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메디칼 스킨케어에 대한 인식과 지불의사(WTP) 가격 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author김영미-
dc.date.accessioned2015-11-21T07:01:01Z-
dc.date.available2015-11-21T07:01:01Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123417-
dc.description국제보건학과/석사-
dc.description.abstract[한글]연구의 배경 및 필요성 : 현대인들의 생활패턴 및 환경이 변화하면서, 비만 및 당뇨를 비롯한 만성질환과 질병예방을 위한 일상생활에서의 건강증진 및 미용에 대한 요구가 높아지게 되었다. 미국에서는 이러한 현대인들의 요구에 맞춰서 메디칼 스파 영역이 급속도로 확산되고 있으며, 한국에서는 2000년 7월 의약분업을 기점으로 하여 메디칼스킨케어라는 새로운 미용치료가 빠르게 확산되었다. 본 연구에서는 메디칼 스파와 스킨케어의 의학적 활용에 대한 문헌고찰과 더불어 한국에서 실제적으로 일반인들이 받아들이고자 하는 수용가치, 즉 지불의사(WTP) 가격을 조사 연구하고자한다.연구대상 및 방법 : 연구대상은 서울시에 거주하는 일반인들을 대상으로 메디칼 스킨케어(MSC)에 대한 지불의사(WTP) 가격의 도출인데, 서울시에 있는 25개구의 인구비율에 따라 500명을 할당하여 일대일 개인 면접방법으로 설문조사를 실시하여 여자 452명과 남자 148명의 응답 자료를 얻어 분석하였다. 메디칼 스킨케어는 다양한 서비스 항목들로 이루어져있어 이중 대표적이라 할수 있는 여드름 MSC 와 기미 MSC에 대한 WTP 가격을 종속변수로 정하였다. 자료 분석은 설문지에 있는 내용을 빈도분석 하였으며, 지불의사(WTP)가격에 대해서는 단변량 분석으로 평균가격과 분포상태를 알아보았다. 대상자의 특성에 따른 WTP 가격의 비교를 위해, 조사대상자를 인구사회학적 특성, 피부질환의 유무와 보험적용에 대한 관심도, 그리고 KAP(지식, 태도, 경험)모형으로 크게 3가지로 분류하여 독립변수들을 선정하였으며, 각 변수내의 그룹간 WTP 가격의 차이를 카이제곱 검정을 통해 비교분석하였다. 그리고 WTP 가격에 영향을 줄 수 있는 변수(요인)들을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 여드름 MSC WTP 가격과 기미 MSC WTP 가격 모두에 가장 큰 영향을 주는 변수가 ‘이들에 대한 경험의 유/무’ 였기 때문에, 이에 대한 심층 분석을 위해 경험의 유/무를 다시 종속변수로 하여 이에 영향을 주는 요인(변수)들의 분석을 위해 로짓회귀분석을 실시하였다.결과[여드름 MSC WTP 가격]본 연구에서 여드름 MSC WTP 평균가격은 26,676원이였고, 제시된 지불의사가격을 누적 백분율로 계산한 수요곡선을 보면 여드름 치료비용이 2만-4만원 가격대에서는 조사된 대상자 중 52.84%가 지불의사가 있으며, 4만-8만원 가격대에서는 17.3% 정도가 지불의사가 있다. 여드름 MSC WTP 가격의 결정요인으로는 이변량 분석에서는 결혼여부, 학력, 직업, 피부질환의 유무, 지식, 태도, 경험 등이 유의했으며, 다변량 분석에서는 태도(필요도)와 경험만이 유의했고, 특히 MSC 경험과 여드름 MSC 경험의 경우에는 통계학적으로 모두 매우 유의(p<.0001) 하다는 결과가 나왔다. 필요도가 높은 그룹은 필요도가 보통이다의 그룹보다 3,992원 정도 높았고, 불필요하다는 그룹보다는 4,695원 정도가 높았으며, MSC 경험그룹은 비경험 그룹보다 11,169원 높았고, 여드름 MSC 경험 그룹은 비경험 그룹보다 10,779원 높았다. WTP가격의 결정요인에 대한 심층 분석을 위해 경험의 유무를 종속변수로 하여 분석한 결과 피부질환의 유무와 지식(인지도)이 주요변수였고, 특히 피부질환의 유무가 이변량과 다변량 분석 모두에서 매우 유의하다는 결과가 나왔다.[기미 MSC WTP 가격]기미 MSC WTP 평균가격은 34,972원 이였고, 제시된 지불의사가격을 누적백분율로 계산한 수요곡선을 보면, 기미 치료비용이 3만-5만원 가격대에서는 45%정도가 지불의사가 있고, 5만-10만원 가격대에서는 18% 가량, 10만-15만원의 가격대에서는 3.7%가 지불의사가 있는 것을 볼 수 있다. 기미 MSC WTP 가격의 결정요인으로는 본인이 기미피부인 경우와, KAP 모형의 변수들, 즉 지식, 태도, 경험이 이변량 분석에서 유의했으며, 다변량 분석에서는 오직 MSC 경험과 기미 MSC 경험만이 매우 유의하다는 결과(p<.0001)를 얻었다. WTP 값이 MSC를 경험한 그룹은 비경험 그룹보다 16,695원 높았으며, 기미 MSC 경험 그룹은 비경험 그룹보다 30,689원 높았다. 추가적으로 기미 MSC 경험의 유무에 대한 분석 결과인구사회학적 특성에서는 결혼여부, 소득과 직업이 유의했으며, KAP 모형에서 지식(인지도)과 태도(필요도)가 매우 유의했으며, 특히 피부질환 중, 본인이 기미피부인지의 여부가 매우 유의하다는 결과가 나왔다.고찰 및 결론여드름 MSC WTP 와 기미 MSC WTP 의 평균가격은 각각 26,676과 34,972원이였는데, 이는 현재의 시장가격보다 약간 낮게 제시된 금액이지만, 현재 병원에서 가장 많이 행해지고 있는 기본치료 비용의 범주에 속해있어 비교적 WTP 가격이 현실적으로 제시되었다고 볼 수 있다. 지불의사 가격의 분포를 백분율로 계산한 수요곡선을 보면 여드름 MSC의 2만-4만원 가격대와 기미 MSC 3만-5만원 가격대를 포함하여 그 이상의 높은 가격대 에서의 지불의사를 가진 대상자가 여드름 MSC는 53%, 기미 MSC는 45% 정도였다. 이는 일반인들의 절반정도가 현재의 MSC의 실질적 가치를 인정하고 수용하려는 태도를 가지고 있다고 해석할 수 있다. 경험자의 경우에는 여드름 MSC에 대해서는 응답자의 82% 정도가 현재의 시장 가격 범주 이상의 가격대에서, 기미 MSC에서는 90%이상이 현재의 시장가격 범주 이상의 가격대에서 지불의사를 보이고 있다. 이는 경험자들이 시장정보에 많이 접해서 가격의 수준을 이미 알고 있기 때문이기도 하겠지만, 경험한 후에도 그 가격을 지불할 의사가 여전히 있다는 것은 현재 병.의원에서 제시되고 있는 가격수준의 가치를 실질적으로 입증해주는 결과라 할 수 있다.부록에 실린 남자 여드름 MSC WTP 가격은 24,595원으로 여성에 비해 낮게 제시되었지만 MSC에 대한 인식, 경험 그리고 WTP 가격에 영향을 주는 인구사회학적 특성에서의 변수들에 대한 결과가 여성응답자들의 분석자료와 비교적 유사하게 나와, 남성들도 MSC에 대해 관심을 가지고 필요로 하고 있다는 사실을 확인할 수 있었다. [영문]Background: Recently the new medical demand for chronic disease like obesity & diabetes, daily health improvement and beauty therapy have been increasing rapidly. With meeting this demand of the modern people, the Medical Spa industry in USA is spreading fast all over and also in Korea, the new concept, Medical Skincare has been spreading unusually fast since "Segregation of dispensing from prescribing" in July, 2000. In this study, we investigated the value of WTP (willingness to pay) which the koreans actually accept as the monetary value for the Medical Skin Care, as well as the literature research about the Medical Spa & Skincare in the aspect of clinical use and study.Subject and Method: This study aimed to elicit willingness to pay (WTP) values of Acne Treatment and Melasma Treatment, the two representative services in the Medical Skin Care, with using a CVM (contigent valuation method). We developed a questionnaire based survey for 500 people who were residing in Seoul city, with the mothod of direct interview by person to person, and we obtained the data for 352 women and 148 men assigned proportionally according to the population rate of 25 districts in Seoul area. In data analysis, we did the frequency analysis about the basic data of all survey respondents, and for the value of WTP, we elicited the mean amount and distribution chart. For comparision according to the character of each respondant, we classified the independant variables into three catagories, the basic social character, the related diesease condition, and KAP mode(Knowledge, Attitude and Practice), then we did the divariate analysis with Chi Square(χ2) and for demonstrating the determinants influencing the monetary value of WTP, we continued for multivariate analysis with Multi Regression. In the result, the most significant variable was found as Practice(Experience), thus for the deepper analysis, we went further to find determinants for the Experience-variable by Binary Logistic Regression.Result[Acne Medical Skin Care WTP Value]The mean amount of Acne MSC WTP was ?26,676(U$30.00), and the demand curve chart shows that 52.84% respondants have the willingnessto pay at the cost between ?20,000 to ?40,000 and 17.3% respondants have WTP between ?40,000 to ?80,000, In the Chi Square analysis, the significant determinants of Acne MSC WTP were Mariage State, School Background, Occupation, Disease condition, Knowledge, Attitude, MSC-Experience and Acne MSC Experience, and in the Multi Regression analysis, only Attitude(Need) and both MSC-Experience & Acne MSC- Experience turned out most significant. The WPT amount in the group with high need was ?3,992 higher than in the group with ordinary need, and was ?4,695 higher than in the group with low need, and the WPT amount in the MSC Experienced group was ?11,169 higher than in the non-Experienced group and in the Acne MSC-Experienced group, it was ?10,779 higher than in the non- Experienced group. In the further analysis about Acne MSC-Experience variable, the Disease Condition turned out most highly associated with Experience in both Chi Square and Logistic Regression analysis.[Melasma Medical Skin Care WTP Value]The mean amount of Melasma MSC WTP was ?34,972(U$38.00) and the demand curve chart shows that 45% respondents have the willingness to pay at the cost between ?30,000 to ?50,000, 18% respondents at the cost between ?50,000 to ?100,000, and 3.7% respondents at the cost between ?100,000 to ?150,000. In the Chi Square analysis the significant determinants of Melasma MSC WTP were Disease condition, Knowledge, Attitude and Experience, and in the Multi Regression analysis, only MSC-Experience and Melasma MSC-Experience variables turned out most significant. The WPT amount in the MSC Experienced group was ?16,695 higher than in the non- Experienced group and in the Melasma MSC-Experienced group, it was ?30,689 higher than in the non- Experienced group. In the further analysis about Acne MSC-Experience variable, the significant determinants were found as Marriage State, Income, Occupation, Knowledge, Attitude(need) and Disease Condition in both Chi Square and Logistic Regression analysis. Among them Disease Condition turned out most highly associated(p<.0001).Conclusion: In this study, the mean amounts of WTP were suggested slightly lower than the current market prices, however as they belonged in the range of the makret prices provided commonly in clinics, they can be evaluated as suggested somewhat practically in the aspect of market state. The demant curve charts indicate 53% respondants for Acne MSC and 45% for Melasma MSC have the willingness to pay at the higher cost range including the market price zone, it means that around half of the general people are willing to accept the practical value of MSC which are being done currently as medical service in clinics. For detailed information, in the Experienced group, 82% respondants for Acne MSC and 90% for Melasma MSC have willingness to pay at the higher cost including the current market price zone. It shows that although they were already once contacted with the price information, even after experience they still have willingness to pay about the current cost, thus it proves that the MSC services deserve the substantial value of the price level currently provided in clinics.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title메디칼 스킨케어에 대한 인식과 지불의사(WTP) 가격 연구-
dc.title.alternativeValuing medical skin care using willingness to pay-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameKim, Young Mi-
dc.type.localThesis-
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

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