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평형감각자극이 정신지체아동의 시선집중력 향상에 미치는 영향

Other Titles
 (The) effect of vestibular stimulation on bye contact in mentally retarded children 
Authors
 곽민숙 
Issue Date
1990
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구의 목적은 평형감각자극이 정신지체아동의 시선집중력 향상에 어떤 영향을 미치 는지를 알아보는데 있다. 연구대상은 정신지체아동 20명으로 평균연령은 9년 8개월, 평균 지능지수는 30.4±9.1이며 평균사회성숙도는 46.4±13.1이었다. 평형감각자극 기간은 1989년 9월 1일부터 1989년 9월 30일까지이며, 흔들말, 시이소오, 스쿠트 보드(scooter board)를 사용하여 15분동안 매주 5회씩 4주동안 평형감각자극을 주었다. 측정 방법은 7명이 동시에 100분의 1초 디지탈 시계를 사용하여 시선집중시간을 측정하 였고, 블럭과 도형 도구를 사용하여 시선맞추기의 횟수를 측정하였으며, 연구결과는 다음 과 같다. 1. 1회 15분동안의 평형감각자극 전과 자극후의 시선 집중시간을 비교하면, 평형감각자 극 후의 시선집중시간이 통계학적으로 유의하게 길었다(P<0.005). 2. 20회 평형감각자극 전후의 시선집중시간에는 통계학적으로 유의한 차이가 없었다. 3. 1회 15분동안 및 20회의 평형감각자극 전후의 시선맞추기에는 통계학적으로 유의한 차이가 없었다. 4. 20회의 평형감각자극 전후의 시선맞추기에는 통계학적으로 유의한 차이가 없었다. 결론적으로 평형감각자극은 자극 직후에만 정신지체아동의 시선집중력을 향상시켰을뿐, 지속적인 시선집중시간은 증가시키지 못하였다. 그리고 평형감각자극 전후의 시선맞추기 횟수는 통계학적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
[영문] The purpose of this study was to determine if any differences exist in eye contact before and after vestibular stimulation in mentally retarded children. This subjects of this study were 20 mentally retarded children with a mean age of 9 years and 8 months and a mean intelligence quotient of 30.4±9.1. Vestibular stimulation was given for 15 minutes, 5 times a week, for 4 weeks from September 1 to September 30, 1989. Equipment used included a rocking-horse, see-saw and scooter board. Two testers used a digital watch calibrated to 1/100 second to measure object-eye contact duration and the Blocks and Shapes test for determining frequency of object-eye contact in the subjects. The results of this study were as follows: 1. There was a significant prolongation in the duration of eye contact after 15 minutes of vestibular stimulation(P<0.005). 2. There was no significant difference in duration of eye-object contact between the first and last vestibular stimulation. 3. There was no significant difference in the length of time of attention paid to objects (frequency of eye-object contact) before and after 15 minutes of vestibular stimulation on the first vestibular stimulation. 4. There wag no significant difference in the frequency of eye-object contact between the first and fast vestibular stimulation. In conculusion, there was a significant improvement in duration of eye-object contact on intrasession measurement in mentally retarded children. However, there was no significant improvement over time after 4 weeks of vestibular stimulation on intersession measurement. Nor was there any statistically significant improvement in frequency of eye-object contact over time during the study period.
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/115068
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2. Thesis / Dissertation (학위논문) > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Master's Degree (석사)
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