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병원의 컨설팅 서비스 이용에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author김혜경-
dc.date.accessioned2015-11-22T07:18:51Z-
dc.date.available2015-11-22T07:18:51Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127579-
dc.description국제보건학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 지난 20년 동안 양적으로나 질적으로 크게 성장한 우리나라 병원은 IMF경제위기로 시작된 경제성장의 둔화와 사회전반에 걸친 개혁정책, 의약분업의 실시 및 의료시장 개방 등 내·외부적 환경변화 속에서 생존과 발전을 위해 고심하고 있다. 따라서 그 동안 비합리적이고 무계획적으로 운영해오던 병원경영을 체계적이고 과학적인 사고에 의해 경영하려는 사고의 대전환이 요구되고 있으며 이를 위해 많은 의료기관들이 경영컨설팅을 도입·활용하고 있다. 하지만 아직까지 병원경영컨설팅에 대한 체계적인 연구가 부족하여 효과적인 병원컨설팅의 도입과 적용에 어려움이 많다. 이 연구의 목적은 우리나라 병원의 경영컨설팅서비스 이용현황과 서비스이용에 영향을 미치는 요인을 분석하여 향후 병원산업 활성화를 위해 병원 및 컨설팅업체가 나아갈 방향을 제시하고자 한다. 연구대상은 2001년 4월 현재 대한병원협회에 등록되어 있는 941개의 병원 중 설문에 응답한 121개 병원이며 병원의 경영컨설팅 수행경험유무에 따라 경험이 있는 병원의 경우 컨설팅 결과에 대한 만족도, 이용현황 및 컨설팅 재수행 의사를 질문하였고, 경험이 없는 병원의 경우 향후 컨설팅 의뢰의사를 조사하였다. 연구결과로는 설문에 응답한 병원의 30.0%이상이 1회 이상 경영컨설팅을 수행한 경험이 있으며 병원형태와 병상수, 진료과목수, 개원연도 및 설립형태, 그리고 소재지역과 매출규모가 컨설팅 경험에 유의한 영향을 미치는 것으로 검증되었다(p<0.05). 컨설팅 수행 경 험이 있는 병원 중 향후 컨설팅 재수행 및 추천의사를 가진 병원은 36.1%로 나타났고 컨설팅 수행경험이 없는 병원의 52.4%가 앞으로 컨설팅 의뢰의사가 있다고 응답하여 2년 전 조사결과보다 증가된 양상을 보여주었다. 대상병원의 대부분은 병원의 순수익률이 감소되는 추세에 있을 때 컨설팅을 수행한 것으로 나타났으며 주로‘병원경영진단’과‘경영전략수립 및 조직·인력관리’분야의 컨설팅 서비스를 수행한 것으로 나타났다. 경영컨설팅에 대한 전반적인 만족도는 5점 만점에 3.1점으로‘보통’이상의 만족도를 보여주고 있다. 컨설팅 수행경험 유무를 불문하고 대상병원들이 가장 선호하는 컨설팅 기관은‘병원컨설팅 전문회사’로‘컨설팅 기관의 전문성 때문’에 선택했다는 응답이 가장 많았고 향후 경영컨설팅을 가장 많이 필요로 하는 분야는 병원의 장단기적인 수익향상을 위한‘경영전 략과 비전수립’등 포괄적인 경영컨설팅이라고 조사되었다. 컨설팅을 의뢰할 의사가 있는데도 아직까지 컨설팅을 수행하지 않은 이유로‘경영컨설팅의 필요성을 느끼지 못했다’는 의견과‘경영컨설팅에 대한 인식 부족 때문’이라는 응답 이 가장 많아 앞으로 병원들의 경영컨설팅에 대한 요구를 컨설팅 수행으로 전환하기 위해 병원경영컨설팅에 대한 업계의 지속적인 홍보와 마케팅이 필요하다는 것을 보여주었다. [영문] The health care market of Korea confronts dramatic policy changes such as the separation of dispensary from medical practice, market opening. Therefore hospitals are suffering from the severe competitions and less profitability. However, the current situations of medical field in Korea rather offer more opportunities to consulting firms for reinforcing the efficacy and competitiveness of hospitals, activating successful win-win strategy of the healthcare industry. Due to the lack of study on the hospital consulting, it is very difficult for hospitals to induce and apply effective hospital consulting into their systems. The purpose of this study is to analyze the utilization of hospital consulting services and find the primary factors, therefore it could suggest the better direction for hospitals as well as hospital consulting firms to get activated accordingly. The survey in this study was done to 941 hospitals registered to the Korea Hospital Association(April, 2001). Among those hospitals the study was mainly based on 121 hospitals who faithfully replied to a set of questionnaires. The questions are structured with asking the opinion for the outcomes, current utilization and future demand for consulting services. The research showed that more than 30% of the hospitals have at least one experience of receiving consulting services. It is verified that following 7 factors have important effects on consulting experiences; type of hospital, the number of beds, the number of departments, the time and type of establishment, the location, and the scale of sales. 36.1% of consulting-experienced hospitals and 52.4% of consulting -inexperienced hospitals showed their future demands for consulting services, which has been increased as compared with the result in 1999. Most of the hospitals on this study have requested the service of hospital consulting in the time of decreasing their revenue.‘Hospital management diagnosis’,‘Management strategy and Operating organization and human resources’were the most preferred parts of consulting services. The general evaluation for the consulting outcomes showed an average mark of 3.1(when full mark is 5.0). Regardless of consulting experience, the most preferable consulting firm was‘Hospital specialized consulting firm’mainly due to their professional knowledge for hospitals. Most of hospitals need comprehensive management consulting like‘Establishing management strategy & vision for increasing hospital's profitability both in the long and short period of time. According to this study, the reasons for not using consulting services even though they had a clear demand were as follows; no need for management consulting, the lack of recognition of consulting services. This study showed that continuous public relations and marketing about hospital management consulting are needed for better understanding and effective utilization for hospital management.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title병원의 컨설팅 서비스 이용에 관한 연구-
dc.title.alternative(The) study on the utilization of hospital consulting services.-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameKim, Hyei Kyoung-
dc.type.localThesis-
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

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