0 389

Cited 0 times in

학교보건업무 전산화에 대한 서울시 양호교사의 태도 분석

Other Titles
 Analysis of nurse teacher's attitudes toward school health computerization 
Authors
 권미옥 
Issue Date
1995
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 학교보건업무 전산화 실시 전, 업무전산화에 대한 서울시 양호교사의 태도를 파악하고 그 태도에 관련된 요인들이 무엇인지를 분석하여, 성공적인 학교보건업무 전산화를 위한 기초적 자료를 제공하기 위하여 실시하였다.

연구를 위하여 서울시 초, 중, 고등학교를 계통적 층화표집한 후 표집한 학교의 양호교사를 대상으로 질문지를 이용하여, 1995년 4월 3일부터 4월 17일까지 338명으로부터 자료를 수집하였다. 연구결과는 다음과 같다.

1. 양호교사의 일반적 특성으로 평균 연령은 38.6세로 30-39세에서 가장많은 분포를 보였으며, 교육 경력은 평균 11.1년이었다. 본 연구에 응답한 양호교사의 근무학교는 국민학교 47.0%, 중학교 30.5%, 고등학교 22.5%로 구성되었으며, 국,공립학교가 75.4%, 사립학교가 24.6%였다.

2. 양호교사의 학교보건업무 전산화태도는 총 19항목 중에 최저 19점부터 최고 76점까지에서 평균 60.23±7.63(표준편차)점으로 긍정적인 태도를 보였으며, 점수가 가장 높은 문항은 '컴퓨터 교육과정이 있으면 기꺼이 참여할 것이다'(3.69점)이었고, 점수가 가장 낮은 문항은 '컴퓨터 작업으로 인하여 VDT증후군과 전자파의 위해가 걱정된다'(2.30점)이었다.

3. 컴퓨터에 관련된 특성으로는 양호교사의 92.6%가 컴퓨터 교육참여를 원했으며, 컴퓨터교육을 받지 않은 이유 중 가장 높은 비율을 보인 문항은 '배울 기회가 없었다'이었다. 응답자의 58.0%가 개인 컴퓨터를 소유하고 있는 반면 양호실에 컴퓨터를 비치한 학교는

5.9%였다. 업무와 관련하여 컴퓨터를 사용한 경험이 있다고 42.9%가 응답하였으며, 사립학교보다 국,공립학교 양호교사가 사용경험이 더 많았다. 사용할 수 있는 컴퓨터 기능은 워드 프로세싱이 62.7%로 가장 많은 비율 분포를 보였으며, 컴퓨터 지식은 낮거나 거의 없다고 84.0%가 자가 평가하였다.

4. 전산화할 수 있다고 생각하는 학교보건업무 영역으로는 가정통신문 및 보고문 작성, 연간 학교보건계획, 보건통계순으로 응답하였으며, 응답자의 65.4%가 13개 업무 중 10개 이상 응답하였다.

5. 학교보건업무 전산화태도에 관련된 요인으로 경력과 연령, 그리고 양호실의 컴퓨터 비치와 사용할 수 .있는 컴퓨터 기능, 업무와 관련하여 컴퓨터를 사용해 본 경험, 컴퓨터 교육경험과 교육참여 의도, 컴퓨터 지식, 사용빈도, 전산화 적용 가능한 학교보건업무

영역 등이었으나 이들을 이용한 다변수 회귀분석에서 유의하게 설명력(28.3%)이 나타난 변수는 컴퓨터 교육참여 의도, 컴퓨터 사용능력, 전산화적용 영역, 연령, 양호실 컴퓨터 비치 등이었다. 즉, 컴퓨터 교육참여 의도가 높을수록, 컴퓨터를 사용할 수 있는 기능이

많을수록, 전산화할 수 있다고 생각하는 학교보건업무영역 수가 많을수록 또 연령이 적을수록, 양호실에 컴퓨터를 비치하고있을수록 업무전산화에 대한 긍정적인 태도를 나타냈다.

이상의 결과로 볼 때, 성공적인 학교보건업무 전산화를 위해서 응답자의 긍정적인 태도를 업무전산화와 연계시킬 수 있도록 컴퓨터 교육의 기회를 넓히고, 컴퓨터 사용능력과 지식을 높히도록 행정적, 재정적 지원이 충분히 이루어져야 하겠다.

이 연구를 기초로 하여 학교보건업무 전산프로그램이 효율적으로 개발, 운영되어 학교보건업무 전산화작업에 박차를 기할 것을 기대한다.

[영문]

The purpose of this study is to provide basic data for school health computerization by investigating the nurse teacher's attitudes toward school health computerization.

For this study, the questionnaires were given to 559 nurse teachers from 3. March to 17. March, 1995. Among them, 338 were returned and included for the analysis.

The results of the study were as follows:

1. In general characteristics, the results showed average of 38.6 years in age; and average of 11.1 years in education experience. In distribution of school, the result showed 47.0% in elementary school, 30.5% in middle school and 22.5% in high

school; 75.4% national and public school vs 26.4% private school.

2. In attitudes of computerization, the score was varied from 19 to 76 point. The attitudes was generally positive with the average of 60.23±7.63(SD) score. The respondents are willing to participate in computer education(the highest score; 3.69), they worry about electromagnetic waves by computer(the lowest score; 2.30).

3. 92.6% of the respondents want to participate in computer education. The major reason the respondents have not yet learned computer is that they had little chance to learn. While 58.0% of them answered that they had an experience of computer use in school health works, few schools had computer in dispensary. In computer use, nurse teachers in private school have more experience than ones in public school. Word processing was the major function that the most respondents can do(62.7%). They answered that they have little knowledge of computer(84.0%).

4. Computer can be utilized in school health works as follows in order; message from school to home, reports, annual plan and statistics, 65.4% of them answered that computer can be used in 10 items of 13 items.

5. The attitudes of computerization showed differences in the following variables; career, age, existence of computer in school health clinic, experience of computer use, intention to participate in computer education, computer knowledge, frequent computer use, ability of computer use, school health

computerization areas, experience of computer education.

Among there variables, age, existence of computer in school health clinic, intention to participate in computer education, ability of computer use, school health computerization areas showed significant explanation(28.3%) for the attitudes of computerization in multiple regression analysis.

The younger, the higher degree of intention, the more functions they can perform, the more school health computerization areas, and the more computers in school health clinic, the more positive attitude on school health computerization.

In conclusion, to achieve the successful computerization of school health works, the positive attitudes of nurse teachers should be encourged for school health computerization. For this purpose, the chance of computer education should be given as many times as possible. And administerial as well as financial support are essential for enlarging the knowledge and ability of computer.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117887
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links