0 785

Cited 0 times in

서울시내 일 의료원 신규간호사의 실무교육 효과 분석

DC Field Value Language
dc.contributor.author권효택-
dc.date.accessioned2015-11-20T05:58:54Z-
dc.date.available2015-11-20T05:58:54Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/118161-
dc.description간호학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 신규간호사 교육은 업무를 시작하기전에 필요한 지식과 새로운 환경에 적응하도록 돕는 과정이다. 그러므로 본 연구에서는 일의료원에서 실시하는 실무교육 중에서 신규간호사에게 실시하는 실무교육의 효과를 조사하여 보다 나은 실무교육의 기초자료를 제공하고 교육의 질을 개선하는데 도움이 되고자 한다. 본 연구는 서술적 조사연구로서, 자료수집은 1995년 8월 21일부터 l1월 11일까지 3주에 걸쳐 시행하였다. 연구대상자는 서울시내 일의료원의 두기관을 선정하여 첫째, 실무교육 담당자를 대상으로 반구조화된 개방형 질문지를 사용하여 면접법으로 자료를 수집하였다. 둘째, 1995년과 3월 1일 발령받은 신규 간호사를 대상으로 본 연구자가 개밭한 구조화된 개방형과 폐쇄형이 혼합된 질문지를 사용하여 질문지법과 면접법을 병용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS/PC**+ 를 이용하여 분석하였으며, 자료분석은 기술통계 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. A기관과 B기관은 이직율이 각각 17.8%, 16.8%였으며 평균 경력은 5년 3개월, 4년 1개월이었다. 2. A기관은 실무교육 담당자가 있으나, B기관은 모두 겸직을 하고 있었다. 신규간호사를 위한 실무교육예산은 전체 교육예산의 16.4%(A기관), 5.3%(B기관)이었다. 교육자는 대부분 간호사(82.8%)로 환자간호 및 질병에 대한 이해 등의 직무교육을 주로 담당하고 있으며, 병원 근무정력이 10년 이상으로 수간호사 이상의 직위를 갖고있었다. 교육방범은 주로 강의법으로(A기관; 71.4%, B기관; 81.8%)시행하였다. 3. 실무교육 내용은 총 62항목으로 A기관은 56항목, B기관은 61항목의 교육을 받았다. A기관은 '중앙부 물품교환 및 정리','Wall O^^2 와 O^^2 flow meter관리', 'NANDA외 간호진단 종류' 등의 16항목, B기관은 '의사소통외 기본원칙', '환자응대법','Suction관리' 등의 19항목에서 교육을 받고도 받지 않았다고 진술하였다. 4. 대상자의 실무교육 내용의 지식의 출처에서는 새로운 내용과 다시 알게된 내용이 A기관에서는 '소방교육'(80%), B기관에서는 '간호사 업무지침'(87.7%)이 제일 많은 비율을 나타냈다. 5. 대상자 실무교육 효과는 A,B기관 모두 교육 효과가 없는 것으로 나타났다. A,B기판외 교육효과 차이는 '진단검사'(Z-2.0682, P=.05)영역외에는 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.. 6.간호실무에 도움이 되는 부분에서 '환자 간접간호'에 제일 많이 도움이 되는 것으로 나타났다.(A기관:53.2%, B기관:46.6%) 신규간호사를 위한 실무교육에 더 포함되어야 할 새로운 내용은 A기관에서 '환자의 퇴원과 이동시 환자간호 및 준비', '밀봉배액을 만드는 법과 밀봉배액 취급시 주외할 점에 관한 구체적인 교육, B기관에서 '실제적인 표준화된 간호기록법'이고, 이외에는 '방사선 검사', '의료보험 환자관리법, '업무지침', '환자응대법' 등 두 기관 모두 좀더 구채적이고 실제적인 교육이 필요한 것으로 나타났다. 결론적으로 신규간호사를 위한 실무교육은 지식 정도를 사전조사 한 다음 교육 내용을 선정하여 공통적인 교육내용과 배치될 부서에 따라 교육내용이 다르게 이뤄져야 한다. 그 후 교육효과를 평가할 수 있는 제도적 장치와 마련이 필요하다. [영문] The purpose of the nurse orientation program is to help newly recruited nurses cope well with their new works situations. The purpose of the study was to obtain basic data necessary towards improving the educational quality of the Orientation program by evaluating two such programs in University Hospitals in Seoul. This is a descriptive survey study. Data was collected from Oct 21-Nov 11, 1995 using two methods: 1. Data was collected through personal interviews with the responsible person in charge of in service education department. 2. Data was collected from 60 newly employed nurses in University Hospitals by using structured questionnaires. The collected data were analysed using the statistics spss/pc**+, yielding descriptive statistics. The results of the analysis were as follows : 1. The turnover rates of A and B hospital were 17.8% and 16.8% respectively. 2. At A hospital, three people were in charge of inservice education department, whereas in B hospital there was no disignated person. 3. Among 62 items included in the check list of the program content, A hospital covered 56 items, whereas B hospital they covered 61 items during their orientation period. 4. Among the items of nursing education indicated as 'new' and 'reviewed', 'fire training' and 'Nurses' work rule' received the hightest rank in A and B hospitals respectively. 5. The effects of the orientation program can be summarized as the following.: The new and reviewed items which the newly recruited nurses learned during their orientation period at both hospitals did not have any effect on patients care. Also, the two hospitals did not show any differences in training and its effectiveness. 6. New items, which they did learn and could apply in real situations were indirect patients care in both A, B hospital. 7. New items, which they should teach at A hospital, were 'patients care during the discharge & transfer Process', 'patients care with closed drainage. At B hospital, the need for teaching should the standardized charting was suggested. In conclusion, the orientation program for newly recruited nurses should be offered base upon a need assessment, and include both core educational content as well as more specialized content with force on assignments. Moreover, the educational effectiveness of the program needs to be assessed through an institutionalized procedure.-
dc.description.statementOfResponsibilityprohibition-
dc.publisher연세대학교 대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title서울시내 일 의료원 신규간호사의 실무교육 효과 분석-
dc.title.alternativeEducational effect of the orientation program for newly employed nurses in university hospitals in Seoul-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameKwon, Hyo Taeck-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.