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금연의향 담배가격 분석

Other Titles
 Analysis of 'willingness-to-quit' cigarette price 
Authors
 신가영 
Issue Date
2006
Description
국제보건학과/석사
Abstract
[한글]우리나라의 흡연율은 세계적으로 상위를 유지하고 있으나 흡연자들의 금연의향은 40%대로 세계의 평균 수준(70%)에 비해 낮은 실정이다. 금연의향의 사정은 금연 단계에 있어 필수적인 단계로 그 정도성을 파악하는 것이 중요하나 대부분의 연구에서 금연의향은 이분법적으로 질문되어 해석과 수량화에 한계가 있었다. 또한 흡연의 선택과 중단은 가격의 변화에 민감하다는 보고에도 불구하고 우리나라에서는 담배가격에 대한 논란이 지속되고 있다. 이에 본 연구에서는 금연의향 담배가격을 측정하고자 하였으며 이를 위해 실제 행위가 일어나기 직전의 단계인 Stated Behavior(STB)로 설명되는 지불의사가격(willingness to pay)을 사용하였다. 금연의향 담배가격 분석을 통해 담배가격 인상에 따라 어느 정도의 흡연율 감소가 유도될 수 있는 가를 예측하며, 담배가격을 이용한 금연유도정책에 저항하는 정도에 영향을 주는 관련 요인을 분석하여, 담배가격정책의 효과를 증진하기 위한 금연 정책을 확인하고자 하였다.전국 만 19세 이상 남성 3,000명을 지역별, 연령별로 표본 추출하여 전화 설문을 통해 조사된 ‘2006년 성인남성 흡연양태 조사’자료를 사용하였으며 총 흡연자 1,219명 중 금연의향가격을 실제로 지출하는 담배가격 보다 낮게 응답한 516건과 이상치 1건을 제외한 702명을 대상자로 분석하였다.연구 결과 30대, 대도시 거주, 사무직 근로자, 무교, 기혼인 대상자가 많았으며, 정규흡연자가 대부분이었다. 19세 이상 - 21세 미만에서 흡연을 시작하는 경우가 많았으며, 흡연지속기간은 평균 약 19.5년이었다. 월평균 흡연 개피수는 약 550개피(27.5갑), 금연시도 횟수는 평균 약 3.5회이었으며, 어릴 적 부모가 흡연한 군과, 주로 만나는 이가 흡연한다는 군이 많았다. 음주량은 월평균 약 1,100g이었으며 체질량지수(Body Mass Index, BMI)의 평균은 23.51(Kg/m2)이었다. 흡연으로 인한 폐암 발생 위험 빈도에 대해서는 100명당 평균 약 23명으로 대답하였다.금연의향가격의 중간값과 평균은 각각 4,000원, 4,286원이었으며 6,000원 미만으로 금연의향가격을 응답한 경우가 전체의 75%를 상회하였다. 누적 백분율에 의하면 가격이 3,000원이면 현재 흡연자의 약 41%, 4,000원이면 약 73%가 금연할 것으로 예측되었다. 그리고 6,000원으로 인상되면 약 88%, 20,000원이면 전체 흡연자가가 금연할 의향이 있는 것으로 조사되었다. 단변량 분석에서는 연령, 거주지역, 결혼상태, 흡연지속기간, 월평균 흡연 개피수에 따라 금연의향 담배가격이 유의한 차이를 보였으며, 다중회귀분석결과 서울에 사는 사람보다 중·소도시에 사는 사람들의 금연의향 담배가격이 높았고 월평균 흡연 개피수가 많을수록 금연의향 담배가격이 상승하였다. 또한 대중매체를 통해 흡연에 노출된 정도가 강할수록 금연의향 담배가격이 상승하였다.위와 같이 분석된 금연의향 담배가격은 적절한 금연 유도 가격 결정에 가시적 근거를 제공한다. 또한 금연의향 담배가격에 영향을 주는 요인으로 확인된 중·소도시에의 거주는 이를 대상으로 한 금연 교육 및 프로그램 등을 강화해야 할 필요성이 있음을 시사한다. 흡연량에 대해서도 이를 감소시키는 전략이 필요하며, 대중매체에서의 흡연 행위 노출에 대해서도 담배 광고나 배우들의 흡연 장면을 감소 혹은 금지해야 할 필요성이 있음을 시사한다.

[영문]The smoking rate is still high in Korea while the rate of willingness to quit smoking is lower (40%) than the level in different countries (70%). One important step in stopping smoking is assessing the willingness to quit which usually asked dichotomously and it has made difficult to measure any statistical significancies. Despite cigarette price has been found to be able to reduce cigarette consumption efficiently, there is a controversy on cigarette price in Korea. Therefore, aim of this study was to estimate the willingness to quit cigarette price, using willingness to pay which has been measured stated behavior. From the analysis of willingness to quit cigarette price we can predict the rate of smoking cessation for each price and find the related factors.The data were collected by a random digit dial telephone survey. Among 3,000 men, 1,219 were smokers and samples had been excluded answering willingness to quit price over than actual price they paid. Finally, 702 samples were analyzed using t-test, ANOVA and OLS (Ordinary least Squares) procedures. The study questionnaire contained items on socioeconomic status, smoking-related and health-related characteristics. For estimating willingness to quit price, smokers were asked dichotomous question with open-ended follow-up and randomized by one of 5 bid prices elicited from pilot study.The mean and median of willingness to quit price were 4,000 and 4,286 Won, respectively. About 41% of respondents were willing to quit smoking if the price of cigarette will be increased by 3,000 Won, and about 73% by 4,000 Won. However, if price will be increased by 20,000 Won, all respondents were willing to quit smoking. The factors associated with willingness to quit cigarette price were area of residence, the amount of smoking and exposure to smoking throughout mass media. Smokers who live in small towns answered higher willingness to quit price than residents of Seoul and as amount of smoking increased, willingness to quit price was also increased as well as exposure by mass media. The results showed that to enlarge the effect of increasing cigarette price, providing more cessation program to small towns, reducing the amount of smoking and reducing or prohibiting advertisement of cigarette and smoking of actors in the mass media. This was the first attempt to measure willingness to quit cigarette price by willingness to pay method, which can be applied for further study.Key words: willingness to quit, willingness to pay, cigarette price, willingness-to-quit cigarette price
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
Yonsei Authors
Shin, Kayoung(신가영)
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123202
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