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소비가치이론에 의한 병원선택 요인 규명

Other Titles
 (A) Study on Hospital Preference by Consumption Value 
Authors
 권진 
Issue Date
1995
Description
보건관리학과/석사
Abstract
[한글]

이 연구는 Sheth(1991)가 제시한 소비가치이론을 병원 소비자(외래환자 600명)에 적용하여 병원 선택에 영향을 주는 요인들을 규명하고자 하는 목적으로 진행되었다.

즉 기능적 가치 사회적 가치, 감정적 가치, 진귀적 가치, 상황적 가치, 건강 가치 등의 여섯 가지 가치 측면에서 병원 소비자들의 기대를 분석하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다.

1. 여섯 가지 소비 가치에 대한 설문조사를 통하여 병원 소비자들의 병원선택에 영향을 주는 22개의 소비 가치 요인을 추출하였다.

2. 병원 유형별로 소비 가치 요인의 차이를 분석하였다.

신설 병원의 선택에는 인적 서비스 친절도, 서비스의 신속 간편성, 공간 편의성, 첨단 고급성, 안락성, 참신성 등의 요인이 크게 작용하며, 대학 병원은 서비스의 신뢰성, 전통 신뢰성, 사회적 명성 등의 요인에 의해 선택되고 종합 병원의 선택에는 주로 서비스의

신속 간편성과 주거지 근접성이 중요한 요인이었다.

3. 소비자들의 병원 선택 유형에 따라 소비가치 요인이 어떻게 달라지는지를 규명하고자 회귀분석을 한 결과를 보면 기존병원과 재벌신설병원에 대한결과는 6개의 가치요인 중 기능적 가치, 사회적 가치, 감정적 가치, 진귀적 가치 등의 4개 가치와 인구사회학적 요

인중에서는 직업변수가 이들 병원을 선택하는 중요한 예측 변수가 되었다

종합병원 범주와 대학병원 및 재벌신설병원 범주에서는 감정적 가치, 진귀적 가치, 상황적 가치, 건강의 가치 등 4개 가치요인과 직업, 소득, 교육의 변수가 중요한 요인으로 나타났다.

대학병원과 신설병원 범주만에서는 6개의 가치중 기능적 가치와 사회적 가치 그리고 직업변수가 이들 병원을 선택하는 중요한 예측변수로 나타났다.

4. 이상과 같이 다양한 소비가치 요인에 따라 병원 선택 요인을 찾아내고 보다 확장된 소비자 행동에 대한 이해를 유도했다는 점과 Sheth(1991)의 5가지 소비가치이론에 본 연구 대상이 병원이란 점을 고려하여 건강의 가치를 추가하여 병원 Service에 처음으로 적

용하였다는데 의의가 있다.

5. 연구의 결과는 병원에 의거한 병원별 마케팅전략에 대한 시사점뿐만 아니라 의료시장 개방에 대비하여 국내 대규모 병원들의 병원 Service 개선을 위한 시사점도 제시하고 있다.

이 연구의 제한점으로는 첫째, 측정도구 즉 설문지의 구성상에서 병원 소비자들의 의견을 충분히 반영하지 못하여 자의적 해석이 가능한 부분이 있었다. 둘째, 병원 선정시 종합병원급 이상의 큰 병원만을 선정하여 연구결과를 소규모병원들까지 일반화할 수 없다는

제한점이 있다.

향후 추가적으로 연구되어야 할 사항은 본 연구에 요인변수를 투입변수로 하여 CHAID 분석을 통한 시장 세분화에 대한 연구가 활발히 진행되기를 기대한다.

[영문]

This research was based on the application(600 outpatients) of Consumption Value Theory by Sheth(1991) to assess the factors that might influence choosing a hospital.

Analysis was based on six aspects of hospital user's expectations; functional, social, emotional, rarity situational, and health value.

Following are the main results.

1. Through this survey, based on the six aspects, we have picked out 22 consumption value factors.

2. Analysis of consumer value difference by types of hospital.

Important factors in choosing a new hospital were, the kind personal service, time and convenience of the service, high-quality, comfort, and freshness.

University Hospitals were chosen by the following factors: kind service, tradition, and prestige.

General hospitals are chosen by situational factors(near home) and functional factors(time and convenience of the service).

3. Through regressional analysis of the change of consumer-value factor based on different types of hospitals chosen, we concluded that functional, social, emotional, and rarity factors were the six valuable factors and the job variable were important factors in prediction of Old and New hospitals.

In cases involving General, University, and New hospitals, emotional, rarity, situational, health value with occupation, income and education were found to be important.

Comparing just University and New hospitals, the functional and social value together with occupation variables were perceived as important.

4. As we have seen, it is significant that we have found factors of choosing a hospital through various consumer-value factors and expanded Sheth's(1991) theory of five Consumer-Values to include health value in a hospital.

5. Research does not only give guidelines to marketing strategy of different types of hospitals but shows how general hospitals should change their services in the future.

As for the limitations of the research, we think that the survey and the tools used to interpret this research lacked some objectivity.

Second, hospitals chosen for the research lacked private practice.

In conclusion, Ⅰ hope further research can continue using factors used in this research as a input factor in CHAID analysis to segmentize the market.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117886
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