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경수손상자의 의자차 추진력과 지구력

Other Titles
 (The) force and endurance during wheelchair propulsion in persons with cervical cord injuries. 
Authors
 이미영 
Issue Date
2001
Description
보건정책 및 관리학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 경수손상자의 의자차 손잡이에 가해지는 추진력과 지구력을 측정하여 신경학적 손상 부위별 차이를 평가하고 지속적인 의자차 추진력을 유지하는데 기여하는 요인을 분석하여 경수손상자의 포괄적인 재활에 도움을 주고자, 2001년 3월부터 4월까지 아주대 의료원과 국립재활원 작업치료실에서 BTE work simulator를 이용하여 경수손상자 17명을 대상으로 의자차 추진력과 지구력을 측정하여 다음과 같은 결과를 얻었다.

1. 의자차 추진력 중 경수 6번 손상자의 평균 최대 등척성 힘은 15.58±8.92 Nm이고, 경수 7번 손상자는 24.20±5.41 Nm, 경수 8번 손상자는 37.43±8.79 Nm로 신경학적 부위가 낮아질수록 유의하게 증가하였다(p<0.001).

2. 의자차 추진력 중 경수 6번 손상자의 평균 최대 등장성 힘은 6.80±4.78 Nm이고, 경수 7번 손상자는 15.55±8.04 Nm, 경수 8번 손상자는 28.68±9.75 Nm로 신경학적 부위가 낮아질수록 유의하게 증가하였다(p<0.001).

3. 경수 6번 손상자의 평균 지구력 일의 양은 320.07±196.70 Joules이고, 경수 7번 손상자는 845.50±512.27 Joules, 경수 8번 손상자는 898.00±292.74 Joules로 신경학적 부위가 낮아질수록 유의하게 증가하였다(p<0.001).

4. 직업이 있는 경수손상자들의 의자차 추진력은 직업이 없는 손상자들에 비하여 손상 부위별로 유의하게 높았다(p<0.05).

5. 실외 의자차 보행을 하는 경수손상자들의 의자차 추진력 중 최대 등척성 힘은 실외 의자차 보행을 하지 않는 손상자들에 비하여 손상 부위별로 유의하게 높았다(p<0.05).

6. 의자차 미는 운동만을 하는 경수손상자들의 의자차 추진력 중 최대 등척성 힘은 관절 운동을 하는 손상자들에 비하여 손상 부위별로 유의하게 높았다(p<0.05).

7. 폐활량은 최대 등척성 힘(p<0.001), 최대 등장성 힘 및 지구력 일의 양과 유의한 순상관 관계가 있었다(p<0.01). 1일 실내 의자차 사용 시간은 최대 등장성 힘(p<0.05) 및 지구력 일의 양과 유의한 순상관 관계가 있었다(p<0.01). 1일 실외 의자차 사용 시간은

최대 등척성 힘과 유의한 순상관 관계가 있었다(p<0.01). 1일 실내외 의자차 사용 시간은 최대 등척성 힘, 최대 등장성 힘 그리고 지구력 일의 양 모두 유의한 순상관 관계가 있었다(p<0.001).

본 연구의 결과에서 의자차 추진력은 사회 활동과 관계된 요소와 관련이 많아 BTE work simulator 등을 이용한 의자차 추진 훈련은 의자차 추진 능력이 제한되어 사회 활동에 어려움이 있는 경수손상자들의 지역사회 통합을 돕는데 필요한 훈련을 할 수 있을 것으로 생각된다. BTE work simulator는 의자차 추진이 의존적이고 재활치료 시기에 있는 경수손상자들의 의자차 추진 능력과 상지 기능을 향상시키기 위하여 이용할 수 있으며, 조기에 의자차 추진 능력 훈련을 통해 재활을 촉진시킬 수 있다.

이상의 결과로 경수손상자들의 보행 능력 중 가장 큰 비중을 차지하는 의자차 보행 능력은 집 안에서 뿐 아니라 사회 활동과도 밀접한 관련이 있는 요소로 BTE work simulator 등을 이용한 의자차 추진 훈련은 경수손상자들의 삶의 질을 향상시키는데 도움을 줄 수

있을 것으로 생각한다.

[영문]

This study was carried out to help the comprehensive rehabilitation of cervical cord injuries by measuring propulsion force and endurance on their wheelchair hand-rims, predicting the differences between neurological levels and analysing the

factors which contributed to maintain the wheelchair propulsion force.

The BTE work simulator was used on 17 cervical cord injuries to test the force and endurance during wheelchair propulsion in the occupational therapy room of the National Rehabilitation Center and the Ajou University Hospital.

The results were as follows:

In general wheelchair propulsion force and endurance showed significant differences between neurological levels and types of the life style. And the lower the level were the strength and endurance were higher.

1) The mean maximum isometric strengths of C6, C7, C8 were 15.58±8.92 Nm, 24.20±5.41 Nm, 28.68±9.75 Nm (p<0.001).

2) The mean maximum isotonic strengths of C6, C7, C8 were 6.80±4.78 Nm, 15.55±8.04 Nm, 28.68±9.75 Nm (p<0.001).

3) The mean endurance of C6, C7, C8 were 320.07±196.70 Joules, 845.50±512.27 Joules, 898.00±292.74 Joules (p<0.001).

4) The wheelchair propulsion force of cervical cord injuries showed statistically significant differences between those with and without jobs (p<0.05).

5) The outdoor wheelchair users showed significantly high maximum isometric strengths compared to the indoor users (p<0.05).

6) The maximum isometric strengths were significant high among the wheelchair propulsion exercise group compared to the ROM exercise only group (p<0.05).

7) The vital capacity significantly correlated to the maximum isometric strength (p<0.001), the maximum isotonic strength and the endurance (p<0.01). The daily indoor wheelchair usage highly correlated with the maximum isotonic strength (p<0.05) and the endurance (p<0.01). The daily outdoor wheelchair usage also showed a strong correlation with the maximum isometric strength (p<0.01). The daily indoor/outdoor wheelchair usage is significantly correlated to the maximum isometric strength, the maximum isotonic strength and the endurance (p<0.001).

The BTE work simulator can be used to improve the wheelchair propulsion ability and skills of cervical cord injuries during rehabilitation period. Also it can accelerate the rehabilitation process through wheelchair propulsion exercises in an early stage. In addition the wheelchair propulsion exercise using the BTE work simulator is advantageous to cervical cord injuries integrating into the community with less difficulties. The wheelchair propulsion exercise is one of the most

important rehabilitation procedures for the cervical cord injuries to improve their indoor and outdoor community activities. The wheelchair propulsion exercise using

the BTE work simulator can improve the quality of life of cervical cord injuries.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127578
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