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의료기관간 협력관계와 조직성과와의 관련성 연구

Other Titles
 The study of the relationship between interorganizational collaboration and performance of healthcare organization 
Authors
 유승윤 
Issue Date
2004
Description
보건학과/박사
Abstract
[한글]

본 연구는 최근 급변하는 의료환경 하에서 의료기관의 경쟁력을 강화하기 위한 일환으로 기관간 협력적 관리체계가 활발히 추진되고 있는 바, 본 의료기관간 협력관계가 조직성과에 미치는 영향을 규명하고자 하였다.

연구방법은 의료기관간 협력관계 체결시 직접적인 이해당사자로써 영향을 받게 되는 환자, 의원, 그리고 병원을 각 주체별로 각각 분류한 후, 의원 대상으로는 조직간 협력관계에 대한 선행연구 및 이론을 통해 도출한 영향요인들과 협력성과와의 관계에 관하여 설문조사를 실시하여 성과를 분석하였다. 병원 및 환자 대상으로는 의료기관간 협력관계 체결로 인해 기대되는 효과를 비용-편익비로 경제성 평가함으로써 순편익의 변화규모를 추계하였다.

분석결과, 의료기관의 지리적 특성, 즉 강남권에서 의원을 개원할수록 의료기관간 협력관계에 참여할 확률이 유의하게 높았으며(OR=2.708, 95% CI=1.395~5.256), 의약분업 이후 실제 의원 경영이 어렵다고 인식할수록 의료기관간 협력관계에 참여할 확률이 유의하게 높았다(OR=1.474, 95% CI=1.012~2.148).

협력으로 인한 전반적인 성과를 측정하기 위해 경영성과에 대한 기술통계량을 분석한 결과, 의원의 전반적인 경영성과가 있었는지에 대하여 5점 만점에 평균 2.84점을 보였다. 반면 환자의 즉각적 이동 가능 및 수준 높은 편의가 제공되었는지에 대하여 각각 3.76점과 3.51점을 획득하여 높은 점수를 보였으며, 병원의 이미지가 개선되었는지에 대한 문항 또한 3.27점을 획득하였다.

본 성과에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 경영성과에 영향을 미치는 요인은 조직관리(회귀계수=0.221~0.223)와 환자관리(회귀계수=0.215~0.225)였다. 능력제고에 영향을 미치는 요인은 조직관리(회귀계수=0.223~0.598)와 환자관리(회귀계수=0.225~0.479)였으며, 통계학적으로 유의하였다.

경제성 분석결과, 제도 시행 당해연도의 편익비용비는 0.82에 불과하였으나, 익년도부터는 비용 항목 중 초기투자비가 제외되고 센터의 관리 및 유지비만 소요되어, 편익비용비가 증가폭이 확대되었다. 제도시행 5년 후의 편익비용비는 2.66 이었으며, 이때 전체 편익비용비 중 환자와 병원의 편익비용비 구성은 각각 0.67 및 1.99 이었다.

의료기관의 협력관계로 인한 환자수 증가, 중복검사 감소, 인력절감, 환자회송 등 4가지 요인변수의 변화 폭을 각각 달리 적용하여 민감도 분석을 시행한 결과, 환자수 변화에 따른 편익비용비의 변화 폭이 가장 큰 것으로 분석되었다.

위 두 결과를 종합하면, 협력관계에 참여하고 있는 의원급 의료기관은 경영성과보다는 능력제고성과에 더 큰 비중을 두고 있었으며, 협력관계에 참여하는 의원의 조직관리활동 및 환자관리활동은 경영성과 및 능력제고 성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 협력관계를 주관하는 중심병원에서의 협력관계로 인한 경제성의 규모는 의료기관에서의 환자 관리, 조직 관리 및 서비스 강화 정도에 따라 크게 좌우될 것으로 예측되는 바, 향후 의료기관에서의 이와 같은 노력은 필수적이라 하겠다.

본 연구는 의원급 의료기관을 대상으로 협력의 효과 및 영향요인을 규명함과 동시에 환자 및 병원급 의료기관을 대상으로 경제성 분석을 시행하였다는데 그 의의가 있으며, 이는 향후 의료기관간 협력관계를 더욱 체계적으로 수행하기 위한 중요한 기초 자료가 될 것이다. 본 연구결과를 기반으로 하여, 향후 시행되는 관련 연구에서는 협력성과에 영향을 미치는 요인으로 제시한 주요 변수들이 의원 뿐 아니라 협력관계를 주관하는 중심병원에서의 성과와의 연관성, 중심병원의 특성에 따라 의원에서 인지하는 성과의 차이 등에 대한 연구 또한 지속적으로 수행되어져야 할 것이다.





[영문]As a way to strengthen competitiveness of health care organizations in the rapidly changing health care environment, interorganizational collaboration(IOC) and management systems of partnerships between hospitals are being competitively carried out. The purpose of this study is to illuminate the performance and effecting factors of the IOC.

This study classified all parties involved in the IOC into three categories: patients, clinics, and hospitals. This relationships between collaboration and the variable factors derived from prior research about the IOC were analyzed based on the survey data from clinics. Economic performance of IOC for hospitals and patients was analysed by the information economics approach based on Porter''s value chain theory.

As a way to strengthen competitiveness of health care organizations in the rapidly changing health care environment, interorganizational collaboration(IOC) and management systems of partnerships between hospitals are being competitively conducted. Against this backdrop, this study is designed to illuminate effects and variable factors of the IOC with qualitative and quantitative methods.

This study classified parties directly interested in the IOC into three categories: patients, clinics, and hospitals. Using qualitative approach, it conducted surveys about connections between collaboration and variable factors derived from prior research about the IOC, and analyzed the results. As for hospitals and patients, it used quantitative method. Based on Porter''s value chain concept, it evaluated the economic efficiency of the IOC by cost-benefit ratio(CBR), and estimated the change range of net benefit.

According to the result of the statistical analysis, geographical features of health care organizations played a part. If you open a clinic in Kangnam area, you will have notably higher possibilities to engage in the IOC (OR=2.708, 95% CI=1.395~5.256). And the more you figure that management of your clinic became difficult after the system of separation of prescribing and dispensing began, the more you may forge the IOC (OR=1.474, 95% CI=1.012~2.148).

To assess general results of the IOC, this research analyzed descriptive statistics of managerial performance. Clinics reported 2.84 on average out of 5 points on the question as to whether they saw anticipated managerial performance in general. Meanwhile, regarding the question about an increase in efficiency, they showed high satisfaction. They reported 3.76 as to immediate movability of patients, and 3.51 as to whether high-level convenience was provided respectively. In addition, a question as to whether image of their clinics was improved earned 3.27 points.

According to the analysis of factors influencing the results of the IOC, it was organizational management (correlation coefficient=0.221~0.223) and patients management (correlation coefficient=0.215~0.225) that affected managerial performance. And it was organizational management (correlation coefficient=0.223~0.598) and patients management (correlation coefficient=0.225~0.479) that affected efficiency. Those factors were statistically taken note of.

According to the economic analysis results, benefit cost ratio (BC ratio) was only 0.82 in the year when the IOC began. Moreover, from the following year, initial investment was excluded from cost factors and costs of center management and maintenance were factored in. As a result, cost expenditure significantly dropped compared to the previous year and the BC ratio increased. And five year later, the BC ratio increased up to 2.66. And the BC ratio structure of patients and hospitals was 0.67 and 1.99 respectively.

The sensitivity analysis on four factors(increase in patients, reduction in duplicate examination, decrease in manpower, and change in patient referrals) showed that the change in the number of patients had the highest BC ratio.

In summary, clinics participating in the IOC put more emphasis on an improvement in efficiency rather than managerial performance. And the clinics'' administrative activities and patient management were affected by managerial performance and efficiency. In addition, economic efficiency of the main hospital implementing the IOC was largely depended on patient management, administration activity and strengthened services. Therefore, healthcare organizations should make effort to improve these variables.

This research shed light on variable factors of the IOC and its effects on clinics, and it analyzed economic efficiency of the IOC for patients and large hospitals. In the future, the analysis of the relationship between major variables and performance should be further extended to the large hospitals. In addition, differences of IOC performance in clinics should also be analyzed according to the characteristics of large hospitals.
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1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/136763
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