621 515

Cited 0 times in

산재보험시설의 역할제고 방안에 관한 연구

Other Titles
 (A) study on the roles of occupational accidents compensation facilities : focused on workers accident medical corporation : 산재의료관리원을 중심으로 
Authors
 최석희 
Issue Date
2005
Description
보건정책 및 관리학과/석사
Abstract
[한글]

우리나라는 1964년 7월 1일 산재보험의 실시를 시작으로 1977년 7월 1일부터 건강보험이 1988년 1월 1일부터 국민연금 그리고 1995년 7월 1일부터 고용보험을 실시하여 현재 4대 사회보험이 시행되고 있다.

이들 사회보험은 강제보험으로 보험료는 개인, 기업, 국가가 서로 분담하는 것이 원칙이며, 위험의 정도보다는 소득에 비례하여 액수를 분담하는 소득의 재분배 기능을 가지고 있다.

이중 산재보험은 산업현장에서 업무상 재해가 발생하였을 경우 제일 먼저 취해야 할 기능 중의 하나가 산재근로자에 대한 의료서비스의 지원이다.

이 부문은 불의의 사고로 재해를 입은 근로자를 신속하게 치료함으로써 신체적 기능회복과 사회복귀를 촉진하는데 필수불가결한 요건이다.

그리고 신속한 치료 및 직장으로의 복귀는 산재보험 재정의 건전화는 물론 인적자원의 효율적 활용이라는 사회적 순기능 부분까지 영향을 미치므로 산재보험 운영체계에 있어서 매우 중요한 부분이다.

이러한 중요성 때문에 산업재해보상보험법에서는 이에 필요한 보험시설을 설치·운영하도록 규정하고 있고, 이를 근거로 산재의료관리원 산하에 9개의 산재전문병원과 재활공학연구소 1개소를 설치·운영 중에 있다.

산재의료관리원은 산재보험업무가 노동부에서 근로복지공단으로 이관되는 과정에서 1995년 4월 7일자로 독립채산제라는 명분아래 근로복지공사에서 분리되어 재단법인으로 재출범하였고, IMF체제와 전국민 의약분업 실시를 거치면서 흑자경영을 위하여 민간의료기관과의 경쟁 등으로 공공의료기관으로서의 본연의 역할 수행이 퇴색하였다.

이에 따라 산재보험시설인 산재의료관리원의 운영실태를 조사하고, 산재보험의 의료관련 업무를 수행하고 있는 노동부 산하 관계기관의 업무내용을 파악하며, 국내 유사의료기관인 보훈병원의 전문화 실태와 외국의 산재보험시설의 운영현황을 알아봄으로써 산재보험시설이 보다 효율적으로 본연의 역할을 수행할 수 있도록 운영체제의 개선방안을 연구하였다.



이 연구의 주요 개선방안은 다음과 같다.

첫째, 고객만족을 위한 조직 체제구축으로 병원 내원객인 외부고객만족을 위한 고객만족활동의 강화와 병원직원인 내부고객만족을 위한 다양한 아이템의 개발과 자체조직을 활성화하는 것이다.

둘째, 현재 산재의료관리원은 정부의 재출연기관으로서 공공의료기관이지만 법인격은 재단법인이다. 이러한 산재의료관리원을 산업재해보상보험법의 개정을 통한 특수법인화와 「산업재해보상보험 및 예방기금」의 지출예산에서 일정 지분을 고정출연토록 하는 조항의 법제화를 통하여 그의 법적지위를 강화하는 것이다.

셋째, 산재환자에 대한 의료서비스를 초기의 급성기치료와 후기의 회복기 및 의료재활, 장기요양 등으로 구분하여 산재의료관리원과 민간산재지정 의료기관간의 역할 구분으로 산재환자의료체계를 정립하는 것이다.

넷째, 산재의료관리원의 주요사업 중에 하나이면서도 수행하고 있지 않는 “직업병연구 및 예방” 업무에 있어서는 산업보건 분야에서 임상과 연계하여 직업병연구센터를 운영하는 것이다.

다섯째, 현재 산재보험시설이 의료기관으로는 전국에 9개소가 있는데 그나마도 대부분이 경기남부 및 인천, 강원지역에 편중되어 있고 창원, 대전, 순천 등 일부 공단지역에 설치되어 있다. 따라서 산재보험시설이 전국의 산재환자 요양과 관련한 조정기관으로서의 역할 수행을 위해서는 권역별로 이를 담당할 수 있는 시설을 확충하는 것이다.

여섯째, 장애특성에 맞는 전문적인 간병 서비스를 제공하는 케어센터의 설치·운영, 무의탁 진폐환자와 산재요양이 종결된 고령의 진폐환자를 위한 진폐환자 보호요양시설의 설치·운영 등 기타 산재보험시설을 권역별로 확충하는 것이다.

일곱째, 점증하고 있는 산업중대재해 근로자의 전문치료, 산재환자에게 적합한 다양한 의료기법의 개발, 산재전문의료 인력의 양성, 그리고 산재환자 요양기관 모두를 총괄 관리하기 위한 산재전문 종합전문요양기관을 설치하는 것이다.



결론으로 산재보험을 효율적으로 운영하기 위하여 설립된 우리나라의 대표적인 산재보험시설인 산재의료관리원이 공공의료기관으로서의 역할과 책임을 충실히 수행하고, 나아가 정부의 공공의료시설 기능강화 정책에 부응하기 위해서는 정부의 획기적인 지원과 정책의지가 절대적이라 하겠다.

그리고 이와 병행하여 산재의료관리원은 내적으로 기존의 산재보험시설을 재활의학 분야, 호흡기질환 분야 등 소속병원별로 자체 특성에 맞게 특화하는 자구노력이 필요하다. 또한 조직 구성원들에게는 뼈를 깎는 자기 성찰과 의식구조의 혁신을 통하여 고객만족을 위해 봉사하는 한 단계 높은 노력이 요구되고 있다.

본 연구는 산재의료관리원을 중심으로 산재보험시설의 역할제고 방안을 연구하였으나, 산재보험 재정의 건실화를 위하여 노동부 산하의 관련기관인 근로복지공단, 한국산업안전공단, 산재의료관리원 등 3개 기관으로 분리·운영되고 있는 것을 통합하여야 한다는 논리 제시를 못하였다. 또한 일본과 독일처럼 보험재정에서 출연하여 설치·구입하는 자본재 부문에 대하여는 회계처리시 감가상각비를 제외하는 방법을 개선방안으로 제시하지 못하였고, 독일 산재전문병원의 연도별 재정현황이 문헌조사 한계로 누락된 것 등은 앞으로 체계적이고 논리적으로 보완연구가 지속되어야 할 부분이다.





[영문]Korea operates four major social insurance systems including the occupational accidents compensation insurance, the national health insurance, national pension, and unemployment insurance, started on July 1, 1964, on July 1, 1977, on January 1, 1998, and on July 1, 1995, respectively.

As they are compulsory-based insurance systems, premiums had been allocated to government, corporations, and individual citizens proportionally. Especially individual premium is charged on the basis of personal income, which means that national social insurance system contribute to re-allocation of citizen''s income.

For the occupational accidents compensation insurance, one of the first steps is to provide medical services for the occupational accident victims when the accident happens.



Medical service is an essential element for the improvement of physical functions and social return of the victims by treating them as early as possible.

Timely treatment and returning to the work-places are important for the operation of the insurance systems, due to the good social functions of effective management of human resources, as well as soundness of financial affairs of the insurance systems.

Because of the importance, the Occupational Accident Compensation and Insurance Law regulates the establishment of necessary insurance related facilities, which resulted in the operation of nine occupational accidents hospitals and a rehabilitation engineering research institute under the Workers Accident Medical Corporation (WAMC). WAMC had been re-departured for independent profit system foundation on April 7, 1995, while occupational accident insurance affairs transferred form the Ministry of Labor (MOL) to Korea Labor Welfare Corporation (KLWC). In spite of its way to hold public medical service, the competitive system was applied with private medical hospitals for going into the black during the year of IMF and the separation of dispensary from medical practice.

This study aims at the allocation of the effective roles of occupational accident insurance facilities by investigation the operation conditions of WAMC by grasping affairs in subsidiary corporations under the MOL, by investigating the specialty of the Veterans Hospital, which has similar functions to WAMC, and the roles of foreign occupational accident insurance facilities.

For the improvement of national occupational accident insurance system, following options could be proposed:

1. By facilitating customers satisfaction structure, it is important for strengthening of customer satisfaction activities for patients and developing of active intra-structure for in-hospital customers or staffs



2. As WAMC''s legal structure is a juridical foundation and this public medical corporation financially supported by the government, it is necessary to obtain its budget partially from the Occupation Accident Compensation Insurance Funds by amending the Occupational Accident Compensation and Insurance Law.

3. By separating the roles of WAMC from private occupational accidents treatment hospitals, WAMC should provide medical service in convalescent stages, medical rehabilitation, and long-term recuperation.

4. Occupational diseases prevention research, one of the important roles of WAMC, should be conducted. Operation of the an occupational diseases research center linking with occupational diseases clinics might be one option.

5. In order to accomplish the mediation roles for occupational accident victim''s recuperation, the hospitals operated by WAMC may be expanded from 9 ones to one in every national geological regions. Currently they are unevenly located in the southern Kyung-gi Do, Kang-won Do, In-cheon city, Dae-jeon city, Chang-won city, and Sun-cheon city.

6. Additional treatment facilities may be necessary such as care-centers providing expert nursing service that is profitable for personal hinderance types, pneumoconiosis recuperation centers for aged pneumoconiosis patients who excluded from occupational recuperation system or who do not have any dependent.

7. A comprehensive occupational accidents recuperation corporation can be found for the treatment of ever-increasing occupational accidents, the development of various medical treatment techniques, the cultivation of medical staffs for occupational accident victims and the control of occupation accident recuperation facilities.



In conclusion, epoch-making support and policy is critical for effective operation of occupational accidents insurances system. WAMC should conduct central roles as a public medical corporation in order to accomplish its responsibilities. Besides, it also meet the governmental policy which will strength the national functions of public medical facilities.

At the same time, WAMC should exert self-defense efforts specializing its own hospitals in medical recuperation field, respiratory diseases field, etc. The staffs in WAMC should also do self-examination and the reform of consciousness to improve the service for hospital customers satisfaction.

This study focused on the improvement of roles among occupational accident insurance facilities, especially centered on WAMC. Logical grounds for integrating KLWC, the Korea Occupational Safety and Health Agency (KOSHA), and WAMC could not be presented. One of the limitation of the study may be the missing of improvement accounting options which might be helpful to exclude the depreciation amount for purchasing and installation of capital properties in recuperation and rehabilitation facilities, while Japan and German governments allow depreciation when the properties are bough from the insurance fiances.
Files in This Item:
T008454.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122263
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links