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치과관련 인터넷 홈페이지의 특성 분석

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김빛나-
dc.date.accessioned2015-12-24T10:42:16Z-
dc.date.available2015-12-24T10:42:16Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137711-
dc.description보건관리전공/석사-
dc.description.abstract[한글] 본 연구는 우리나라 치과관련 홈페이지의 특성을 분석하고 개선방안을 제시하고자 하는 것이다. 인터넷 웹 검색엔진에서 치과를 검색어로 하여 317개의 치과관련 사이트를 대상으로 하였다. 연구내용으로는 각각의 홈페이지를 직접 방문하여 홈페이지의 구성 및 내용을 분석하고 특성을 알아본 후 일반 기업 및 병원 홈페이지의 특징적인 부분을 비교분석하였다. 1. 구조 분석 결과 첫째, 화면의 수는 11-15페이지(23.3%)가 가장 많았고, 최소한 5페이지 이상 이여야만 치과홈페이지의 기능을 수행할 수 있으나 화면의 수가 많은 경우 사용이 불편하였다. 둘째, 구조방식으로는 계층형 구조(81.4%)가 많았으며 이러한 계층형 구조에서는 특정 계층 에 속한 카테고리의 수(breadth)와 계층의 수(depth)간의 균형이 필요하다. 셋째, 화면은 동적이거나 3차원적인 화면보다 정적인 화면(91.2%)이 많아 동적이고 입체적이며 인터랙티브한 다양한 효과를 창출하기 위해 다양한 기술들의 활용이 요구된다. 넷째, 프레임의 유형은 차례와 머리글 42.0%, 차례 30.0%, 머리글 12.9%순으로 나타났다. 2. 내용 분석 결과 첫째, 치과소개부문 컨텐츠는 경영정보, 위치정보, 운영정보, 소식정보가 수록되어 있었으며, 치과의원이나 치과병원과 치과대학병원은 위치정보에 비중을 두고 있어 운영정보나 소식정보의 수록이 요구된다. 둘째, 진료안내부문에서는 일반진료에 대한 내용이 많았으며 치과병원과 치과대학병원은 치과의원에 비해 야간 및 휴일진료와 예약진료 안내가 많았다. 셋째, 홈페이지 운영자와 인터넷 접속자와의 커뮤니케이션으로 이메일(82.3%)과 Q&A(77.3%)를 많이 이용하고 있었다. 하지만 진료상담은 법률적인 분쟁의 소지가 있어 주의를 요한다. 넷째, 외부링크부문에서 치과관련사이트로 링크되는 웹사이트가 전체 30%에도 못 미쳐 이용자들을 대상으로 유용한 자료를 제공하는 부분이 미흡하다. 다섯째, 대부분 치과상식(83.6%)을 제공하고 있어 정보제공 목적으로 홈페이지를 활용하고 있다. 여섯째, 과대광고를 하는 홈페이지수가 전체의 49.2%로 진료과목 표기가 가장 많았으며 지역별로는 서울과 경기가 가장 많았다. 이는 의료광고 규제의 범위가 치과계의 현실을 적절히 반영하고 있지 못하고 있음을 보여준다. 3. 치과관련 홈페이지의 특성 첫째, 치과포탈사이트에서 홈페이지 만든 경우 동일한 컨텐츠와 디자인을 가진 곳이 있었다. 둘째, 네트워크나 프랜차이즈화로 홈페이지 상에서 다른 병원이나 한의원 및 치과병ㆍ의원과 링크할 수 있도록 되어 있었다. 셋째, 주소의 일관성이 없었다. 넷째, 일반인 들을 대상으로 치과상식 제공과 진료상담을 통한 정보제공 기능만을 하는 곳도 있었다. 다섯째, 치과홈페이지의 대부분은 단순하고도 정적인 화면만을 제공하고 있어 멀티미디어 요소의 활용이 요구하다. 여섯째, 주기적인 업데이트와 유지보수가 필요하다. 4. 치과 홈페이지의 개선방향 첫째, 치과홈페이지를 제작하는데 특화된 내용과 특징을 살리는 홈페이지 개발이 필요하다. 둘째, 3차원적 이미지나 멀티미디어 요소의 사용은 치과치료나 치과상식에 이해를 증진시키고 치과 홍보의 효과를 높일 수 있을 것이다. 셋째, 일반기업이나 병원에서 사용하 는 구인, 구매발주 시스템은 치과경영의 효율성을 증가시킬 수 있을 것이다. 넷째, 네트워크나 프랜차이즈로 묶인 치과병ㆍ의원들은 서로 상호 링크가 가능하도록 홍보용 배너를 제작하여 게재하고, 홈페이지 디자인을 통일하거나 공통된 로고를 사용한다면 이미지 확보와 홍보에 효과적일 것이다. 다섯째, 지도 검색기능, 인터넷 검사결과 조회시스템을 추가하면 편리할 것이다. 여섯째, 오락이나 게임 등 다양한 서비스를 제공한다면 치과병ㆍ의원의 이미지를 친화적으로 만들고, 재방문을 유도할 수 있을 것이다. [영문] The purpose of this study was to examine the characteristics of dental homepages in our country to discuss how they could be improved better. 317 dental Web sites were selected by using the Web search engine and inputting dental institution as a keyword. Every homepage was visited to analyze structure, content and features, and then a comparative analysis was made between business sector homepages and hospital homepages. The findings of this study could be described as below: 1. Structure First, the greatest percentage(23.3%) of the dental institutions investigated consisted of 11 to 15 pages. A dental homepage could function properly with 5 pages or more at least, but it wasn't convenient to use in case there were many pages. Second, the majority(81.4%) of the sites had an hierarchical structure. This type of structure needs to keep a balance between the breath of category of a specific hierarchy and the depth of the hierarchy. Third, there were more static screens(91.2%) than dynamic or three-dimensional ones. A wider variety of technology should be used to make the screen more dynamic, cubic and interactive to be more effective. Fourth, the most common frame type was the combination of content and introduction(42,0%), followed by a table of contents (30.0%) and introduction(12.9%) in the order named. 2. Content First, the introduction section provided news and information on management, location and operation. The dental clinics, dental hospitals and university dental hospitals placed more stock in explaining location, and they needed to additionally offer operation information and news. Second, treatment information was largely as sociated with general treatment, and the dental hospitals and university dental hospitals provided more information on night, holiday and appointment treatment, compared to the dental clinics. Third, e-mail(82.3%) and Q&A segment(77.3%) were mostly used as a communication means between the homepage operators and the Internet users. However, treatment counseling should be carefully done as it might possibly get involved in legal dispute. Fourth, concerning external link, the Web sites linked to dental sites just accounted for less than 30% of the total Web sites. This fact signified that the Internet users weren't yet provided enough useful information. Fifth, most of them(83.6%) offered general dental information. So it could be said that they set up the sites for the purpose of information supply. Sixth, 49.2% of the homepages included exaggerated ads. The treatment departments they covered were listed in most of the ads, and the geographic region where the dental institutions using exaggerated ads were located was Seoul and Kyonggi province. This showed that the medical advertisement regulation didn't allow for the realities of the dental circles properly. 3. Characteristics First, some of the homepages made by dental Portal site were identical in contents and design. Second, the introduction of network or franchise made it possible for them to be linked with other hospitals, herb clinics, dental hospitals or dental clinics. Third, there was no consistency in their domain names. Fourth, some sites just offered general dental information and treatment counseling. Fifth, most of the homepages were simple and static, and it's needed to utilize multimedia. Sixth, periodical updating and maintenance are required. 4. Reform Measures First, dental homepage should include differentiated, specialized content and features. Second, the use of three-dimensional image or multimedia would contribute to increasing people's understanding of dental treatment or general dental information and elevating the effectiveness of dental publicity activities. Third, the want ad and order system used by the business sector or hospital would serve to multiply the management efficiency of dental institutions. Fourth, dental hospitals and clinics that belong to the same network or franchise need to make publicity banner for feasible mutual link, and the use of the same homepage design or common logo would be effective for better image and publicity activities. Fifth, it would be convenient to add the map search function or inquiry system. Seventh, if multiple types of services, such as entertainment or game, are prepared, it would be possible for dental institutions to project a better image and to induce visitors to hit the sites again.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 관리과학대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title치과관련 인터넷 홈페이지의 특성 분석-
dc.title.alternative(An) analysis of the features of dental homepages.-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameKim, Bit Na-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis

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