Cited 0 times in
모유 수유와 초등학령기 지능발달의 연관성: 한국아동패널 자료를 이용하여
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 박윤선 | - |
dc.date.accessioned | 2025-04-18T05:04:50Z | - |
dc.date.available | 2025-04-18T05:04:50Z | - |
dc.date.issued | 2024-02 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/204776 | - |
dc.description.abstract | 연구 배경: 모유 수유와 아동의 지능발달 연관성은 여러 연구를 통해 지속적으로 보고되고 있으나, 모유 수유보다 다른 요인이 지능 발달에 더 큰 결정 요인으로 보고되기도 한다. 본 연구에서는 한국 아동 성장발달의 전향적 종단연구인 한국아동패널 자료를 사용하여 모유 수유와 초등학령기 지능발달의 연관성을 확인하고자 한다. 연구 방법: 2008년 출생하여 한국아동패널에 등록된 아동 2,150명 중 모유 수유 기간을 알 수 있고 초등학령기(만 8세 및 12세)에 지능발달 검사인 다요인 지능검사를 모두 실시한 1,139명을 대상으로 모유 수유와 초등학령기 지능발달의 연관성이 있는지를 경시적 자료의 분석 방법인 일반화 추정 방정식(GEE) 및 관찰연구의 인과성 추론을 위한 주변구조모형(MSM)을 적용하여 확인하였다. 연구 결과: 모유 수유 기간 4-18개월을 기준으로 다요인 지능검사 평균은 증가하다 감소하는 경향을 보였다. 일반화추정방정식(GEE) 및 주변구조모형(MSM) 모형은 모유 수유 기간, 아동 및 부모 관련 변수를 순서대로 추가 통제하여 구축하고 분석한 결과 모유 수유 기간 4-18개월일 때 대비 모유 수유 하지 않음, 3개월 이하 또는 18개월 초과일 때 지능검사 점수가 낮았고, 일부 모형을 제외하고 통계적으로 유의함을 확인하였다. 결론: 본 연구를 통해 모유 수유와 초등학령기 지능발달의 연관성이 있음을 확인할 수 있었고, 모유 수유 기간에 따라 지능지수가 증가하는 경향이 있으나 어느 시점에서 감소하는 경향이 있음을 확인하였다. Background: The association between breastfeeding and children's intellectual development has been consistently reported through various studies. However, some studies suggest that factors other than breastfeeding might have a greater impact on intellectual development. The aim of this study is to investigate the association between duration of breastfeeding and intellectual development during elementary school age using data from the longitudinal study of Korean children's growth and development, the Panel Study on Korean Children. Methods: Among 2,150 children born in 2008 and registered in the Panel Study on Korean Children a total of 1,139 children whose duration of breastfeeding was known and who took the Multi-Factorial Intelligence Test(M-FIT) at both ages of 8 and 12 were selected for analysis. To determine the association between duration of breastfeeding and intellectual development during elementary school age, Generalized Estimating Equations(GEE) for longitudinal data and Marginal Structural Models(MSM) for causal inference in observational studies were used. Results: Based on the duration of breastfeeding 4 to 18 months, the average scores of the Multi-Factorial Intelligence Test(M-FIT) tended to show an initial increase and followed by a decrease. The Generalized Estimating Equations(GEE) and Marginal Structural Models(MSM) models were analyzed by sequentially adding and controlling for confounding variables related to breastfeeding duration, child and parent. Compared to the duration of breastfeeding 4 to 18 months, intelligence test scores were lower in no more than 3 months or over 18 months of breastfeeding group. Excluding some models, the result was statistically significant. Conclusion: This research shows that there was an association between breastfeeding and intellectual development during elementary school age. While the intelligence scores tended to increase according to the duration of breastfeeding, a decrease in intelligence scores was observed at a certain point. | - |
dc.description.statementOfResponsibility | open | - |
dc.publisher | 연세대학교 대학원 | - |
dc.rights | CC BY-NC-ND 2.0 KR | - |
dc.title | 모유 수유와 초등학령기 지능발달의 연관성: 한국아동패널 자료를 이용하여 | - |
dc.title.alternative | Association between breastfeeding and intellectual development in elementary school age: Using the Panel Study on Korean Children | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.college | Graduate School of Public Health (보건대학원) | - |
dc.contributor.department | Graduate School of Public Health (보건대학원) | - |
dc.description.degree | 석사 | - |
dc.contributor.alternativeName | Park, Yoon Sun | - |
dc.type.local | Thesis | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.