COVID-19 상황에서 대리운전 기사의 우울 증상 및 수면 장애 연관성과 건강 교육 및 건강 정보 제공의 효과
Other Titles
Association between depressive symptoms and sleep insomnia of replacement driver and the effects of health education and provision of health information in COVID-19 situations
Authors
이종민
College
Graduate School of Public Health (보건대학원)
Department
Graduate School of Public Health (보건대학원)
Degree
석사
Issue Date
2024-08
Abstract
디지털 플랫폼을 기반으로 한 공유 경제가 급격히 확산되면서 긱 워커(Gig Worker)라 불리는 단기적인 업무를 수행하는 노동자의 수가 증가하고 있다. 이러한 플랫폼 노동자 중 대리운전 기사는 전체 남자 플랫폼 노동자의 직업 중 약 30%를 차지하는 중요한 직업이다. 그러나 대리운전 기사의 건강에 대한 연구는 부족하며, 특히 우울 증상과 수면 장애의 관련성 및 대리운전 기사의 정신 건강 상태에 영향을 미칠 수 있는 요인들에 대한 연구가 필요하다. 우리나라에서 대리운전 기사의 우울 증상 연관성에 관한 연구가 진행된 바 있으나, 수면 장애의 연관성 및 우울 증상 개선을 위한 건강 교육 및 건강 정보 제공의 효과에 대한 연구는 한정적이다. 이에 본 연구의 목적은 대리운전 기사의 정신 건강 수준을 파악하고 대리운전업과 우울 증상 및 수면장애의 연관성을 확인한 후, 중재 연구를 통해 건강 교육 및 건강 정보 제공의 대리운전 기사 우울 증상 개선 효과에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 대리운전 기사를 대상으로 한 설문조사와 국민건강영양조사 (KNHANES) 데이터를 통해 대리운전 기사의 인구통계학적, 직업적 특성 및 건강 상태를 파악하고 우울 증상 및 수면 장애의 연관성을 파악하였다. 이를 위해 한국노총 대리운전 기사 지부의 조합원을 대상으로 한 온.오프라인 설문조사를 통해 270명의 연구 참여자와 2022년 국민건강영양조사 데이터를 활용하여 남성 일반임금근로자 1,001명을 연구에 포함했다. 또한, 건강 교육 및 건강 정보 제공의 효과를 알아보기 위해 대리운전 기사를 실험군과 대조군으로 나누어 중재 연구를 실시하였다. 실험군에게는 건강 교육과 정보 제공을 위해 건강 교육 영상과 정보를 제공하였다. 실험군과 대조군은 2차 설문조사를 통해 중재 연구 후의 우울 증상 점수 변화를 조사하고 이를 통해 중재 효과를 확인하였다. 또한, 실험군 중 제공한 건강 교육 영상을 이수한 교육 이수군과 이수하지 않은 교육 미참여자군의 우울 증상 변화 차이를 알아보았다. 연구 분석방법으로 T-test 검정, Chi-square 검정, 로지스틱 회귀 검정을 실시하였고 중재 효과를 알아보기 위해 DID(Difference in Differences) 이중차분법을 실시하였다. 연구에 참여한 대리운전 기사 270명 중 49.6%가 우울 증상을 겪고 있었으며 27%가 수면 장애를 겪고 있었다. 일반임금근로자 1,001명 중 12.4%가 우울 증상을 겪고 있었으며 5.8%가 수면 장애를 겪고 있었다. 대리운전 기사 중 63.7%가 연간 4000만원 미만의 저소득자이며, 일반임금근로자 중 27.5%가 저소득자로 분류되었다. 대리운전 기사는 일반임금근로자 대비 우울 증상의 OR값이 6.97배(CI:5.14-9.44) 높게 나타났으며 이는 모든 공변량을 보정한 이후에도 8.15배(CI:5.62-11.82) 높게 나타났다. 수면 장애의 OR값 또한 대리운전 기사가 일반임금근로자 대비 6.02배(CI:4.13-8.79) 높게 나타났으며 모든 공변량을 보정한 이후에도 4.85배(CI:3.17-7.42) 높게 나타났다. 우울 증상의 OR값은 중재 연구 이후에 일반임금근로자 대비 실험군(8.16, CI:4.67-14.26)과 대조군(14.15, CI:5.93-33.74) 모두 증가했으며, 이중차분법 분석 결과 실험군이 대조군에 비해 -0.15점 더 낮게 증가한 것으로 나타났으나 유의한 차이는 없었다(p=0.917). 또한, 교육 이수군과 교육 미참여군을 나누어 층화 이중차분법 분석 실시 결과도 교육 이수군이 교육 미참여군에 비해 -1.07점 더 낮게 증가한 것으로 나타났으나 유의미하지 않았다(p=0.495). 본 연구는 대리운전 기사를 대상으로 일반임금근로자 대비 우울 증상 및 수면 장애의 연관성에 대해 조사하였고 건강 교육과 정보 제공이 대리운전 기사 우울 증상에 미치는 영향을 조사하였다. 실험군에게 건강 교육과 정보를 제공한 결과, 대조군에 비해 실험군이 우울 증상 점수가 더 적게 증가하였으나 유의미하지 않았으며 단순히 영상과 정보를 제공받은 교육 미 참여자와 건강 교육 영상을 이수한 교육 이수자의 우울 증상 변화 차이를 알아본 결과, 우울 증상 점수가 감소하지만 유의미하지 않았다. 이러한 결과는 단순히 교육 제공뿐만 아니라 실제 교육 이수가 이루어짐의 중요함을 시사한다. 더불어, 대리운전 기사를 포함한 플랫폼 노동자들을 대상으로 한 건강 관리 프로그램의 필요성을 강조하며, 이를 통해 플랫폼 노동자들의 건강과 안녕을 증진시킬 수 있는 추가 연구 및 교육 프로그램의 개발이 필요하다.
Background and Objectives of the Study With the rapid expansion of the digital platform-based sharing economy, the number of gig workers, referred to as "Replacement Driver," who perform shortterm tasks, is increasing. Among these platform workers, Replacement Driver constitute an important occupation, accounting for approximately 30% of all male platform workers. However, research on the health of Replacement Drivers is lacking, particularly regarding the association between depressive symptoms, sleep insomnia, and factors that may affect the mental health status of Replacement Driver. Although studies on the association between depressive symptoms and Replacement Drivers have been conducted in South Korea, research on the association with sleep insomnia and the effectiveness of health education and information provision for improving depressive symptoms is limited. Therefore, the purpose of this study was to assess the mental health status of Replacement Drivers, investigate the association between Replacement driving and depressive symptoms, sleep insomnia, and examine the effectiveness of health education and information provision in improving depressive symptoms among Replacement Drivers through an intervention study. Study Population and Methods In this study, a survey was conducted to evaluate the demographic, occupational characteristics, and health status of Replacement Driver, and Korea National Health and Nutrition Examination Survey Data (KNHANES) was used for comparative analysis with general paid workers. An on/offline survey was conducted targeting Korea Confederation of Trade Unions' Replacement Driver Division, resulting in 270 participants. Additionally, data from the 2022 KNHANES were utilized, including 1,001 male Paid workers. Furthermore, an intervention study was conducted to investigate the effectiveness of health education and information provision among Replacement Drivers, dividing them into experimental and control groups. The experimental group received health videos and information, while both groups underwent a second survey to assess changes in depressive symptoms after the intervention. Statistical analyses included T-test, Chi-square test, logistic regression, and Difference in Differences (DID) analysis to evaluate the intervention effect. Research Result Of the 270 replacement drivers who participated in the study, 49.6% were experiencing depressive symptoms and 27% were experiencing sleep insomnia. Of the 1,001 general paid workers, 12.4% were experiencing depressive symptoms and 5.8% were experiencing sleep insomnia. 63.7% of replacement drivers were lowincome with less than 40 million won per year, and 27.5% of general paid workers were classified as low-income. Replacement drivers had 6.97 times higher OR values for depressive symptoms (CI:5.14-9.44) than general paid workers, which was 8.15 times higher (CI:5.62-11.82) even after correcting all covariates. The OR value of sleep insomnia was also 6.02 times higher (CI:4.13-8.79) than that of general paid workers, and even after correcting all covariates, it was 4.85 times higher (CI:3.17-7.42). The OR values of depressive symptoms increased in both the experimental group (8.16, CI:4.67-14.26) and the control group (14.15, CI:5.93-33.74) compared to general paid workers after the intervention study, and as a result of the double-difference analysis, the experimental group increased -0.15 points lower than the control group, but there was no significant difference (p=0.917). In addition, the results of the stratified doubledifference analysis by dividing the group who completed education and the group who did not participate in education also showed that the group who completed education increased by -1.07 points lower than the group who did not participate in education, but it was not significant (p=0.495) Conclusion This study investigated the association between depressive symptoms and sleep insomnia in replacement drivers compared to general paid workers, and examined the impact of health education and information provision on depressive symptoms among replacement drivers. Results showed that providing health education and information to the experimental group resulted in less increase in depressive symptom scores compared to the control group, but this difference was not significant. Furthermore, analyzing the difference in depressive symptom changes between those who simply received videos and information and those who completed the education revealed a decrease in depressive symptom scores, albeit not statistically significant. These findings suggest that while health education and information provision may have a positive impact on the mental health of replacement drivers, the importance of actual education completion is underscored. Moreover, emphasizing the need for health management programs targeting platform workers, including replacement drivers, holds promise for enhancing their health and well-being. This calls for further research and the development of education programs to promote the health and well-being of platform workers.