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병원 정보시스템 아웃소싱 성공을 위한 아웃소싱업체와의 관계

Other Titles
 (The) relationship with outsourcing service firms for a successful hospital information system outsourcing 
Authors
 김성수 
Issue Date
2004
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글]

병원도 악화되는 경영환경속에서 의료서비스에 핵심역량을 집중하기 위해 지속적으로 아웃소싱을 도입하고 있다. 이러한 추세에 맞추어 병원 정보시스템 아웃소싱 성공을 위한 요인을 분석해 보고자 한다.

이 연구는 아웃소싱 성공에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변수들을 선행연구와 문헌들을 참고로 선행요인, 관계지속요인, 성공요인으로 나누어 변수를 설정한 후 각 변수들을 정의하고 통계적인 분석절차를 거쳐 가설의 기각과 채택여부로 가설을 검증하였고, 전국종합병원 277개를 표본으로 선정하여 100개(36.1%)의 병원으로부터 설문을 회수하였다. 이 자료를 기초로 병원 정보시스템 아웃소싱의 일반 현황과 아웃소싱 성공요인에 대한 분석 결과는 다음과 같다.



1. 정보시스템 아웃소싱의 일반적 특성을 보면 정보시스템부서 설립은 ‘90년대에 가장 활발하게 이루어졌고, 아웃소싱업체의 이용기간은 3년-5년으로 오래되지 않았다. 계약기간은 1년이 가장 많은 빈도를 보이고 있으며, 하나의 아웃소싱업체를 이용하는 병원이 많았다. 기능 부분에 있어서는 응용 프로그램 개발

보수 정보시스템 부분을 가장 많이 이용하고 있다. 정보시스템개발 비중에서 자체개발은 1-25%에서, 아웃소싱개발은 76%이상에서 제일 높았고, 공동개발 비중은 44%의 분포를 보여 정보시스템 구축이 아웃소싱업체에 많이 의존하고 있음을 알 수 있었다.



2. 연구모형의 검증 결과에 따르면 병원과 아웃소싱업체 관계에서 의사소통, 문화적응, 기회주의적 행동, 결합은 신뢰에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이러한 협력관계에서 신뢰가 몰입에 영향을 주어 아웃소싱 성공에 신뢰관계 요인이 중요한 영향을 미치는 요인을 알 수 있었다. 신뢰관계에서의 유연성, 몰입관계에서의 문화적응, 결합, 기회주의는 가설검증 결과가 유의하게 나타나지는 않았다. 하지만 이러한 요소가 병원과 아웃소싱업체와의 관계에 영향을 미치지 않는 것은 아니다. 이 같은 결과는 연구의 일반성 부족, 아웃소싱 성공 측정치에 대한 응답자의 주관적 판단 통제 불능 등의 제한점으로 인해 나타난 것으로 볼 수 있다.



이상의 연구결과를 종합하여 볼 때 정보시스템 아웃소싱은 일회성 거래 관계가 아닌 상호신뢰와 관계몰입에 의한 전략적 제휴관계로 인식하여야 하고, 병원과 아웃소싱업체는 보다 나은 협력관계를 위하여 아웃소싱 계약 후 공동목표 달성을 위한 파트너쉽 창출과 발전이라는 관점에서 상호몰입과 신뢰 분위기를 조성하는데 많은 관심을 기울여야 하며, 공동목표에 대한 높은 상호신뢰와 관계몰입을 통해 아웃소싱업체의 병원 정보시스템과 업무프로세스에 대한 전문성 부재를 극복하는데 상호 노력하여야 한다.

향후에는 병원만이 아닌 병원과 아웃소싱업체 모두를 대상으로 상호간에 관계인식의 차이점을 밝히는 연구가 나오기를 기대한다.





[영문]In worsening business environment, hospitals are also continuously introducing outsourcing in order to concentrate their core capacities upon medical service. In response to such a trend, this study purposed to analyze factors influencing the success of hospital information system outsourcing.

This study divided variables, which may influence the success of outsourcing, into antecedent factors, relation continuance factors and success factors based on previous researches and relevant literature, defined each variable, and verified each hypothesis by rejecting or accepting it through statistical analysis. In addition, it selected 277 general hospitals throughout the country and recovered questionnaires from 100 hospitals (36.1%). Based on the data were analyzed the current state of hospital information system outsourcing and the factors of the success of outsourcing, and the results are as follows.



1. As for the general characteristics of information system outsourcing, the department of information system in hospitals was launched most actively during the 1990s, and it has been only 3~5 years since outsourcing companies began to be used. The most frequent term of contract was 1 year, and many hospitals used just one outsourcing company. In the functional aspect, the development of application programs and the improvement of information system were used most frequently. With regard to the method of information system development, 1-25% of hospitals developed by themselves, 76% through outsourcing and 44% through joint development. This suggests that many hospitals depend on outsourcing companies for the construction of their information system.



2. According to the result of verifying the research model, communication, cultural adaptation, opportunistic behavior and union appeared to influence trust between hospitals and outsourcing companies, and trust in the cooperative relationship was found to be an important factor affecting commitment and, consequently, the success of outsourcing. No significance was observed in testing hypotheses with regard to flexibility in the relationship of trust and cultural adaptation, union and opportunism in the relationship of commitment. These results of this research may come from limitations such as lack of generality of this study and respondents'' subjective judgment on the success of outsourcing, which was uncontrollable.



Putting the results of this study together, information system outsourcing must be regarded as a relation of strategic cooperation based on mutual trust and commitment rather than as a temporary relation of transaction. Furthermore, after entering into outsourcing contracts, hospitals and outsourcing companies must make efforts to create environment for mutual commitment and trust in order to create and develop cooperative partnership to achieve common goals, as well as to overcome outsourcing companies'' lack of specialty in hospital information system and work process through high mutual trust and commitment for their common goals.

It is expected that there will be research in the future on differences between hospitals and outsourcing companies in their perception on the mutual relation between the two.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/121944
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