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척수손상 환자에서 의자차 추진의 생리학적 반응에 관한 연구

Other Titles
 Physiological responses during wheelchair propulsion in persons with spinal cord injury 
Authors
 이한석 
Issue Date
1994
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구의 목적은 의자차의 의자높이에 따른 척수손상 환자의 의자차 추진의 생리학적 반응과 함께 운동선수와 비운동선수간의 차이를 알아보는데 있다.

연구대상으로 연세의료원 재활병원에서 재활 훈련을 마친 척수손상 환자 중 본 연구의 필요조건을 충족하는 하반신마비 판자 10명을 선정하였다. 이중 선수군 5명은 정기적인 운동을 하고 있는 장애인 선수였으며 비선수군 5명은 정기적인 운동은 하지 않으나 사회생활에서 활동적인 척수 장애인이었다. 각 연구대상에게 운동기능 측정 및 의자차 에르고미터 Ergotronic 4000 (Sopur GmbH Heidelberg, Germany)위에서 의자차를 추진하도록 하여 생리학적 반응을 측정하여 다음과 같은 결과를 얻었다.

1. 악력 및 견관절 근력검사시 견관절 굴근과 신근의 평균 최대 우력치는 선수군과 비선수군간에 유의한 차이가 없었다.

2. 의자차 에르고미터의 저항수준 1에서 의자차를 주행했을 때 시속 5km의 속도로 추진시 폐환기량, 산소소비량, 이산화탄소 배출량, 심박수가 주관절각도 120°와 140°의 의자높이에서 유의한 차이가 있었다. 그러나 시속 3km 및 4km의 속도로 추진시에는 두 의자높이간에 유의한 차이가 없었다.

3. 동일한 저항수준에서 의자차를 추진하였음에도 불구하고 의자차 추진속도에 따라 폐환기량, 산소소비량, 이산화탄소 배출량, 심박수가 모두 유의하계 증가하였다

4. 선수군과 비선수군을 비교했을때 시속 5km의 속도로 추진시 주관절 각도 120° 의자높이에서의 산소소비량과 두 의자높이에서의 폐환기량, 이산화탄소배출량, 심박수는 비선수군보다 선수군이 유의하게 낮았다. 그러나 시속 3km및 4km의 속도로 추진시에는 140°

의 의자높이에서의 심박수를 제외하면 두 집단간에 유의한 차이가 없었다.

이상의 결과로 볼 때 빠른 속도로 추진시 의자차의 의자높이와 정기적인 운동 유.무에 따라 생리학적 반응의 유의한 차이가 있었다- 따라서 척수손상환자의 의자차의 선택시 적절한 높이가 고려되어야 하며, 건강유지 및 체력향상을 위하여 재활치료 과정에 효율적인 운동프로그램이 필요하다고 생각한다.

[영문]

The purpose of this study was to investigate the effects of seat height and regular physical training on physiological responses during wheelchair propulsion in persons with spinal cord injury. Ten male wheelchair-bound adults with spinal cord injury participated in this study- Each subject propelled a wheelchair on wheelchair ergometer(Ergotronic 4000) at three velocities ranging from 3 to 5km/hr with different seat heights of 120 and 140 degrees elbow angle(subject sitting erect. hands on the xii in top-dead-center). Ventilation volume, oxygen consumption. carbon dioxide production, heart rate lese continuously monitored

during wheelchair propulsion. Additionally, measurement of grip strength and isokinetic shoulder strength were made.

The results of this study were as for lows :

1. There was no statistical significant difference on the hand grip strengh and the peak torque of shoulder flexor and shoulder extensor between athlete group and active individual group.

2. There was statistically significant difference on ventilation volume, oxygen consumption, carbon dioxide production, heart rate between the two wheelchair seat heights at a speed of 5km/hr. but there was no difference on the physiological responses between the two wheelchair seat heights at the speed of 3km/hr, 4km/hr.

3. Ventilation volume, oxygen consumption. carbon dioxide production, heart rate increased significantly with propulsion velocity.

4. During propulsion at a speed of 5km/hr, ventilation volume, carbon dioxide production, heart rate of athlete group there significantly less than those of active individual group.

These results showed that regular physical training and wheelchair seat height contributed significantly to physiological responses during wheelchair propulsion at higher speed.
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https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000007527
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
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https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117790
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