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건강신념모델을 이용한 대학생의 음주관련요인분석

DC Field Value Language
dc.contributor.author채효숙-
dc.date.accessioned2015-12-24T09:30:39Z-
dc.date.available2015-12-24T09:30:39Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135915-
dc.description지역사회간호학과/석사-
dc.description.abstract[영문] [한글] 본 연구는 대학생들의 음주실태 및 음주와 관련된 요인을 건강신념모델을 이용하여 분석 함으로써 음주행위에 영향을 주는 요인을 규명하여 대학생들의 절주 보건교육의 기초 자 료를 제공하기 위하여 실시되었다. 연구의 대상자는 서울시내에 소재하는 1개 4년제 대학교에 재학중인 학생 500명을 대상 으로 하였다. 자료수집기간은 2001년 10월 22일부터 10월 31일까지 자기기입식 설문조사 방법으로 수집하였으며 수집된 자료 중 불충분한 자료를 제외한 480부를 분석하였다. 자료분석은 SAS통계프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 표준편차, T-test, Anova, chi-s quare test, 상관계수, logistic 회귀분석 등의 통계방법을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대상자의 특성은 남자 333명(69.4%) 여자 147명(30.6%)이었고, 연령별로는 22-25 세가 201명(41.8%)으로 가장 많았으며, 18-21세 151명(31.5%), 26세 이상이 128명(26.7%) 순이었다. 학년별로는 1학년 10.8%, 2학년 15.6%, 3학년 23.3%, 4학년 16.0%, 대학원생 3 4.2%로 구성되었다. 둘째, 대상자의 성별에 따른 음주실태를 보면 음주율은 69.6%(남자 72.4%, 여자 63.3%) 이었고, 음주빈도는 월 2-4회가 남자 49.6%, 여자 55.1%로 가장 많았다. 주량은 2홉 소주 반병이상이 남자 71.1%, 여자 52.4%이었고, 과음하는 경우는 일년에 3회 이내가 남자 38 .7%, 여자 35.4%이었으며, 음주시작시기는 대학 때가 남자 53.0%, 여자 70.8%이었다. 셋째, 음주 여부와 친구와의 관계에서 친구의 음주빈도가 한 달에 1번 이상 술을 마시는 친구를 가진 사람이 음주군의 경우 75.5%이었고, 친구의 수와의 관계에서도 음주군의 경 우 85.3%가 3명 이상의 친구를 가지고 있는 것으로 친구의 음주빈도와 친구의 수가 많을 수록 음주를 많이 하는 것으로 나타났다. 넷째, 대상자들이 음주행위에 대하여 인지한 건강신념변수와의 관계에서 민감성은 유익 성, 심각성과 순상관관계를, 유익성은 심각성과 순상관관계를, 자기효능감은 절주의 장 애성과는 역상관관계를, 심각성과는 순상관관계를 보였다. 다섯째, 음주여부와 건강신념변수간에 차이가 있는지를 알아 본 결과, 절주의 유익성과 자기효능감이 낮을수록, 절주의 장애성이 높을수록 음주를 하는 것으로 나타났다. 여섯째, 대상자의 음주행위에 영향을 미치는 변수를 파악하기 위하여 로지스틱 회귀분석 을 한 결과 유익성, 장애성, 자기효능감, 흡연, 친구의 음주빈도가 유의한 변수로 나타났 다. 절주의 유익성이 낮을수록(0.857배), 절주의 장애성이 높을수록(1.343배), 자기효능 감이 낮을수록(0.859배), 흡연을 안 할수록(0.538배), 친구의 음주빈도가 많을수록(2.634 배) 음주를 할 가능성이 높았다. 이상의 연구결과에서 대학생의 음주예방을 위해 건강에 대한 관심과 절주의 유익성, 술 을 잘 거절할 수 있다는 자기효능감을 높일 수 있는 절주교육프로그램 개발이 필요하고 신입생 오리엔테이션프로그램에 절주홍보 교육프로그램을 포함시킬 것을 제언한다. -------------------- 주요용어 : 건강신념모델, 자기효능감, 대학생, 음주 Factors influencing Drinking Behaviors of college students using Health Belief Model This study attempts to examine the factors which have an influence on alcoholic behaviors and provide basic information for health education process on moderation in drinking in order that university students cut down on their drinking, by analyzing university students' alcoholic behaviors and the factors concerning about drinking with Health Belief Model. The data were collected by self-questionnaire method from university students who attend the university located in Seoul for period between Oct. 22, 2001, and Oct. 31, 2001. For the analysis only 480 samples were used leaving out the rests due to incomplete or invalid answers. To analyze the data, frequency, percentile, deviation, T-test, Anova, chi-square test, correlation coefficient and logistic regression analysis are used by the SAS(Statistical Analysis System) program. The results of this study are as follows. 1. The characteristics of respondents is that there are 333 men(69.4%) and 147 women(30.6%), and there are 201 persons(41.8%) whose age is 22~25, 151 persons(31.5%) whose age is 18~21, 128 persons(26.7%) whose age is over 26. The respondents consist of 10.8% freshmen, 15.6% sophomore, 23.3% junior, 16.0% senior, 34.2% graduate students. 2. Alcoholic behaviors showed that the drinking rate is 69.6%(the mans rate is 72.4% and the woman's rate 63.3%). In drinking frequency, the 49.6% man of respondents and the 55.1% woman of respondents drink 2-4times a month. In average drinking capacity, the 71.1% man and the 52.4% woman drink more than a half of the soju. In binge drinking frequency, the 38.7% man of respondents and the 35.4% woman of respondents overdrink 3 times a year, and the 53.0% man of respondents and the 70.8% woman of respondents start to drink when they are freshmen. 3. In friend's influence, the rate of person who has friends whose drinking frequency is more than once a month is 75.5% in drinking group. In the number of friends, the 85.3% person in drinking group has more than 3 friends. The higher friend's drinking frequency and the more the number of friend are, the more someone has a drink. 4. In correlation among the health belief variables which were perceived by respondents, sensitivity is positively correlated with benefits and seriousness, and benefits are positively correlated with seriousness, and self-efficacy is negatively correlated with barriers and positively correlated with seriousness. 5. In difference between drinking and the health belief variables, the lower the level of benefits from moderate drinking and self-efficacy is, and the higher the level of barriers from moderate drinking is, the more someone have a drink. 6. In terms of the results from logistic regression analysis, benefits, barriers, self-efficacy, smoking and frequency of friend's drinking are statistically significant the variables which affect drinking behaviors. The lower the level of benefits(0.857 times) from moderate drinking, and the higher the level of barriers(1.343 times), and the lower the level of self-efficacy(0.859 times), and the lower the level of smoking(0.538 times), and the higher friend's drinking frequency(2.634 times), the higher the drinking probability is. From the results of this study, it is necessary that the education programs of moderate drinking, which will pay more attention to health concerning, benefits from moderate drinking, and refusal self-efficacy, develop for university students' drinking prevention. And the promotional education program of moderate drinking must be involved in orientation program.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title건강신념모델을 이용한 대학생의 음주관련요인분석-
dc.title.alternativeFactors influencing drinking behaviors of college students using health belief model-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameChai, Hyo Sook-
dc.type.localThesis-
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

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