923 471

Cited 0 times in

우리 나라의 산업위생 교과과정 및 자격시험 과목 현황

DC Field Value Language
dc.contributor.author김태호-
dc.date.accessioned2015-11-22T07:19:46Z-
dc.date.available2015-11-22T07:19:46Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127611-
dc.description산업보건학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 우리나라의 산업위생분야는 1981년도에 산업안전보건법이 공포된 이후에 본격적으로 활성화되기 시작하였다. 이에 따라 대학 및 대학교의 산업위생 관련 학과 및 교과목의 신설이 활발하게 이루어졌다. 그러나 최근에 와서는 점차 축소되어 일부 대학 및 대학교에서만 그 명맥을 유지하고 있다. 이에 본 연구는 우리나라 대학(12개학과) 및 대학교(10개학과)의 산업 위생관련학과에서취급하고 있는 교과목의 현황과 산업위생관련 자격시험 과목과의 관련성을 비교하고 산업위생 교과정의 문제점을 파악하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 대학에서 취급하는 교과목의 총수는 384개였으며 이중 환경분야가 전체의 33.1%(127과목)로 가장 많았고 산업위생분야는 27.1%(104과목), 산업안전분야 14.3%(55과목), 식품및 일반보건 10.6%(41과목), 소방분야 1.6%(6과목) 그리고 기타가 13.3%(51과목)이었다. 2. 대학교에서 취급하는 교과목의 총수는 385개 과목이며 이중 환경분야가 전체의 43.9%(169과목)로 가장 많았고 산업위생분야는 29.3%(113과목), 산업안전은 7.0%(27과목), 식품 및 일반보건은 8.1%(31과목) 그리고 기타가 11.7%(45과목)이었다. 3. 대학에서 취급하고 있는 교과목의 명칭 수는 전체 219개였으며 이 중 환경분야가 전체의 32.9%(72과목)로 가장 많았고 산업위생분야는 21.9%(48과목), 산업안전은 16.9%(37과목), 식품 및 일반보건은 11.9%(26과목), 소방분야 2.7%(6과목) 그리고 기타 13.7%(30과목)이었다. 4. 대학교에서 취급하고 있는 교과목의 명칭 수는 전체 246개 과목이었으며 이중 환경분야가 전체의 43.5%(107과목)로 가장 많았고 산업위생분야는 23.9%(59과목), 식품 및 일반보건이 13.0%(32과목), 산업안전 9.4%(23과목) 그리고 기타 10.2%(25과목)이었다. 5. 대학 및 대학교에서 취급되는 교과목중 산업위생학, 산업환기, 작업환경측정 및 평가는 자격시험과목과의 일치율이 90% 이상이었으나 보호구, 노동생리, 직업성질환, 유해물질관리, 건강증진, 물리적 유해인자 등은 40%미만이었다. 결론적으로 대학 및 대학교에서 다루고 있는 산업위생분야 교과목은 타 분야의 교과목에비해 과목명칭 수 및 전체 취급숫자에서 뒤떨어져 있으며, 산업위생관련 자격시험의 시험과목과도 차이가 있었다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 산업위생학회 및 관련단체에서 대학 및 대학교의 교과정과 자격시험 출제기준의 문제점을 파악하여 새로운 환경변화에 대응할 수 있는 교과목의 방향 제시가 필요하다. [영문] Since the Occupational Safety and Health Law has been published in 1981, the industrial hygienic area started to be activated. Many colleges and universities have set the departments and curriculum related to this field, but there remains at only a few schools including Kyung In Women's College, In Je University, etc. Therefore, this study is to survey the kinds and handling status of the curriculum included in the curricula of the departments relating to the industrial hygienics at the colleges (12 departments) and the universities(10 departments) in Korea, and to identify the handling level of the concerned curriculum through comparison with the curriculum prescribed in the standards on the examinations for the license relating to industrial hygiene, of which the results are as follows: 1. Total number of curriculum types handled in the colleges is 384, of which 127 curriculum are of the environment area accounting for 33.1%, 104 curriculum of the industrial hygiene area being 27.1%, 55 being of the occupational safety area, 41 being of foods and general health area, 6 being of fire protection, and 51 being of others. 2. Total number of curriculum types handled in the universities is 385, of which 169 curriculum are of the environment area accounting for 43.9% being at the first rank, 113 being of the industrial hygiene area accounting for 29.3%, 27 being of the occupational safety area, 31 being of the foods and general health area, and 45 being of others. 3. Total number of curriculum titles handled in the colleges is 219, of which 72 curriculum accounting for 32.9% are of the environment area being at the first rank,48 of 21.9% being of the industrial hygiene area, 16.9% of the occupational safety,11.9% of the foods and general health, 2.7% of the fire protection area, and 13.7% of others. 4. Total number of curriculum titles handled in the colleges is 246, of which 107 curriculum accounting for 43.5% are of the environment area being at the first rank, 59 of 23.9% being of the industrial hygiene area, 13.0% of foods and general health, 9.4% of the occupational safety, and 10.2% of others. 5. Among the curriculum prescribed in the standards on the examinations for the industrial hygienic engineer's license, industrial hygiene, industrial ventilation, the working environment measurement/assessment are being handled above 90%. however, personal protective appliances, labor physiology, physical harmful factors,health promotion, etc. are being handled at low level below 40%. To conclude, the curriculum relating to the industrial hygiene are behind other environment-related curriculum, etc., in the number and handling level, and the curriculum prescribed in the standards on examinations for the industrial hygienic engineer's license are being handled at low level, and the speed responding to the environmental changes is also low. Therefore, it needs to include the curriculum demanded by the concerned people in the curricula of the colleges/universities and in the examinations for the industrial hygienic engineer's license, together with the existing curriculum.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title우리 나라의 산업위생 교과과정 및 자격시험 과목 현황-
dc.title.alternative(The) current status of curricula related to industrial hygiene and qualified examination in Korea.-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameKim, Tae Ho-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.