0 1976

Cited 0 times in

PRECEDE 모형을 활용한 당뇨교육 프로그램 개발 : 일 보건소 당뇨 등록환자를 중심으로

Other Titles
 (A) study of development an educational program for diabetes patients using the PRECEDE model : for the registered diabetes cases in a health center 
Authors
 정혜숙 
Issue Date
1994
Description
보건간호학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 보건소에 등록된 당뇨병 환자들의 건강증진을 위하여 실생활에 쉽게 활용할 수 있는 새로운 교육프로그램을 개발하기 위하여 시도되었다.

당뇨는 질병의 특성상 평생을 통하여 혈당조절을 위한 자기관리가 치료의 기본이 되므로 당뇨교육은 2,000년 전부터 현대에 이르기까지 많은 노력을 시도하였으나 아직도 그 결과는 만족스럽지 못한 실정이다.

특히 보건소에 등록되어 있는 당뇨환자들은 경제적, 지리적 접근성의 문제로 적극적인 교육을 제공받지 못하고 있으며 현재 실시되고 있는 교육내용과 방법은 대상자들이 쉽게 이해할 수 없는 지식주입 위주의 교육내용이어서 이를 개선하여 대상자들이 쉽게 이해하고 가정에서 실천할 수 있는 교육 프로그램을 개발하여 집단교육과 방문간호사업을 통한 개별교육에 활용할 실용성 있는 프로그램의 필요성이 절실히 대두되었다.

연구대상은 경기지역 일 보건소에 등록된 당뇨환자 중에서 수차의 당뇨교육과 의사의 지시에도 불구하고 당뇨조절을 스스로 하지 못하는 남녀 환자 24명이며 연구방법은 건강증진 교육프로그램 개발모형인 PRECEDE모형을 연구의 기본틀로 선택하여 문헌고찰과 기록지 분석, 기존 당뇨교육 프로그램 분석 및 직접면담을 통하여 건강사정, 행동사정, 교육사정을 실시하고 이를 기초로 프로그램을 개발하는 4단계를 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다.1. 당뇨환자들의 삶의 질을 저하시키는 가장 큰 요인은 빈번한 피로감, 공복감, 질병경과에 대한 두려움, 신체적, 심리적, 사회적 무력감과 합병증인 것으로 나타났다.

2. 당뇨환자들이 일상생활에서 당조절을 잘못하는 요인으로는 대상자들의 교육요구를 정확히 사정하지 않고 실시하는 현행 지식주입 중심, 교육제공자 중심의 일방적인 교육때문에 자신들이 이행하여야 하는 구체적인 내용을 잘 모르고 실시하는데 있는 것으로 나타났다.

3. 향후 성공적인 당뇨교육을 위해서는 교육대상자의 건강상태, 당뇨조절에 영향을 주는 행위, 교육정도, 개인차, 환경요인 및 가족과 지역사회 지지정도를 사정한 후 개발되어야 될 것으로 나타났다.

4. 본 연구에서 개발한 프로그램은 두가지인데 그 중 하나는 교육담당자들이 쉽게 활용할 수 있는 7주간의 당뇨교육 프로그램이며 다른 하나는 당뇨환자자신들이 하루생활을 통하여 학습내용을 쉽게 실천할 수 있는데 도움을 주는 일일자기 관리 프로그램이다.

5. 보건소 교육담당자들이 쉽게 활용할 수 있는 7주간의 당뇨 교육프로그램개발의 기준은 당뇨환자 사정에서 나타난 실질적인 교육요구와 이해능력, 교육시간을 중요하게 고려하였으며 특히 교육대상자들이 쉽게 이해하고 실천에 옮길 수 있도록 하기 위하여 기존의 전문용어나 교육용어를 배제하고 당뇨환자들이 실제 사용하는 용어를 사용하였다(별첨 1).

6. 식사요법과 운동요법을 통한 성공적인 당뇨조절을 위한 일일 자기생활관리프로그램은 당뇨환자들이 처해있는 환경요소, 연령, 교육배경, 일일 활동량 및 표준체중 등을 고려하여 환자들이 쉽게 활용할 수 있게 하였다(별첨 2).

7. 성공적인 당 조절을 일생동안 실시하기 위하여는 가족과 지역사회의 적극적인 지지가 요구되는 것으로 나타나 이에 기준한 가족과 지역사회의 여러가지 지지전략을 개발하여 도움을 주도록 하였다.

이상의 연구결과를 요약하여 볼 때 현재 실시하고 있는 지식주입중심이나 교육자 중심의 일방적인 교육은 대상자의 건강문제와 장애요인 등을 사정한 후 이를 기초로 하여 실효성 있는 교육으로 변화되어야 할 것으로 나타났다.

이런 이유로 본 연구에서 개발된 교육자를 위한 당뇨교육 프로그램과 환자를 위한 일일 자기관리 프로그램은 보건소에서 실시하는 집단교육이나 방문간호사업을 통한 개별교육에 적용한다면 당뇨환자들의 성공적인 당 조절을 통한 삶의 질 향상에 다소나마 기여할 것으로 기대된다.

[영문]

The Purpose of this study was to develop a new and more practical education program for clients with diabetes who are registered at the health centers. The program is expected to lead to improvements in their health throughout their whole life.

The most important point of diabetes therapy is proper blood sugar control through self-care carried out through whole life span.

Historically diabetes education started 2,000 years ago. But still blood sugar control through self-care remains a problem for the majority of clients registered at the health center. This is due to economic and geographical inaccessibility, inappropriate knowledge and teacher based education programs. Therefore the

development of a practical diabetes education program is required for the proper management of diabetes by clients registered at the health centers. Group leaching and home visiting care by community health nurses were the approaches used in this study.

The subjects of the study were 24 clients with diabetes, registered at a health center in Kyoung gi province who could not control their blood sugar through self-care even though they had had several education programs on diabetes and much guidance from their doctor. The method used in this study was based on the PRECEDE model by Green which is one of the best health education program development models for health promotion. Prior assessment of the health education needs, health status, behavioral and educational status were done through a literature review and

record review. This was followed by an analysis of pervious diabetes education programs and direct interviews with the 24 subjects.

The results of the study are as follow :

1. The major problems for the subjects were fatigue, feeling of hunger, physical, psychological, and social weakness, and fear about disease progress and complications.

2. The main reason for the inadequate blood sugar control was poor self-care due to inadequate knowledge about diabetes and self-care, due to reliance on traditional ways of teaching, without need assessment of the clients, and inadequate support by family and community.

3. A successful diabetes education program must be developed after an assessment of the clients' health status, behavioral constraints to control blood sugar, educational factors, individual factors, environmental factors, and reinforcement

factors available through family and community.

4. the new practical diabetes equation program used in this study considered two areas. One was a seven week educational package program for the health center staff who are conducting diabetes education. The other was a self daily life management

package program for the clients to improve the quality of their everyday life.

5. The development of the seven week practical educational package program was beased on the clients real practical education needs, understanding ability and suitable time, understanding of the education content after, the education program, and the need for a program utilizing easy-to-understand language, rather than special medical and educational words (appendix 1).

6. A package program for successful blood sugar control through diet therapy using self-care for daily life management was developed based on environmental factors, age, educational background, level of daily exercise and standard body weight of the clients (appendix2).

7. Proper reinforcement for successful blood sugar control throughout the whole life requires special support from family and community members, and so reinforcement strategies were developed for the family and community to support health promotion for the clients.

In Summarizing the results of the study, it can be said existing education program on diabetes for clients should bd changed from a knowledge based one way communication method to client based practical easy of teaching to improve the quality of life of the clients.

In this situation the client oriented practical education program for diabetes and self-care daily life management packages will be very useful for registered clients with diabetes in all the health centers using group education and home visiting by community health nurse. This will lead to proper education and thus to improvement in the clients' quality of life.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117787
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links