9 359

Cited 0 times in

일 실업 고등학교 학생들의 건강개념 및 건강행위

Other Titles
 (A) Study on Health Concepts and Health Behavior in Vocation High School Students 
Authors
 손현란 
Issue Date
1995
Description
보건간호학과/석사
Abstract
[한글]

건강은 동서양을 막론하고 인간사의 많은 부분을 차지해 왔으며 꾸준한 관심이 되어왔다. 또한 사회가 발달하고 산업화, 구조화됨에 따라 개념도 부단히 변화되어 왔다. 건강개념에 대한 인식은 건강행위 결정에 핵심요인이라 할 수 있다. 그러므로 학생들도 건

강개념을 무엇을 갖고 있는가에 따라 건강에 대한 정보를 받아들이는 태도가 달라질것이고 건강행위를 하는데 영향을 미칠 것이다.

본 연구는 고등학교 학생들이 지각하는 건강개념이 무엇인가를 규명하고 그들의 건강행위를 파악하기 위해 시도한 서술적 조사 연구이다. 연구대상은 안산시에 위치한 1개 실업학교 3학년으로 남학생 129명, 여학생 374명으로 총 503명이며 연구도구로서 개방형질

문지를 사용하여 1995년 4월 6일 1교시에 10분동안 기록하도록하여 수집하였다. 수집된 자료는 학생들이 기록한 용어를 그대로 카드에 각각 문항별로 구분해 기록하는 과정을 거쳐 공통적인 의미를 가진 진술문들을 분류하여 이를 대표하는 범주로 명명하였다.

본 연구 결과는 다음과 같다.

1. 건강개념의 범주화 및 명명

대상 고등학생들이 가지고 있는 건강개념으 '질병의 부재' '몸의 편안' '튼튼한 체력과 체질' '불구'가 아닌 것' '높은 저향력' '마음의 편안' '건전한 사고' '자기의 통제' '심신의 조화 '일상생활의 유지' '즐거운 생활' '친구들과의 어울림' '화목한 가정생활' '목표의 실현'으로 분류되었다.

2. 건강행위의 범주화 및 명명

대상 고등학생들이 실천하는 건강행위는 '예방적 생활' '바른 식습관 및 식이' '신체청결 유지' '운 동' '비만예방' '휴식' '환경조절' '기호식품 금지' '여가 선용' '편안한 마음' '바른 사고' '규칙적 생활 습관'으로 분류되었다.

이상의 결과에서 건강개념은 질병의 부재 뿐만 아니라 심신의 조화와 즐거운 생활등 정신건강의 측면도 나타났으며 건강행위에 있어서는 바른 식습관 및 식이와 운동, 바른 사고를 지니는 것에 많은 응답이 있었음을 보였다.

이와 같이 고등학교 학생들이 지각한 건강에 대한 개념과 행위의 파악으로 학교 일선에서 보건교육을 실시하는데 실제적인 자료가 되어 활용될 수 있기를 기대한다.



[영문]

Health has occupied a position of importance in the human history, whether it be in the East or in the West, and it is a subject in which people have been constantly interested.

The concept of health has changed continuously as the society has developed, industrialized and become more structured. The perception of health concept can be an essential factor which is to determine the health behaviors.

This study is a descriptive inquiry done to identity high school students'perception of health and what they do as health behaviors.

The subject consisted of 503 vocational high school seniors, 129 boys and 374 girls, from a school located in An-san Si, kyong-gi Do.

The instruments used for this study were open-ended questionnaires and data were collected by having the students fill out the questionnaires which took 10 minutes, in their first class, April 6, 1995.

The collected materials were classified and recorded on the cards according to each question using the terms which students had written.

After putting statements wich had common meanings together, the representaive categories were labelled.

The results obtained are as follows:

1. Categorizing and labeling of health concepts

What high school students descripted as health concepts were classified as the absence of illness, physical comfort, strong physical stength and physique, not having a deformity, resisting power, self control mentalrest(or psychological comfort), wholesome ideas, self-control, harmony in body and in

mind, maintenace of daily life,pleasant life, good friends, peaceful family life and realizing objectives.

2. Categorizing and labeling of health behaviors

These were classified as preventive life, good dietary habits and regimen, maintenance of clean body, exerises, preventing obesity, rest, environmental balance or control of environment, limit one's tastes, making use of leisure, peaceful mind, sound thought and regular living habits.

The result indicates that the health concepts were positive and included not only absence of illness but also harmony in body and in mind and pleasant life; health behaviors which had high frequency were good dietary habits and regimen, exercises and sound thought.

It is hoped that these findings well serve as practical references for teachers when they counsel with, and provide the students with guidance programs which include health care.
Full Text
https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000006846
Files in This Item:
제한공개 원문입니다.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117868
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links