 856명을 대상으로 하였다. 이 중 한글 주소가 입력된 181건을 분석하여 주소용어체계를 구축하고, XML기반의 한글주소 표현모델을 제시하였다. 제시한 주소표현모델을 새로운 환자에 적용하여 모델의 타당성을 평가하였다. 이와 같은 연구 활동으로 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 외래환자의 전자의무기록에서 사용되는 주소문장을 분석한 결과 표현된 주소의 형태는 순수한 한글표현이 전체 856건 중 181건으로 전체 대상환자의 21%를 차지했으며, 한글과 영문 혼합표현은 365건으로 43%였다. 36% 인 310건이 영문으로 표현되었다. 2. 한글 주소에 입력되는 내용의 표준화를 위하여 분류와 개념화 결과 의료영역의 환자주소에 대한 온톨로지의 이론적 기반과 특성 및 실세계 모델링에 적합한 한글용어체계를 구축하였다. 주소는 주개념 65개, 주개념이 가지는 속성 31개와 98개의 인스턴스로 요약되었다. 호흡기질환자의 주소용어 분석을 통하여 확정된 한글 주소 개념의 정의 명세서를 작성하였다. 3. 한글 주소 표현을 위한 문장구성을 분석한 결과 한글 주소를 표현할 스키마와 모델을 제시하였다. 표현을 위한 스키마는 주호소, 과거력, 현병력, 치료계획, 검사결과 5가지로 크게 구분되었다. 5가지 범위에 대한 각각의 표현문장의 구조는 하위 구성요소로 구분된다. 이 중 증상구문은 증상관련 사건, 증상명, 시간, 악화나 경감되는 행위, 빈도, 증상수식어, 양, 색상으로 구분되며, 다시 증상관련 사건은 사건시간과 사건명의 하부구조를 가진다. 각각의 구성요소는 한글용어체계를 참조하여 UMLS 코드와 고유코드, 속성을 표현할 수 있다. 4. 본 연구의 결과인 한글주소표현 모델을 실제 환자의 주소사례를 적용한 결과 100건 중 95건이 본 모델의 스키마로 표현이 가능하였다. 스키마에 새롭게 표현되는 용어는 한글용어체계에 없더라도 새로운 인스턴스로 발생할 수 있기 때문에 100% 적용되었다. 결론적으로 이 연구는 전자의무기록에 나타난 환자의 주소의 의미와 표현을 분석하여 한글주소체계를 구축하고, 표현모델을 설계한 후 이를 실제로 외래 방문한 환자의 주소에 적용하여 모델의 타당성을 평가한 것으로, 한글주소 표현을 위한 연구가 그 동안 없었으며, 실제 외래환자의 전자의무기록에 작성된 주소표현을 분석하여 문제점을 도출하고, 내용과 표현을 동시에 만족시킬 수 있는 모델을 제시하였다는데 의의가 있다. 그 동안은 분류체계의 개발이 표준화를 앞당기는 하나의 방안으로써 용어의 표준화에 중점을 두었다면, 본 연구는 용어의 표준화와 더불어, 주소 표현의 모델을 제시함으로써 표현의 표준화를 시도하였다는데 의의가 있다.
[영문]This study was performed in order to present a representation model of Korean Chief Complaints. For this study, 856 of chief complaints samples were collected from the outpatients who visited the respiratory department in one university hospital located in In-cheon, Korea. during from January 1, 2003 to March 31, 2003 for their first time. Among the 856 samples, only 181 consist of pure Korean, and by analyzing these 181 of Korean-entered data, the Chief Complaint Terminology System was developed, and a representation model of Korean Chief Complaints based on XML was presented as well. The validity of this chief complaint terminology system was also tested by applying this model to the new group of patients. Major conclusions are as follows; 1. The analysis of the chief complaintsof outpatients used in electronic medical record reveals that the pure Korean expressions were only 21% (181cases out of 856), and 43% (365cases) was the mixture of English and Korean,(365 cases) and the remaining 36%, 310 cases were expressed in English. 2. By means of classifying and conceptualizing the expressions to standardize the Korean chief complaints contents entered into EMR, a very practical Korean terminology system for the chief complaints was developed, and this is based on ontology. The chief complaints were categorized with 65 of main concepts, and 31 of their properties, and 98 of instances. 3. From the context analysis, a scheme and a model to express the Korean chief complaints were presented. A scheme was classified into 5 categories, which are chief complaints, past history, present illness, plan and result, and these 5 consist of each of their own subordinate elements. Each of these elements are able to present UMLS code, unique code and properties referring to Korean C.C terminology system. 4. When this Korean C.C representation model, as a result of this study, was applied to the real patients'' cases, 95 of Korean chief complaints out of 100 cases were expressed appropriately by the schemes of this model. The newly expressed terms in this scheme were all applied to, as they have a possibilities to develop as a new categories of instances, even though they do not exist in the Korean terminology system. In summary, this case is to develop the Korean C.C system through the analysis of the meanings and the expressions of patients''chief complaints showing on the EMR, and make the representation models and apply these to the real C.C cases of the outpatients, eventually with the purpose to prove itself generally applicable to the real cases. This has a significant meaning, not only because that there has not been a study for the representation of C.C like this, but also, comparing and analyzing the C.C of outpatients and its EMR, this study tried to find the way to minimize the discrepancies between the internal meanings and outer expressions, and was so close to be able to present a model which is congruent between the content and representation. Developing the classification system has been so much focused on the standardization of the terms so far, so now is the time to look into the standardization of Representation to give a synergy to the standardized terms, which exactly this study tried and focused on
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
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https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122282
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